7 Redenen om de korte film in je les in te zetten

Leestijd ca. 5 minuten

Shorts laten zich goed bespreken in de les. Docent Jurjen Klant, korte-film-expert Edith van der Heijde en filmmaker Lara Aerts vertellen over de kracht van de korte film.

De korte film beleeft een opmars. Shorts zitten in educatieprogramma's van filmfestivals als het Nederlands Film Festival (NFF), gastdocenten gebruiken ze in filmlessen op scholen en ook de gratis lessen van het Netwerk Filmeducatie in LessonUp zijn vaak rondom een korte film ontwikkeld.

Het praktische voordeel van de short is groot: je kunt tijdens je les heel makkelijk een korte film van het begin tot het eind kijken, terwijl er voor een speelfilm niet altijd voldoende tijd is. Een short past dus perfect binnen het verloop van je les.

In de filmdatabase staan korte films klaar die geschikt zijn om in de klas te kijken, van actie tot drama en experimenteel. Niet zelden werden ze vertoond en gelauwerd op filmfestivals. De meeste bekijk je direct en gratis. Gebruik de zoekfunctie met filters om films voor jouw leerlingen te vinden en selecteer op lengte, thema, leergebied en meer.

Coming up: Dag van de Korte Film

Op de kortste dag van het jaar -21 december 2022- vieren we de Dag van de Korte Film. Je kunt op deze dag in 24 filmtheaters in heel Nederland genieten van een speciaal filmprogramma met de beste korte films van eigen bodem.

7 Redenen om een korte film te bespreken in je les

  1. De korte film laat zich goed binnen een lesuur behandelen

    De lengte varieert van één minuut tot zestig minuten en er zijn er genoeg van om en nabij de tien minuten. Dus korte films passen goed binnen een lesuur, waarbij er tijd is voor verdieping en om met leerlingen in gesprek te gaan.

  2. Met een short vergroot je de aandacht voor maatschappelijke thema's

    “Filmmakers kiezen een vorm waarin zij zich het beste kunnen uitdrukken. Bewustzijn creëren voor een maatschappelijk onderwerp kan een goede bijkomende reden zijn om een korte film te maken," zegt Edith van der Heijde die gaat over de Korte Film Poule; het distributieplatform van Eye Filmmuseum voor de korte films in Nederlandse filmtheaters.

    Edith kijkt volop korte films en zoekt de spannendste, mooiste en origineelste uit, ook met het oog op educatie. Edith: "Filmmakers werken ook samen met partners zoals stichtingen om aandacht te vragen voor relevante maatschappelijke thema’s en taboes te doorbreken."

  3. Je kunt er eenvoudig een heldere opdracht aan koppelen

    "Bij shorts zijn de verhalen vaak wat kernachtiger," zegt Jurjen Klant, docent expressie op het Lumion, Amsterdam (vmbo-g/t, havo en vwo). "Het verschil met het bespreken van speelfilms is dat leerlingen uit lange films soms totaal verschillende dingen halen, omdat er nu eenmaal veel gebeurt in twee uur tijd en er veel karakters voorbij komen. Met een film van vijf minuten kun je makkelijk terugkoppelen."

  4. Je kunt makkelijk pauzeren

    Ideaal voor taaldocenten: koppel een oefening luistervaardigheid aan een korte film. Te denken valt aan Engels met focus op verschillende future tenses. Stop de film en vraag aan de studenten: wat je verwacht dat er nu gebeurt? De korte film leent zich goed voor deze creatieve oefening waarbij je de film meerdere malen stopzet, want het filmverloop van de korte film is compact.

  5. Met een cluster van korte films is er voor ieder wat wils

    “Drie, vier of vijf films over hetzelfde thema bekijken, is een goede manier om een gesprek te starten over een onderwerp dat alle leerlingen aangaat,” zegt korte-film-expert Edith. Je vergroot daarmee de kans dat ze vanuit enthousiasme praten over het onderwerp. Want als je meerdere korte films kijkt -misschien doe je er één met sport en een kunstfilm tussen- zit er altijd een tussen die helemaal bij hun eigen smaak en interesse past. Edith: "Zo maak je de kijkbeleving voor alle leerlingen heel boeiend."

