King Ridwan is de artiestennaam van Ridwan, een populaire jongen uit Leeuwarden met een verstandelijke beperking, die bezig is zijn droom als rapper te verwezenlijken.
Het doel van Ridwan is om met rappen door te breken en zijn ouders met zijn verdiensten te ondersteunen. Hij is razend populair, doordat zijn video’s meerdere keren viral zijn gegaan op TikTok. Ridwan wilt door zijn omgeving serieus worden genomen in zijn ambitie, maar zijn volgers op social media komen soms ook met haatreacties. Tegelijkertijd groeit mede hierdoor zijn populariteit. Zijn familie probeert hem te beschermen tegen de online negativiteit. Ridwan heeft succes met het rappen: er staat een optreden gepland bij poppodium Neushoorn in Leeuwarden. Zullen de online haatreacties een negatieve impact hebben op Ridwans’ optreden en ambitie om een succesvolle rapper te worden of zal hij niet te stoppen zijn en dit obstakel weten te overwinnen?
Aan de slag met deze film?
Via de “Bekijk de documentaire”-knop bovenaan deze pagina is de documentaire gratis te bekijken op de site van 2Doc. Het sluit aan bij het leergebied Burgerschap, Mens en Maatschappij. In de les kan besproken worden wat wel en niet passend gedrag is op social media en dat iedereen, ongeacht een verstandelijke beperking, een talent heeft of deze kan ontwikkelen.
Movies That Matter
Met je klas of school naar de bioscoop? Movies that Matter presenteert voor leerlingen en studenten in het hele land toegankelijke films over maatschappelijke thema’s met een inspirerend verdiepingsprogramma voor- en na de film én gratis lesmateriaal. Onderwerpen als identiteit, keuzevrijheden, discriminatie en migratie worden onder de aandacht gebracht. Tijdens de Shorts Special voor ISK- en praktijkonderwijs worden Kendis en King Ridwan vertoond. Klik hier om je in te schrijven voor de bioscoop vertoning.
Regie: Shammy Shefa Idris Productie: Fabiënne Jongenburger en Tessel van der Linden Distributie: Nederlandse Filmacademie/AHK Nederland 2023, 15 min
Thema | Identiteit, Mediawijsheid, Mensen met een beperking, Muziek, Sociale Media |
Filmkenmerken | 6-30 minuten |