Remke de Lange: "Bespreek met leerlingen verschillen en overeenkomsten tussen de keuzes van schrijvers en filmmakers"

Leestijd ca. 3 minuten

Landelijk

Remke de Lange is filmcriticus voor Trouw en treedt daarnaast op als filmeducator: voor scholen maakt ze gastlessen over filmanalyse of filmkritiek. Remke is actief betrokken bij de totstandkoming van de vakpagina Film & Nederlands. In dit interview deelt Remke tips om met film les te geven.

Wat zijn je 3 beste tips om met film een betekenisvolle les te geven?

  1. Bespreek met leerlingen de verschillen en overeenkomsten tussen de keuzes van schrijvers en filmmakers (techniek, perspectief, sfeer).

  2. Zet film in als startpunt voor discussie en uitwisseling, over gevoelige onderwerpen of maatschappelijk kwesties.

  3. Gebruik de lessen op de vakpagina en deel je tips met via netwerkfilmeducatie@eyefilm.nl.

Waarom raad je de vakpagina Film & Nederlands aan?

Voor docenten Nederlands is de stap naar film in de klas niet altijd logisch, of makkelijk. Op deze vakpagina vind je materiaal en ideeën om film krachtig in te zetten. Omdat veel leerlingen film leuk vinden. Omdat film een blik op een grotere, én innerlijke, wereld biedt, net als literatuur dat doet. Omdat het bekijken van verfilmingen kan enthousiasmeren het boek te lezen. Omdat samen kijken, net als samen lezen, kan verbinden en aanmoedigen tot vragen stellen.

Wat is je favoriete les?

Film heeft veel overeenkomsten met literatuur. In lessen Nederlands kun je het onderzoeken van narratieve structuren en stijlmiddelen vergelijken met filmanalyse. In de les Verbeeld de openingsscène van een boek met een moodboard vraag je leerlingen de expositie van een roman om te zetten naar een moodboard. Die denkstap helpt leerlingen grip te krijgen op verhaalconstructies, en doordringt ze van de waarde van artistieke keuzes.

Bekijk vakpagina Film & Nederlands

Naar Film & Nederlands
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s