  6. Je kunt korte films vergelijken

    Kijk de films samen en ontdek welke overeenkomsten en verschillen je ziet, je kunt bijvoorbeeld het filmportret in documentaire-vorm vergelijken met de animatie-vorm. Edith: "Het laat zien dat je als filmmaker op verschillende manieren een verhaal kunt vertellen."

  7. Enkele minuten film kan voldoende zijn voor een intense beleving

    “Veel jongeren zijn gewend aan social media waarbij je elke seconde nieuwe beelden ziet," zegt docent Jurjen. Is het binnen twee seconden nog niet interessant? Dan swipen ze door. Maar voor een intense beleving, hoeft een film niet twee uur te duren. Jurjen: "Ook met een kortje van vijf minuten of een kwartier neem je leerlingen echt even mee naar een andere wereld.”

Lees verder voor twee mini-interviews met Lara Aerts, de regisseur van Meisjesjongensmix, en docent Jurjen Klant die de les ontwikkelde bij Jordy in Transitland, een korte docu over gender-identiteit en gender-expressie.

"Voor leerlingen is het verrassend dat dit ook een docu kan zijn"

VO-docent Jurjen Klant is mede-ontwikkelaar van de nieuwe gratis les bij deze korte docu over Jody, voorheen genaamd Jordy. Jurjen: "Dit is niet een docu in de traditionele zin, maar zit tussen de docu, een animatie en fantasyfilm in. In zes minuten laat het heel goed de twijfels en gedachten van het hoofdpersonage zien. De audiofragmenten die je hoort, zijn haar dagboekfragmenten van de tijd dat ze nog op zoek was naar wat vrouwelijkheid is en wat voor beeld mensen daarvan hebben."

Film en les staan klaar

"Wat de filmmaker ook zegt in interviews is dat hij iets wilde toevoegen aan het traditionele beeld van transgender personen, zowel qua vorm als in inhoud. Want nog vaak worden transgender personen neergezet als patiënt, terwijl ze natuurlijk veel meer zijn dan dat." Jurjen vindt zelf de ingesproken teksten heel mooi. "Het waren letterlijk haar gedachten op dat moment en best direct. Tegelijkertijd laten de animaties een soort dromerigheid zien, een sprookjesachtige wereld." Met de les leren leerlingen het verschil tussen genderidentiteit en genderexpressie en wat de boodschap van de korte film is.

"Je kunt gelijk de diepte in na het kijken"

Meisjesjongensmix is een docu van 6,5 minuut (niet kosteloos te bekijken) waarin Wen Long, toen 9, vertelt dat het bij haar geboorte niet duidelijk was of ze een jongen of meisje was. Filmmaker Lara: "Iedere week wordt er een kind geboren met een onduidelijk geslacht, maar Wen Long merkte dat bijna niemand weet dat intersekse mensen bestaan en dat veel andere intersekse mensen er niet over durven te praten." Met de docu is de wens van Wen Long in vervulling gaan, namelijk dat meer mensen weten wat intersekse betekent.

Bekijk de trailer

Voor het verspreiden van een boodschap is de korte lengte van Meisjesjongensmix -6,5 minuut- ideaal gebleken want het is wereldwijd op meer dan 40 festivals vertoond en werd vorig jaar ook door veel leerlingen bekeken op Paarse Vrijdag. Dat een ingewikkeld verhaal in korte tijd zo goed kon worden uitgelegd, is volgens Lara ook ook te danken aan de hoofdpersoon. "Want Wen Long kan zich ontzettend helder verwoorden."

De film zit dus in heel veel educatieprogramma's van filmfestivals en Lara was enkele malen aanwezig. De leerlingen stelden volop vragen aan de maker: hoe weet je dan of je een 'jongen-meisje' bent, hoe lang weet Wen Long dit al, hoe ziet haar lichaam eruit? Lara: "Kinderen zijn gewoon heel nieuwsgierig naar hoe dat precies zit. Je kunt gelijk de diepte in na het kijken!"

Shorts in de bios beleven?

Met de Korte Film Poule maken leerlingen kennis met verrassende korte films van Nederlandse makers, én leren ze over filmtaal. Voor elke klas - van basisonderwijs tot mbo - is er een compilatieprogramma, te boeken in ruim 30 theaters en bioscopen in het hele land.

Afbeelding bovenaan dit artikel: still uit de korte film Stuckwitu (regisseur Timo Ottevanger).

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op