7 Splinternieuwe maximaal uitdagende filmopdrachten (van On the Movie-filmleraren)

Leestijd ca. 1 minuut

Deze 7 maximaal uitdagende filmopdrachten van kersvers afgestudeerde On the Movie-filmleraren staan klaar voor gebruik in jouw lespraktijk.

Met de éénjarige post-hbo-opleiding On the Movie ontwikkel je je al filmmakend tot een bekwaam filmdocent. Wat je leert is breed. Je wordt óók een pro in het maken van uitdagende filmopdrachten op basis van de Wicked Arts Assignments-methode, bekend van het boek van Emiel Heijnen en Melissa Bremmer (van het lectoraat Kunsteducatie).

De eerste lichting On the Movie-deelnemers (afgestudeerd in juni 2023) kreeg een lezing van Emiel, als aftrap van een jaar lang Wicked Film Assignments maken. Dit zijn 7 maximaal uitdagende filmopdrachten die deze nieuwe filmleraren voor hun leerlingen bedachten. Met dit didactische gereedschap dat is gericht op maakplezier, zet je je leerlingen aan!

Meedoen aan On the Movie?

Enkele plekken staan nog open voor On the Movie! Je kunt je aanmelden voor een (online)gesprek door een mail te sturen naar: wypke.jannettewalen@ahk.nl of ga naar het inschrijfformulier voor een vrijblijvende intake.

  1. Maak filmbeelden bij de spoken word van je medeleerling

    Vraag leerlingen om een gedicht te schrijven met dat begint met de woorden Ik heb tijd... Dit gedicht spreken ze in op de dictafoon, of filmen ze met de camera van hun telefoon. Vervolgens geven de leerlingen hun gedicht, opnamen én een visueel scriptje door aan een medeleerling die met het materiaal het filmpje bij de spoken word maakt.

    Manuel Wassink (Vakcollege Rijnmond, vmbo 2): "Ter voorbereiding maakten leerlingen een woordspin bij het thema 'tijd'. Dat vormde de input voor hun eigen spoken word. Omdat de leerlingen elkaars filmpjes maakten, moesten ze goed overleggen. Want je wilt natuurlijk niet dat er een filmpje wordt gemaakt dat niet bij je spoken word past, of niet bij jou als persoon." Het werd een echt klassenproject dat nog leuker werd omdat docent Manuel zelf ook meedeed met een eigen gedicht. Want wanneer je je als docent je kwetsbaar opstelt, doen leerlingen dat ook. Bekijk het filmpje hierboven voor het resultaat.

  2. Verfilm het moment dat de bodem onder je voeten wegvalt

    Iedereen kent het gevoel van vallen. Letterlijk, maar ook figuurlijk. En dat is super-persoonlijk. En voor iedereen anders. Voor de één is te laat komen een val. Voor de ander verkering vragen en afgewezen worden. En ga zo maar door. Film jouw eigen val.

    Jonna Schipper (Haarlemmermeer Lyceum havo, vwo 1): "Een aantal leerlingen filmden een echte val, dus pas op voor gewonden. Maar de meesten kozen voor de figuurlijke val en vertelden over het moment dat de grond onder hun voeten leek weg te vallen, van gênant tot vol zelfspot, maar vooral met veel humor."

  3. Verfilm een zelfbedachte mythe over je school

    Ken jij je schoolgebouw echt? Wat gebeurt er als iedereen weg is? Creëer als collectief een film een zelfverzonnen mythe over jouw school.

    Edwin Klazinga (Pieter Jelles Troelstraschool groep 6, 7 en 8): "Samen zochten we uit wat een mythe precies is en hoe die eruit zou zien. In de zelfbedachte mythe van de leerlingen, leefden er wezens in de muren en gaten van het gebouw die, als mensen niet kijken, naar buiten komen." De leerlingen gingen op zoek naar de verborgen plekken van de school en maakten cut-out animaties van mythische wezens. "Het resultaat was een Frans Bromet-achtige mockumentary, te bekijken in een verborgen ruimte in de school, namelijk de serverruimte, met als overkoepelende boodschap: de Pieter Jelles Troelstraschool is er voor iedereen!"

  4. Onthul iemands onbekende kant in een filmportret

    In hoeverre laten we écht aan elkaar zien wie we zijn en wat ons bezighoudt? Met deze opdracht documenteren leerlingen een persoonlijk verhaal van zichzelf of van een ander. Voorwaarde is dat dit verhaal nog niet bij anderen bekend is.

    Kathelijne de Wit (Het Baudartius College, 5 vwo): "De keuze wie te interviewen was vrij en omdat leerlingen het spannend vonden, kozen de meesten voor een familielid of zichzelf. Uiteindelijk bleek het juist interessant om onbekende verhalen naar boven te krijgen van een eigen familielid zoals je opa."

