Hans Aarsman keynote spreker 09.50-10.30
Volgens Hans Aarsman is onderwijs in staat om de wereld open te zetten. Tijdens zijn keynote laat Hans aan de hand van voorbeelden zien hoe je korte filmpjes kunt maken. Met een opdracht die heel eenvoudig is. Alle energie kan gaan naar het vertellen van het verhaal. Een verhaal dat eenvoudig is maar toch persoonlijk zal blijken te zijn.
Naar de keynote 'Op onderzoek naar het verhaal achter het beeld'Sosha Duysker keynote spreker 10.30-11.15
Sosha laat je anders en scherper naar beelden kijken. Als presentator van Het Klokhuis, De Buitendienst en de zesdelige serie Wat kijk je nou?, weet zij als geen ander beelden te ontleden.
Naar de keynote 'De leraar verbeeld'Marcus Eshuis 11.30-12.45
Marcus Eshuis is sociaalgeograaf en lerarenopleider aardrijkskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Marcus laat je zien op welke manier je film effectief als middel kunt inzetten om kritische en creatieve denkvaardigheden aan te spreken bij studenten en thema's rondom klimaat, energie en geopolitiek effectief met film kunt bespreken.
Naar de workshop 'Verbeelding van de toekomst in film'Hemmo Bruinenberg 11:30 - 12:45
Hemmo Bruinenberg is algemeen directeur van Common Frames. In deze workshop ga je praktisch aan de slag met enkele oefeningen van Common Frames en spreken we over wat nodig is voor inclusieve filmeducatie.
Naar de workshop 'Filmeducatie met diverse doelgroepen'Irena van Nynatten-Janikowska 11.30 - 12.45
Irena van Nynatten-Janikowska is portfoliomanager honours- en talentenprogramma van de Faculteit Business en Economie van de HvA. In haar workshop, die ze samen met Patrick Dorder (directeur Zuidoost TV) geeft, laten ze zien hoe studenten door een speelse manier diverse academische competenties kunnen ontwikkelen.
Naar de workshop 'Real Life Film: economische impact in beeld'Daan van Riet 11.30 - 12.45
Daan van Riet is (onderwijs)filosoof, lerarenopleider en onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht en Werkplaats onderwijsonderzoek (Democratisering van kritisch denken). Tijdens de workshop ontdek je hoe je studenten kunt uitdagen om zich te verwonderen over hun eigen leven, hun opvattingen en hun alledaagse ervaringen aan de hand van filmeducatie.
Naar de workshop 'Film als beleving voor het denken'Michiel Vaanhold 11.30 - 12.45
Michiel is is filmmaker en filmdocent bij Bekijk 't. Door leerlingen lesinhoud te laten verwerken in een film, beklijft de stof beter. In zijn workshop Film in je vak legt Michiel uit hoe je dit doet. Ook ga je aan de slag met een korte filmopdracht. Deze workshop is voor interessant voor alle lerarenopleiders, van Nederlands tot Maatschappijleer!
Naar de workshop 'Film in je vak'David Geneste 13.45 - 15.00
David is lerarenopleider Engels aan de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam. Beelden spelen een steeds belangrijkere rol in maatschappij en onderwijs, dus ook in de taalles. In zijn workshop 'Beeldeducatie in het talenonderwijs' leer je op basis van een aantal eenvoudige principes beelden effectiever om te zetten in lesmateriaal, en didactische en pedagogische keuzes te onderbouwen.
Naar de workshop 'Beeldeducatie in het talenonderwijs'Patricia van Rijkwijk en Marc Josten 13.45 - 15.00
Marc Josten (HUMAN) en Patricia van Rijswijk (Beeld en Geluid) bespreken tijdens deze Masterclass hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg. Na de masterclass gaan ze in gesprek over waarom medialogica in alle klaslokalen besproken zou moeten worden.
Naar de workshop 'Masterclass Medialogica'Ellie van den Boomen 13.45 - 15.00
Ellie van de Boomen is gecertificeerd VTS trainer en coach van VTS Nederland, een leermethode met open vragen over kunst, waarbij deelnemers vaardigheden als waarnemen, kritisch denken en (visuele) geletterdheid verbeteren door middel van geleide groepsdiscussies.
Naar de workshop 'Zelfvertrouwen in de omgang met beeld'Dirk Megens 13.45 - 15.00
Dirk Megens is online bekend als ‘Meneer Megens’. Dirk heeft ervaring met verschillende vormen van video: op locatie, met behulp van een greenscreen en screencast. Hij deelt alle do’s en don'ts met je. Vervolgens neem jezelf een verlengde instructie op!
Naar de workshop 'Verlengde instructie'Wypkje van der Heide 15.30 - 16.30
Kritisch denken is een van de kernvaardigheden in het curriculum. In deze workshop ontdek je hoe je film kan inzetten om kritische denkvaardigheden te illustreren en te ontwikkelen. Je analyseert en onderzoekt filmfragmenten en maakt kennis met een gratis toegankelijke (Engelse) e-learning waarmee je ook zelf leert film te gebruiken bij het oefenen en versterken van kritisch denken.
Naar de workshop 'Filmfragment als argument'Anne van Campenhout 15.30-16.30
Filmmaker Anne van Campenhout laat in haar workshop 'Feit en fictie' zien hoe een documentaire geconstrueerd wordt. Leer anders kijken naar beeld en ontdek hoe je deze inzichten kunt toepassen binnen jouw vakgebied.
Naar de workshop 'Feit en fictie'Caroline Wisse 15.30-16.30
Caroline Wisse is docent Nederlands. Dat (jeugd)literatuur onderdeel is van het vak Nederlands weet iedereen. Maar hoe zit dat met film? Hoe verweef je film in je eigen lessen? En wat leren leerlingen? Je komt erachter aan de hand van het praktijkvoorbeeld bij de film Luister.
Naar de workshop Luisteren, Kijken, Communiceren, Verbeelden