10 x idee voor film in het vak Spaans

Daniel Valle Robbes is lerarenopleider op de lerarenopleiding Spaans aan de Fontys Hogeschool, werkte als docent Spaans op een vmbo en is een groot filmliefhebber.

1. Maak grote thema's invoelbaar

"Een groot thema, zoals migratie vanuit uit Mexico en Latijns-Amerika naar de VS, behandel je met gemak aan de hand van film," zegt Daniel. De meeslepende roadmovie LA JAULA DE ORO maakt dit onderwerp heel concreet en invoelbaar. Volg drie tieners die vanuit Guatemala via Mexico naar de VS vluchten, in de hoop op een minder erbarmelijk bestaan.

In het gratis lesmateriaal bij deze film vind je vragen zoals: In welke situatie zou jij overwegen om naar het buitenland te verhuizen? Heeft deze film je mening over immigranten veranderd? Ken jij zelf migranten? Je kunt ook ingaan op het verhaal van de regisseur die zich door waargebeurde verhalen liet inspireren. Je bekijkt deze film via Cinemember.

Weinig tijd? Bekijk de trailer!

Geen tijd om een film in z’n geheel te kijken? Daniel: "Bekijk samen de trailer. Stel vragen als: wat valt je op, wat doen de beelden met je? Moedig ze aan om ze vanuit hun eigen beleving erover te praten, vervolgens kun je dieper op het thema ingaan."

Roadmovie over migratie met gratis lesmateriaal

La Jaula De Oro

Diego Quemada-Díez (2013) - 104 minuten

vo/mbo | Latijns-Amerika, migratie/vluchten, vriendschap

  • Geweld
  • Angst
  • Discriminatie
  • Grof taalgebruik
  • Let op met kinderen tot 12 jaar
Naar de film

2. Laat ze het verhaal beleven door de bril van een leeftijdsgenoot

Met LA CARNADA verplaatsen leerlingen zich in de 13-jarige Manny die in de Mexicaanse stad Tijuana woont en de keuze maakt om drugs te gaan smokkelen, zodat hij zijn zieke moeder kan helpen. Het verhaal vanuit zijn perspectief geeft een heel ander beeld dan filmverhalen die worden verteld vanuit machtige drugshandelaren in pronkerige villa's.

La Carnada heeft een duur van 13 minuten, dus ideaal voor in het klaslokaal. Movies that Matter biedt gratis lesmateriaal bij deze short dat ingaat op de maatschappelijke problemen in Mexico, het gebrek aan sociale voorzieningen en de gevolgen voor jongeren.

Ga naar een filmtheater!

Wist je dat filmtheaters films op verzoek vertonen voor je klas? Vraag naar een vertoning van bijvoorbeeld La Jaula de Oro bij een theater bij jou in de buurt! Bekijk je favoriet op een groot doek.

Korte film vanuit het perspectief van jongeren met gratis lesmateriaal

La Carnada

Josh Soskin (2014) - 13 minuten

vo/mbo | Latijns-Amerika, arm/rijk, criminaliteit

  • Angst
  • Drugs- en/of alcoholmisbruik
  • Let op met kinderen tot 12 jaar
Naar de film

" Met film maak je het lesgeven voor jezelf heel interessant, want je blijft weg bij routines en je leert veel nieuws over je leerlingen."

Lerarenopleider Daniel Valle Robes

3. Duik in de cultuur met Coco

Daniels favoriet voor de onderbouw is Pixar's COCO vanwege de humor en de vele 'laagjes' die interessant zijn om te bespreken. "Je ziet Maya tempels en de kerken die in werkelijkheid bestaan. Of ga in op de personages die elk voor een bekend persoon uit de geschiedenis van Mexico staan, zoals Frida Kahlo."

Je kunt meebewegen met wat leerlingen benoemen en herkennen, zoals de piñatas en het vieren van Día de Muertos, de Dag van de Doden. Daniels ervaring is dat er snel levendige gesprekken ontstaan over hoe leerlingen thuis feest vieren. "Leerlingen vertellen bijvoorbeeld dat ze thuis vanwege het geloof van hun familie niet een film over de dood met skeletten zouden kijken. Met deze aanpak maak je het lesgeven voor jezelf interessant, want je blijft weg bij routines en je leert veel nieuws over je leerlingen."

Favoriet voor de onderbouw

Coco

Adrian Molina, Lee Unkrich (2017) - 101 minuten

po/vo/mbo | familie, muziek

  • Let op met kinderen tot 6 jaar
  • Angst
Naar de film

4. Blijf bij hun beleving met een spannende docu

“Jongeren kijken graag naar Narcos, maar zo’n serie toont niet de realiteit,” zegt Daniel. "EL VELADOR (vertoond op IDFA) toont de extravagante mausoleums van Mexico’s meest beruchte drugsbaronnen. Deze documentaire gaat ook over drugskartels, maar biedt een realistischere weergave zonder geweld."

