Christmas, Every Day

Het voelt elke dag als kerst voor deze piepjonge sociale media sterren, maar hoe oprecht is het leven door een scherm?

Peyton en Lyla, 11 en 12 jaar oud, zijn jonge influencers die wonen in het Amerikaanse platteland. Deze documentaire volgt hun dagelijkse leven waarin ze vooral bezig zijn met het cureren van hun digitale alter-ego: hun uiterlijk, persoonlijkheid, en interesses worden gevormd om als marketing techniek gebruikt te worden. Op het eerste oog lijkt het een ideaal leven lijkt voor deze tieners, door het ontvangen van producten, geld en loyale fans voor relatief weinig werk. Maar regisseur Faye Tsakas ontrafelt dit idee, met behulp van gestileerde en lange shots waarin je ziet hoe kunstmatig de beelden zijn die de meiden — gestimuleerd door hun moeder — online plaatsen. Wat op een subtiele manier ontstaat is een krachtige kritiek op de huidige influencer cultuur, waarin kapitalistische interesses een monopolie hebben gelegd op online zelfexpressie en de wereld binnen de telefoon de realiteit heeft vervormd.

Aan de slag met deze film?

Via de "Bekijk de film"-knop bovenaan deze pagina kun je de film gratis bekijken. De film sluit aan bij het leergebied Burgerschap, Mens en Maatschappij en de centrale thema's zijn sociale media, mediawijsheid en identiteit. Aan de hand van deze film kun je bespreken hoe beelden online vaak niet de realiteit vertegenwoordigen, en hoe de leerlingen met een kritische blik kunnen blijven kijken naar de content die zij consumeren.

Regie: Faye Tsakas Verenigde Staten 2024, 14 min

Thema Mediawijsheid, Sociale Media, Identiteit
Filmkenmerken 6-30 minuten
Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op