Workshop Film als geschiedenisbron: thema Slavernij
In deze workshop onderzoeken docenten (geschiedenis, mens & maatschappij, en burgerschap) aan de hand van historische speelfilms de verschillende wijzen waarop de slavernij in film is verbeeld. Als geen ander slaagt het medium film er in historische gebeurtenissen onder de aandacht te brengen. Hoe een maker het verleden verbeeldt en welke keuzes hierbij worden gemaakt heeft onbewust veel invloed op onze historische beeldvorming.
Interesse? Neem contact op!Lerarenopleiding Geschiedenis: Collegereeks (historische)speelfilm & geschiedenisdidactiek
In deze collegereeks onderzoeken geschiedenisdocenten in spe waarom je filmmateriaal inzet in de lespraktijk, hoe je filmmateriaal in je les kunt inzetten en welke werkvormen hierbij passen. Het inzetten van filmmateriaal kan worden gebruikt om vaardigheden binnen het domein van historisch besef en oriëntatiekennis te ontwikkelen. Net als teksten, spotprenten, kunstobjecten en archeologische vondsten is een film, naast vele andere dingen, ook een historische bron: een afdruk van de mens in een bepaalde tijd, op een bepaalde plaats binnen een bepaalde context.
Mail voor meer informatie!Workshop film als geschiedenisbron
In deze workshop onderzoeken docenten (geschiedenis, mens & maatschappij, en burgerschap) aan de hand van historische speelfilms de filmische elementen die makers hebben ingezet om het verleden te verbeelden. Als geen ander slaagt het medium film er in historische gebeurtenissen onder de aandacht te brengen. Hoe een maker het verleden verbeeldt en welke keuzes hierbij worden gemaakt heeft onbewust veel invloed op onze historische beeldvorming.
Mail voor meer informatie!Workshop Kijken naar de Oorlog
Kijken naar de Oorlog is een vakoverstijgend filmeducatieproject waar docenten en lerarenopleiders in het vo en het mbo worden getraind in het omgaan met visueel materiaal met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust. Kijken naar de Oorlog is een samenwerking tussen Filmhub Oost en de lerarenopleiding geschiedenis van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In deze workshop gaan Marc van Berkel (lerarenopleider bij de HAN) en Kimber van Valkenburg (filmeducatie-expert en docent geschiedenis) samen met de deelnemers onderzoeken hoe je vanuit een ander perspectief historische (onderwijs)films kunt benaderen en vervolgens didactisch in kunt zetten.
Mail voor meer informatie!Interviews en artikelen
Film maken met je klas
Door film te maken zie je meer! Boek maakworkshops voor in de klas of op locatie. De leukste filmdocenten komen naar je toe en helpen je verder op weg. Een aantal maakworkshops vind je hieronder. Alle workshops vind je in de database.