Lydia Haars, docent Nederlands: "Gebruik film om een gesprek te openen met je leerlingen".

Leestijd ca. 3 minuten

Landelijk

Lydia Haars is docent Nederlands op het Media College in Amsterdam voor de opleiding Audiovisueel. Daarnaast is Lydia actief betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe vakpagina Film & Nederlands. In dit interview vertelt Lydia hoe ze film inzet in haar lessen en deelt ze haar beste tips met je!

Wat zijn je 3 beste tips om met film een betekenisvolle les te geven?

  1. Zet film in om het gesprek te openen in de klas. Het nodigt leerlingen uit om een thema bespreekbaar te maken. Als docent merk je vaak welke onderwerpen spelen in de klas. Film is een prachtig medium om hierbij in te zetten.

  2. Gebruik korte en prikkelende fragmenten waar duidelijk een begin, midden en eind in voorkomt. Fragmenten met humor of films die herkenbaar zijn voor de doelgroep in de klas werken goed.

  3. Gebruik films met een actueel thema. Leerlingen voelen zich vaak snel betrokken bij een thema die dicht bij hen ligt.

" Films inzetten in de les met een duidelijk didactisch doel levert leeropbrengst."

Lydia Haars

Waarom raad je de vakpagina Film & Nederlands aan?

Naar mijn mening is het heel fijn om als docent een website te kunnen raadplegen waar je alles kan vinden wat je nodig hebt om een mooie betekenisvolle (film)les te geven. Films inzetten in de les met een duidelijk didactisch doel levert leeropbrengst. Op de site is er een ruime keus aan onderwerpen en thema’s. Je vindt hier altijd een les die aansluit bij de behoefte van de leerling. Juist ook om leerlingen kennis te laten maken met werelden en verhalen die ze niet kennen, maar waartoe ze zich wel kunnen verhouden. Ik vind het echt een uitkomst voor docenten Nederlands. Alleen al het snuffelen tussen alle filmtitels vind ik een feest!

Wat is je favoriete les?

Binnenkort deel ik mijn favoriete les op de vakpagina: namelijk het maken van een visual poem van een door de leerling gekozen of geschreven tekst. De leerlingen worden uitgenodigd om zich kwetsbaar op te stellen. De film vertelt een duidelijk verhaal. De audio en beelden versterken de tekst. Deze opdracht prikkelt de creativiteit van de leerling en door de vrijheid van de opdracht gaan de leerlingen ‘aan’. De gemaakte video’s zijn vaak verrassend en ontroerend.

Wat is je favoriete film?

Mijn favoriete film voor in de les is Moonlight. Het is een schitterend verhaal waar de leerling actief naar moet kijken.

Moonlight

Barry Jenkins (2016) - 110 minuten

vo/mbo | identiteit, liefde, lhbtqia+

  • Geweld
  • Angst
  • Grof taalgebruik
  • Let op met kinderen tot 12 jaar
Naar de film

Bekijk vakpagina Film & Nederlands

Film & Nederlands
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op