Marieke Landman, docent Nederlands: "Gebruik Nederlandse films voor het oefenen van kijk- en luistervaardigheden".

Leestijd ca. 3 minuten

Landelijk

Marieke Landman is docent Nederlands & biologie in Amsterdam. Voordat ze het onderwijs inging, was ze werkzaam aan de postproductiekant van film en televisie. Marieke is actief betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe vakpagina Film & Nederlands. In dit korte interview vertelt Marieke hoe ze film inzet in haar lessen en deelt ze haar beste tips met je!

Wat zijn je 3 beste tips om met film een betekenisvolle les te geven?

  1. In de database van filmeducatie zijn veel zowel korte als lange films te vinden, die je kunt gebruiken voor je lessen. Ze zijn heel handig gesorteerd op onderwijssoorten, leergebieden en leerjaren.

  2. Gebruik eens een Nederlandse film of aflevering van een Nederlandse serie voor het oefenen van kijk- en luistervaardigheden. Leerlingen blijven op deze manier geconcentreerd en aandachtig kijken en je kunt zo goed aansluiten bij hun interesses.

  3. Je kunt film ook gebruiken om momenten uit de Nederlandse geschiedenis bespreekbaar te maken. In februari gebruik ik bijvoorbeeld de film De Storm om leerlingen te vertellen over de Watersnoodramp uit 1953 en de Deltawerken. Ook heb ik met leerlingen een aflevering uit Rampvlucht gekeken om ze te informeren over de Bijlmerramp.

" Film is een fantastisch medium om aan te sluiten op de interesses van leerlingen. "

Marieke Landman

Waarom raad je de vakpagina Film & Nederlands aan?

Het mooie aan het vak Nederlands is dat je heel goed de buitenwereld je klaslokaal in kunt trekken. Hierdoor kun je mooi aansluiten op de interesses van de leerlingen, maar ook heel goed hun wereld verbreden. Film is hier een fantastisch medium voor. De vakpagina Film & Nederlands is een heel praktisch startpunt om films en opdrachten te vinden die de wereld van scholieren verbreden in combinatie met de vaardigheden die ze bij Nederlands moeten beheersen.

Wat is je favoriete les?

Mijn favoriete les is ‘Verbeeld de openingsscène van een boek met een moodboard’. Dit is een leerzame les, waarin leerlingen eerst het begin van een boek lezen om vervolgens de eigen verbeelding en creativiteit hun gang te laten gaan. Hierna vergelijken ze hun eigen moodboard met de boekverfilming. Dit geeft voor leerlingen een heel helder beeld van wat verbeelding met je doet en wat lezen kan bewerkstelligen.

Wat is je favoriete film?

Boy 7 is mijn favoriete film omdat deze leerlingen erg aanspreekt en genoeg gespreksstof geeft. Wat is vrije wil? Wat voor overheid wil je? Hoe veilig zijn onze gegevens online?

Boy 7

Lourens Blok (2015) - 90 minuten

vo/mbo | verbeelding/fantasie, identiteit, boekverfilming

  • Let op met kinderen tot 12 jaar
  • Geweld
  • Angst
  • Grof taalgebruik
Naar de film

Bekijk vakpagina Film & Nederlands

Naar Film & Nederlands
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s