Filmsuggesties
Lesduur | 50 minuten. |
Onderwijssoort | vmbo-t/ havo/ vwo – Jaar 1/ 2/ 3. |
Leerdoelen |
|
Disclaimer
Bekijken en bespreken van de korte film Vlekkeloos kan een hele mooie manier zijn om leerlingen te laten nadenken over menstruatiearmoede bij jullie op school. Let bij dit thema wel goed op de veiligheid van de klas en de school. Als de school al (menstruatie)armoede als belangrijk thema binnen de school heeft dan kan Vlekkeloos ook bijdragen aan een stigma voor sommige leerlingen en dat is niet de bedoeling van deze les en film.
Stappen
Haal voorkennis op
Voordat je aan deze les begint, check je of je leerlingen het verschil kunnen benoemen tussen een feit, mening en een argument.a) Een feit kan je controleren en is iets dat waar of niet waar is. Een feit is ook voor iedereen hetzelfde.
b) Dat geldt niet voor een mening. Dat is iets wat iemand vindt of denkt en is dus voor iedereen anders. Je herkent een mening aan "ik vind" en "volgens mij".
c) Als je een mening wil verdedigen, dan gebruik je een argument. Argumenten geven aan waarom je iets vindt.
Introduceer stelling
a) Introduceer een van de stellingen
'Menstruatieproducten moeten voor alle vrouwen toegankelijk zijn op school' bij de film Vlekkeloos.
'Menstruatie moet besproken worden in klas' bij de film Period.
De emancipatie van de vrouwen is nog niet gelijk aan die van mannen' bij de documentaire Sisterhood.
b) Presenteer de stelling op het bord. Vraag leerlingen kort of ze voor of tegen de stelling zijn.
Bekijk film
c) Bekijk klassikaal de korte film of kies een fragment.
d) Laat tijdens het kijken van de film je leerlingen individueel opschrijven welke argumenten er voor of tegen de stelling worden aangedragen.
Ga in debat
a) Wijs twee leerlingen aan die fungeren als jury. Zij doen niet mee met het debat.
b) Wijs een andere leerling aan als tijdbewaker. Deze let op de tijd maar telt ook af aan het einde.
c) Deel de klas in tweeën op (twee partijen) die óf voor óf tegen zijn.
d) Geef duidelijke spelregels aan voor het debat. Een voorbeeld vind je op schooldebatteren.nl. Denk aan regels als: je vinger opsteken als je iets wil zeggen of eerst reageren op een ander en pas dan met je eigen argumenten komen.
e) Jij bent de debatleider en geeft de beurten.
f) Start het debat en laat na tien minuten de tijdbewaker aftellen van tien tot nul.
g) Vervolgens overlegt de jury en kiest zij een winnende groep.
Reflecteer
a) De jury legt uit waarom zij deze groep tot winnaar hebben uitgekozen.
b) Vraag leerlingen kriskras welke argumenten zij in het debat hebben gehoord die ook in de film werden gegeven.
c) Vraag leerlingen kriskras welke boodschap zij denken dat de filmmaker heeft . Waarom denken zij dat?
d) Vraag leerlingen op welke manier de film hun eigen mening beïnvloedt. Laat ze voorbeelden geven waarin deze argumenten te zien en te horen zijn in de film. Laat ze ook benoemen welk argument ze van de maker het meest overtuigend vinden en waarom.
e) Ten slotte reflecteer je klassikaal op de tips en tops van het gevoerde debat.
Meer filmtips en lesideeën van leraren Nederlands?
Bekijk vakpagina Film & Nederlands