Filmmaker Natalia Almada brengt de context van de karteloorlogen over via de radio van een kokosdrankverkoper, gaandeweg begrijp je de relatie met het nieuws en deze begraafplaats steeds beter. Soms is de realiteit fascinerender dan fictie!

Realistische weergave over drugskartels in Mexico

El Velador

Natalia Almada (2011) - 72 minuten

vo/mbo | afscheid/dood, criminaliteit

  • Alle leeftijden
Naar de film

5. Oefen schrijfvaardigheid met dialoogloze film

Je kunt (animatie-)films zonder dialoog gebruiken om te oefenen met bezittelijke voornaamwoorden en werkwoorden vervoegen." Daniel: "Deze films hoeven niet van Spaanse of Latijns-Amerikaanse makers te zijn." Mogelijke opdrachten:

  1. Schrijf op welke objecten je ziet.

  2. Beschrijf alle acties op die je ziet met de objecten.

  3. Schrijf op wat de personages gezegd zouden kunnen hebben.

  4. Bedenk je eigen einde. Hoe denk je dat het verhaal afloopt?

6. Ontdek de kracht van het camerawerk en geluid

Wat is het effect van het camerawerk, de montage, het licht, het geluid? Zulke aspecten hebben een krachtig effect op je kijkbeleving! Onderzoek bijvoorbeeld LA LOTERIA, een minispeelfilm van 8 minuten vol flashbacks, zonnig licht en een surprise-effect aan het einde.

La Loteria gaat over Augusto die de US Greencard Lottery wint. Om het meisje waar hij verliefd op is mee te kunnen nemen naar de VS zullen ze moeten trouwen. Augusto koestert zo'n weerzin tegen trouwen dat hij twijfelt. Eindigt dit liefdesverhaal met een runaway groom?

Een liefdesverhaal van 8 minuten

La Loteria

Shahir Daud (2014) - 9 minuten

vo/mbo | liefde, coming of age

  • Alle leeftijden
Naar de film

7. Kies een kort maar krachtig fragment

ROMA gaat over Cleo, een huishoudelijke hulp en nanny van een welgesteld gezin in Mexico in de jaren zeventig. Daniel: "Dag en nacht staat Cleo voor de mensen klaar, zoals zoveel nanny's. Je krijgt heel veel te zien over hun positie binnen de Mexicaanse maatschappij met de grote kloof tussen arm en rijk."

Deze zwartwit-film van Alfonso Cuarón vol long takes kijkt als een bewegend schilderij. Een goed fragment om te bespreken, vind je op 1.58.15 – 2.03.35 minuten. Wat is de stemming van de nanny? Hoe reageren de kinderen op hun eigen moeder, en hoe reageren ze vervolgens op de nanny? Welk emotie riep dit fragment bij je op? Bekijk het fragment nogmaals. Laat de leerlingen tijdens het kijken opschrijven hoe volgens hen dit gevoel tot stand komt.

Bespreek 'arm en rijk' aan de hand van korte fragmenten

Roma

Alfonso Cuaron (2018) - 135 minuten

vo/mbo | liefde, familie, oorlog/conflict/geweld

  • Let op met kinderen tot 16 jaar
  • Geweld
  • Grof taalgebruik
Naar de film

8. Schrijf je klas in voor een filmfestival

De beste hedendaagse films en documentaires uit Spanje en Latijns-Amerika zie je op:

Filmfestivals bieden programma's speciaal voor scholen waarbij filmeducatie-experts met leerlingen in gesprek gaan over het thema dat past bij het curriculum en/of ingaan op hoe de film is gemaakt. Vaak is een Q&A met een filmmaker of deskundige mogelijk.

9. Laat ze een videoclip maken bij hun favo Spaanse song

Daniel: "Vraag ze om ze met hun mobieltje een videoclip te maken bij hun favoriete Spaanse liedje. Bespreek de video's in de klas. Meezingen mag! Een lange lesdag wordt er zeker leuker van!" De tips en trucs in de tutorials van Bekijk 't maken het eenvoudig om een spetterend filmpje te maken. Bovendien kunnen ze er zelfstandig mee aan de slag.

10. Vind meer films

Via de database van het Netwerk Filmeducatie vind je een groeiend aantal Spaanstalige films waarmee je leerlingen kennis kunt laten maken met de Spaanse taal en de culturen van Spaanstalige gebieden. Ga naar de filmdatabase, open het keuzemenu van het filter en kies Spaans bij Gesproken taal.

Direct naar méér Spaanstalige films?

Open filmdatabase

Afbeelding bovenaan dit artikel: Rainbow (regisseur Paco León), te zien op ASFF.

Volg ons op