5 Wicked Film Assignments (po) van de studenten van Mireille Wieggers, lerarenopleider pabo

Leestijd ca. minuten

Ontdek vijf gedurfde, ongebruikelijke, tegendraadse en poëtische filmopdrachten die de studenten van Mireille Wieggers maakten voor direct gebruik in de lespraktijk.

Met de opdracht om zelf wicked film assignments te maken, verdiepen pabo-studenten van de Hogeschool Leiden zich in de creatieve ideeën van de filmmakers. Wat maakt hun filmpje wicked? Mireille: "Het is van belang om het clevere idee van de filmmakers te ontdekken, want dat is waarop de studenten hun zelfbedachte filmopdrachten baseren."

De kunst is om een prikkelende oneliner te formuleren die tot de verbeelding van je leerlingen spreekt, de creatieve gedachten laat stromen en ze los laat komen. Maar er zit meer besloten in een goede wicked opdracht. "Enerzijds biedt het een kader waarbinnen leerlingen hun filmpje gaan maken, anderzijds zet het aan tot onderzoek en geeft het veel ruimte voor de eigen creatieve uitvoering."

Do It Yourself!

Wicked film assignments zijn gebaseerd op de methodologie van het boek Wicked Arts Assignments van Emiel Heijnen en Melissa Bremmer. Lees de samenvatting van het webinar waarin de auteurs ingaan op de didactische aanpak en maak zelf wicked filmopdrachten.

5 Wicked Film Assignments

Voorbeelden waarmee de pabo-studenten zich bewezen als productieve ontwerpers van maximaal uitdagende filmopdrachten.

1 Laat een onlogische route zien van A naar B

Als opwarmer van een verdiepingsworkshop vroeg Mireille de studenten naar hun associaties bij de klassieker Mon oncle waarin je een man volgt die via trappen in een woningcomplex omhoog loopt, op weg naar zijn eigen huisje. Mireille: "Je volgt iemand die om thuis te komen een slingerende, onlogische route aflegt van A naar B."

Bekijk het fragment van Mon Oncle (Jacques Tati, 1958)

Het wicked idee van de filmmaker is dat de camera stilstaat en de man zich door het huis beweegt. De slingerende route van de man door het huis draagt bij aan de interessante kijkbeleving, want die is even onlogisch als fascinerend. Mireille: "Een student die deze filmopdracht uitvoerde, liet zichzelf filmen terwijl ze trappen afrolt. Vervolgens toonde ze de filmopname in reverse, waardoor het lijkt alsof ze de trappen oprolt."

2 Vertel je levensverhaal in één minuut

Een student droeg dit fragment uit Frozen 2 aan waarin Olaf de hele verhaallijn van Frozen samenvat. Mireille: "Olaf praat in razend tempo en doet op hilarische wijze personages na."

Bekijk het fragment van Frozen 2 (Jennifer Lee & Chris Buck, 2019)

Het clevere idee van de filmmaker is dat je als kijker -in slechts anderhalve minuut- een vermakelijke samenvatting krijgt van wat er aan de situatie vooraf ging. Veel leerlingen hebben ervaring met het filmen van zichzelf en zullen leuke ideeën hebben over hoe ze over zichzelf kunnen vertellen in een filmpje. Dit is dus een opdracht waarmee je leerlingen met gemak in beweging zet!

Ontdek films voor het po

De studenten vonden de volgende drie eigenwijze korte films via Taartrovers Thuis.

3 Laat je moment van frustratie zien

In deze korte film gaat Monsieur Carton met zijn autootje op pad. Hij probeert een route af te leggen maar wordt steeds geblokkeerd. Mireille: "Via animatie met karton leer je over emoties. Je ziet veel frustratie maar ook doorzettingsvermogen. Het gaat over angst maar ook verlangen. Wanneer was jij gefrustreerd? Laat het zien in je filmpje! En waaruit bleek dat je een doorzetter bent?"

Bekijk Mr Carton (Michaël Bolufer & Fabien Daphy, 2016)

4 Maak van een object een personage

One, two, tree gaat over verzamelen, avontuur, inspiratie, samenwerken, rijker worden door de ervaring, helpen en het samenbrengen van mensen en dieren. Mireille: "De opdracht is om een voorwerp in je omgeving te kiezen die je avonturen laat beleven. Als je een stoel een jasje aandoet, wat zou die dan willen doen? Leerlingen gaan dus menselijke eigenschappen aan objecten toekennen."

Bekijk One, two, tree (Yulia Aranova, 2015)

5 Doe iets blind voor de camera

De tweeling Giulia en Sophie gaan, zoals zoveel kinderen van vijf, naar zwemles. Bijzonder is dat ze met gebarentaal aanwijzingen krijgen vanwege hoorproblemen. Mireille: "In het zwembad gaan de hoorapparaten uit en beleef je de wereld zoals de tweeling het op dat moment doet: zonder geluid."

Bekijk Giulia en Sophie gaan naar zwemles (Hilt Lochten, 2018)

Je kunnen inleven in de ander door een filmervaring te bieden met opvallende wisselingen in geluid, dat was een wicked idee van de filmmaker. De studenten van Mireille vormden het om naar je inleven in slecht zien. Een student die deze filmopdracht uitvoerde, maakte op de rug van een geblinddoekte mede-student een tekening. De geblinddoekte tekende na wat hij op zijn rug voelde gebeuren. Een andere student liet een geblinddoekt persoon aan een voorwerp voelen en vroeg om dit na te maken met klei.

Over Mireille en de minor Filmeducatie & Mediawijsheid

Mireille Wieggers werkt sinds vijf jaar als docent beeldend op de Hogeschool Leiden en heeft zeven jaar ervaring als kunstdocent op basisscholen. Daarnaast werkt ze als fotograaf. Samen met Tjeerd Dijkstra ontwikkelde ze de pabo-minor Filmeducatie & Mediawijsheid van de Hogeschool Leiden i.s.m. het Netwerk Filmeducatie. Een van de vaardigheden die studenten leren, is het maken van wicked film assignments. De nieuwe minor is in augustus 2022 van start gegaan. Voor meer over de minor en bij- en nascholingsmogelijkheden voor wie les wil geven over en met film, kijk je hier.

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s