Thema Week van de Mediawijsheid: Gezond schermgebruik
Media zijn de hele dag om ons heen. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat worden we omringd door schermen, luidsprekers en andere apparaten die onze aandacht vragen. Dat is niet zonder effecten. Media kunnen prikkelen, in beweging brengen, je aan het denken zetten, je verbinden met anderen en zorgen voor ontspanning. Maar ze zijn ook een bron van onrust, kunnen verslavend werken en op termijn zelfs psychische klachten veroorzaken.
Hoe fijn is het als jouw mediagebruik je helpt je lekker te voelen? Je hebt meer grip op je schermgebruik en op je dag. Je kunt de beste keuzes maken voor jou en zoveel mogelijk van media genieten en profiteren. Helemaal stoppen met digitale schermen is moeilijk en bovendien helemaal niet nodig. Als je af en toe bewust keuzes maakt die helpen gezonder om te gaan met je scherm, dan ben je al beter bezig. De Week van de Mediawijsheid gaat daarom over gezonder schermgebruik met als resultaat dat jij je lekkerder voelt. Hoe deel jij je schermtijd zo in, dat jij je er goed en gezond bij voelt? Kijk op WeekvandeMediawijsheid.nl voor meer informatie.
Girl Gang (vo jaar 1-2)
In deze film gaat achter een wereld van glamour, geld en succes, een heel andere werkelijkheid schuil. Eentje waarin influencer zijn helemaal niet zo'n droombaan blijkt. Voor de Duitse Leonie, hoofdrolspeler van deze slim als sprookje gepresenteerde documentaire, betekent het vooral: heel hard werken, een verstoorde relatie met haar ouders en heel veel online zijn. Soms wel twaalf uur per dag. Zou jij je nog goed voelen met zoveel schermtijd?
Naar de filmThe Social Dilemma (vo jaar 1-4)
THE SOCIAL DILEMMA onthult hoe sociale media ontworpen zijn om verslavend te werken en wat de gevolgen zijn van onze groeiende afhankelijkheid van deze media. Deze documentaire is al wat ouder, maar geeft wel een goede indruk van de manieren waarop sociale-mediabedrijven jouw aandacht proberen te pakken en vast te houden. Dat maakt het soms moeilijk om de beste keuzes te maken over je eigen mediagebruik.
Naar de film & lesComments (vo jaar 3-6)
Een groot deel van je leven speelt zich waarschijnlijk online af. Dat kan heel leuk zijn: via je smartphone kan je altijd in contact zijn met vrienden en familie en je hebt altijd vermaak binnen hardbereik. Toch kan het ook moeilijk zijn om altijd maar bereikbaar te zijn. Ook is lang niet al het contact online even leuk. Soms kan het al helpen als je af en toe je telefoon weglegt en wat vaker offline het contact opzoekt. Wil je meer tips voor een gezonde digitale balans? Kijk op de campagnesite.
Naar de filmSelfies (vo jaar 3-6, mbo jaar 1-4)
Maak jij ook het liefst een selfie bij alles wat je meemaakt? Deze korte animatie neemt onze obsessie met digitale zelfportretten een beetje op de hak. Het is niet per se verkeerd om je leven vast te willen leggen en te willen delen, maar vergeet je niet om soms ook gewoon met volle aandacht dingen mee te maken – zonder telefoon ertussen? Zo draag je bij aan jouw gezonde balans.
Naar de filmNoah (vo jaar 5-6, mbo jaar 1-2)
Deze korte film belicht wat voor impact digitale media op je aandacht kunnen hebben. Je telefoon en andere apparaten schreeuwen continu om aandacht en na een tijdje wordt het steeds moeilijker om op één ding te focussen. Soms het is het daarom goed om eventjes bewust te kiezen voor één activiteit, helemaal als dat zonder scherm kan.
Naar de filmDeze filmselectie werd gemaakt door Tommy de Bruijn, groot filmliefhebber en webredacteur bij Netwerk Mediawijsheid, partner van Netwerk Filmeducatie.
Strijd mee met je klas
Tijdens de Week van de Mediawijsheid strijden duizenden klassen om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ met de serious game MediaMasters. Hiermee bouwen leerlingen tussen de 8 en 12 jaar (po en so) basiskennis op over digitale geletterdheid, terwijl spelenderwijs ook taalvaardigheid en basale rekenvaardigheden aan de orde komen. Van 7 t/m 15 november 2024 besteed je vijf dagen lang 45 minuten aan MediaMasters. Doe je mee?
Meer mediawijze films
Alle films met thema MediawijsheidHeader afbeelding: still uit The Social Dilemma (Netflix, 2020).
Wil je elke maand nieuwe tips voor films en filmlessen in je inbox? Dat kan!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief