Lesidee Nederlands: debatles over vrouwenemancipatie mét films en stellingen

Leestijd ca. 3 minuten

Landelijk

Wil je aandacht besteden aan Internationale Vrouwendag met je klas en zoek je nog inspiratie voor je les? Gebruik de debatles van docent Nederlands Marieke Landman. Debatteer bijvoorbeeld over menstruatieschaamte of de rechten van de vrouw.

Filmsuggesties

PERIOD

Catherina Iosifidis (2023) - 1 minuten

po/vo | coming of age, feminisme

Naar de film

Vlekkeloos

Emma Branderhorst (2021) - 16 minuten

vo/mbo | arm/rijk, coming of age

  • Alle leeftijden
Naar de film

Sisterhood

Sophie Dros (2022) - 55 minuten

vo | docu | feminisme, identiteit

  • Let op met kinderen tot 9 jaar
Naar de film

Lesduur

50 minuten.

Onderwijssoort

vmbo-t/ havo/ vwo – Jaar 1/ 2/ 3.

Leerdoelen

  • Leerlingen kunnen argumenten in films herkennen, benoemen en aanwijzen.

  • Leerlingen kunnen uitleggen op welke manier film hun eigen mening over een bepaald onderwerp beïnvloedt.

  • Leerlingen kunnen in debatvorm hun eigen mening verwoorden en goed onderbouwen met argumenten.

Disclaimer
Bekijken en bespreken van de korte film Vlekkeloos kan een hele mooie manier zijn om leerlingen te laten nadenken over menstruatiearmoede bij jullie op school. Let bij dit thema wel goed op de veiligheid van de klas en de school. Als de school al (menstruatie)armoede als belangrijk thema binnen de school heeft dan kan Vlekkeloos ook bijdragen aan een stigma voor sommige leerlingen en dat is niet de bedoeling van deze les en film.

Stappen

  1. Haal voorkennis op
    Voordat je aan deze les begint, check je of je leerlingen het verschil kunnen benoemen tussen een feit, mening en een argument.

    a) Een feit kan je controleren en is iets dat waar of niet waar is. Een feit is ook voor iedereen hetzelfde.

    b) Dat geldt niet voor een mening. Dat is iets wat iemand vindt of denkt en is dus voor iedereen anders. Je herkent een mening aan "ik vind" en "volgens mij".

    c) Als je een mening wil verdedigen, dan gebruik je een argument. Argumenten geven aan waarom je iets vindt.

  2. Introduceer stelling

    a) Introduceer een van de stellingen

    'Menstruatieproducten moeten voor alle vrouwen toegankelijk zijn op school' bij de film Vlekkeloos.

    'Menstruatie moet besproken worden in klas' bij de film Period.

    De emancipatie van de vrouwen is nog niet gelijk aan die van mannen' bij de documentaire Sisterhood.

    b) Presenteer de stelling op het bord. Vraag leerlingen kort of ze voor of tegen de stelling zijn.

  3. Bekijk film

    c) Bekijk klassikaal de korte film of kies een fragment.

    d) Laat tijdens het kijken van de film je leerlingen individueel opschrijven welke argumenten er voor of tegen de stelling worden aangedragen.

  4. Ga in debat

    a) Wijs twee leerlingen aan die fungeren als jury. Zij doen niet mee met het debat.

    b) Wijs een andere leerling aan als tijdbewaker. Deze let op de tijd maar telt ook af aan het einde.

    c) Deel de klas in tweeën op (twee partijen) die óf voor óf tegen zijn.

    d) Geef duidelijke spelregels aan voor het debat. Een voorbeeld vind je op schooldebatteren.nl. Denk aan regels als: je vinger opsteken als je iets wil zeggen of eerst reageren op een ander en pas dan met je eigen argumenten komen.

    e) Jij bent de debatleider en geeft de beurten.

    f) Start het debat en laat na tien minuten de tijdbewaker aftellen van tien tot nul.

    g) Vervolgens overlegt de jury en kiest zij een winnende groep.

  5. Reflecteer

    a) De jury legt uit waarom zij deze groep tot winnaar hebben uitgekozen.

    b) Vraag leerlingen kriskras welke argumenten zij in het debat hebben gehoord die ook in de film werden gegeven.

    c) Vraag leerlingen kriskras welke boodschap zij denken dat de filmmaker heeft . Waarom denken zij dat?

    d) Vraag leerlingen op welke manier de film hun eigen mening beïnvloedt. Laat ze voorbeelden geven waarin deze argumenten te zien en te horen zijn in de film. Laat ze ook benoemen welk argument ze van de maker het meest overtuigend vinden en waarom.

    e) Ten slotte reflecteer je klassikaal op de tips en tops van het gevoerde debat.

Meer filmtips en lesideeën van leraren Nederlands?

Bekijk vakpagina Film & Nederlands
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op