De leessandwich is een geliefd didactisch model dat Furkan Sogut, leraar Nederlands, graag inzet. In drie lessen verzamelen leerlingen informatie via film en teksten om uiteindelijk een betogende column te schrijven bij het thema criminaliteit en strenger straffen.
Les 1: Film kijken en mindmap maken
Leerlingen kijken en luisteren aandachtig naar een van de onderstaande filmsuggesties. Hun gevoelens en gedachtes bundelen ze in een mindmap.
Les 2: Artikelen lezen
Leerlingen lezen een beschouwende, informerende en betogende tekst bij het gekozen thema. De belangrijkste woorden en zinnen markeren ze. Van iedere tekst maken ze een korte samenvatting.
Les 3: Betogende column schrijven
Leerlingen schrijven in de klas een betogende column over het thema ‘criminaliteit en strenger straffen’. Het is de bedoeling dat ze hun eigen standpunt formuleren en dit onderbouwen met argumenten. Ze mogen hiervoor gebruikmaken van zowel de film als van de artikelen die ze hebben gelezen.
Duur: 3 lesuren
Niveau: onder- en bovenbouw havo/vwo | Jaar 1 t/m 6 |
Ontwikkeld door: Furkan Sogut docent Nederlands onder- en bovenbouw havo/vwo aan het Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSGN)