The Social Dilemma onderzoekt hoe onze sociale media zijn ontworpen om ons verslaafd te maken en wat de gevolgen zijn van onze groeiende afhankelijkheid van deze media.
Specialisten, activisten en voormalige werknemers van de technologiegiganten uit de Silicon Valley in Californië geven een kijk in de waarheid achter de schermen en hoe hun eigen uitvindingen hebben geleid tot verslavingen aan media. De documentaire gaat verder in op hoe media ook makkelijk gebruikt kunnen worden voor politieke manipulatie en het verspreiden van complottheorieën. Daarnaast onderzoekt het de nadelige effecten van sociale media op de geestelijke gezondheid van jongvolwassenen.
Aan de slag met deze film?
Via de “Bekijk de film”-knop bovenaan deze pagina is te zien waar de film beschikbaar is. De documentaire sluit aan bij het leergebied Burgerschap, Mens en Maatschappij en de thema's mediawijsheid en sociale media. Onderaan deze pagina vind je een LessonUp-les waarmee je samen met je leerlingen de film bespreekt én hun eigen sociale media gebruik onder de loep neemt.
Regie: Jeff Orlowski Productie: Exposure Labs, Argent Pictures, The Space Program Distributie: Netflix Verenigde Staten 2020, 94 min
Thema | Sociale Media, Mediawijsheid |
Filmkenmerken | > 61 minuten |