    Als opstart van de opdracht liet Kathelijne de leerlingen een collage maken met de vraag om je eigen identiteit te visualiseren in tien foto's. Wat vormt je identiteit? Hoe kun je iemands identiteit ook in voorwerpen herkennen? "Dat hielp ze om inzicht te krijgen in het gebruik van sfeerbeelden en het voorkomen van een ‘talking heads-documentaire’."

    Vooraf onderzochten de leerlingen aan de hand van fragmenten, onder andere uit VPRO's Metropolis, wat de belangrijkste kenmerken van een persoonlijk filmportret zijn. Kathelijne: "Tijdens de les bespraken we wekelijks: wat is het verhaal wat je van jezelf of de ander zichtbaar wil maken? En wat maakt dat de toeschouwer wil blijven kijken?"

    Daardoor voelden de leerlingen steeds beter waar hun verhaal over moest gaan. "Uiteindelijk kwam er tijdens de interviews veel meer persoonlijkere informatie los dan verwacht. De filmportretten zijn heel intiem."

  5. Verkoop de kijker een absurd product

    Maak een stop-motion-reclame van 15 tot 30 seconden voor de meest geweldige en absurde producten en zorg ervoor dat de kijker meteen naar de winkel wil rennen. Reclames doorspoelen, ben je helemaal gek geworden!

    Jelke de Gooijer (Stedelijk Gymnasium Schiedam, jaar 1): "Na een uitleg over de stop-motion-techniek, het gebruik van standpunten, kader en camerabeweging gingen de leerlingen in tweetallen aan de slag. Eerst deden ze een korte testopdracht om kennis te maken met stop motion, daarna maakten ze een filmpje naar hun eigen idee. Zelf-rijdende auto's, gebouwen-lijm en deo met komkommersmaak; álles werd aan de man gebracht. Natuurlijk voorzien van irritante muziekjes en heftige voice-overs, net als in echte reclame."

  6. Laat een handeling oneindig lang doorgaan

    Duuuurt lang... Het is een veelgehoorde klaagzang van leerlingen over de lessen en de schooldag. Vraag ze om, geïnspireerd op Handstand (1992) van Marijke van Warmerdam, anders te kijken naar de alledaagse activiteiten binnen de school door ze verlengen tot eeuwigdurende loops.

    Jelke de Gooijer (Stedelijk Gymnasium Schiedam, ingezet als facultatieve opdracht voor de bovenbouw): "Hoe zorg je ervoor dat een simpele handeling waarbij ogenschijnlijk niet zoveel gebeurt, toch interessant blijft om naar te kijken? Over deze vraag dachten leerlingen eerst na. Vervolgens filmden ze zelf een shot en legden ze zich toe op naadloos loopen." Het bleek nog best ingewikkeld om ervoor te zorgen dat een jas herhaaldelijk aan de kapstok wordt opgehangen. Maar het resultaat mag er zijn, want de leerlingen maakten filmpjes die je anders laten kijken.

    Afbeelding bovenaan dit artikel: Handstand (1992) van Marijke van Warmerdam (Handstand vormde samen met Passage, Pashok, Kring en Fare thee Van Warmerdams inzending voor de Prix de Rome 1992).

  7. Maak een 60 Second Doc over iemand die iets goeds doet

    Na het bekijken en analyseren van verschillende 60 Second Docs, gaf Jelke haar leerlingen de opdracht om in duo's zelf zo'n filmpje te maken en wel over iemand die iets goeds doet voor de maatschappij. Binnen één minuutje dient het hele verhaal zich te ontvouwen.

    Jelke de Gooijer (Stedelijk Gymnasium Schiedam, jaar 2): "De leerlingen vonden het aanvankelijk best pittig, want waar haal je een goed verhaal vandaan? Overal, zo bleek. Van een oma over vegetarisch eten, een vrijwilligers bij de sportclub tot een opa met een lintje." Sommige leerlingen pakten hun eigen '60 seconds of fame'. "Juist het verschil in aanpak zorgde voor verrassende en creatieve resultaten." Vanwege de maatschappelijke insteek en de aandacht voor vraagstelling en interviewtechnieken, bleek deze opdracht uitermate geschikt voor vakoverstijgend werken. Bekijk het filmpje hieronder voor een uitleg door filmleraar Jelke.

Maak zelf Wicked Assignments

In dit artikel vol quotes van Emiel Heijnen en Melissa Bremmer (van het lectoraat Kunsteducatie) lees je wat wicked assignments zijn en hoe je zelf uitdagende filmopdrachten voor jouw leerlingen maakt!

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op