Jazzy Taihuttu: "Met De Oost open je het gesprek over ons koloniale verleden"

Leestijd ca. 3 minuten

Jazzy Taihuttu vertelt over het educatieve programma bij de film De Oost. "Leerlingen kiezen een van de vijf personages uit de film en bekijken de geschiedenis vanuit een ander perspectief."

Bovenstaande foto: Jazzy Taihuttu (midden) en haar broer, regisseur Jim Thaihuttu (zittend), op de set. Fotografie: Milan van Dril.

Wat maakt De Oost interessant voor filmeducatie?

De Oost speelt zich af in Nederlands-Indië ten tijde van de Onafhankelijkheidsoorlog in de jaren ’40. Je kunt deze film bespreken vanuit het makerschap: waarom maakt een regisseur deze film in deze tijd, wat wil diegene laten zien? Daarmee open je een groter maatschappelijk gesprek over ons koloniale verleden dat nu actueel is. Mijn broer Jim Taihuttu (Rabat, Wolf, red.) wilde deze film maken omdat dit onderwerp tijdens zijn middelbareschooltijd niet werd besproken. En nog steeds is de geschiedenisles vaak beperkt tot het Nederlandse perspectief."

Hoe maken leerlingen keuzes met het lesmateriaal?

"In de film wordt de jonge Nederlandse soldaat Johan naar Nederlands-Indië uitgezonden. Johan komt verschillende mensen tegen die leerlingen via het lesmateriaal De wereld van de Oost beter kunnen leren kennen. Op de website kiezen leerlingen een van de vijf karakters uit de film.

Gita bijvoorbeeld is een Javaanse vrouw. Hoe zag die tijd eruit voor mensen zoals Gita? Door hierover na te denken en het verhaal vanuit een ander hoofdpersonage te beschrijven, begrijpen leerlingen dat een filmmaker bepaalde keuzes maakt en ook voor een ander perspectief had kunnen kiezen. Via polygoon-journaals, radiouitzendingen en krantenknipsels uit die tijd kunnen ze dieper in de geschiedenis duiken. Ook te bekijken: behind the scenes-materiaal en interviews met betrokkenen."

Je hebt het educatieve programma bij de film van je broer gemaakt. Hoe is dat zo gekomen?

“Tijdens mijn studie richtte ik me al op onze koloniale geschiedenis. Door de jaren heen ben ik me op filmeducatie gaan toeleggen en ik werd filmdocent op het 4e gymnasium in Amsterdam waar film als vak wordt gegeven. Nadat ik had gezegd dat ik heel graag het lesmateriaal bij De Oost wilde maken, vroeg Jim of ik als regie-assistent mee wilde naar Indonesië. Het hele opnameproces van acht maanden heb ik van dichtbij mogen meemaken.”

Jouw opa komt van de Molukken, leefde negen jaar in oorlog en zat in een interneringskamp. Hoe heeft De Oost je kijk op jouw familiegeschiedenis verdiept?

"Tijdens de opnamen in Indonesië kon ik me ineens een beeld vormen bij de jongen die hij toen geweest moet zijn. Ik weet nog goed dat ik verwonderd naar een groepje jongens op een set keek die eruitzag als een markt uit 1940. Zo’n tiener was mijn opa in die tijd, besefte ik me. Een jongen die lol wilde trappen en misschien met een meisje flirtte. De kracht van beelden is dat het emoties oproept waardoor de geschiedenis echt tot leven komt. Ik hoop dat de film en het lesmateriaal dit doet voor leerlingen. Geschiedenis krijgt zoveel meer betekenis met herkenbare menselijke verhalen.”

De Oost (13 mei 2021 in de bioscopen en via Amazon Prime Video). Het lesmateriaal met werkvormen past binnen verschillende vakken en is geschikt voor de bovenbouw vmbo, havo, vwo en het mbo. Als docent kun je een kant-en-klare les gebruiken of elementen samenvoegen tot een groter project.

Bekijk de trailer bij De Oost

Lesmateriaal bij De Oost bekijken?

Ga naar De Wereld van de Oost
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s