Schrijf een betogende column over criminaliteit en strenger straffen met film

Bekijk les
Leessandwich | Nederlands | onder- en bovenbouw havo/vwo | 3 lesuren

De leessandwich is een geliefd didactisch model dat Furkan Sogut, leraar Nederlands, graag inzet. In drie lessen verzamelen leerlingen informatie via film en teksten om uiteindelijk een betogende column te schrijven bij het thema criminaliteit en strenger straffen.

Les 1: Film kijken en mindmap maken

Leerlingen kijken en luisteren aandachtig naar een van de onderstaande filmsuggesties. Hun gevoelens en gedachtes bundelen ze in een mindmap.

Les 2: Artikelen lezen

Leerlingen lezen een beschouwende, informerende en betogende tekst bij het gekozen thema. De belangrijkste woorden en zinnen markeren ze. Van iedere tekst maken ze een korte samenvatting.

Les 3: Betogende column schrijven

Leerlingen schrijven in de klas een betogende column over het thema ‘criminaliteit en strenger straffen’. Het is de bedoeling dat ze hun eigen standpunt formuleren en dit onderbouwen met argumenten. Ze mogen hiervoor gebruikmaken van zowel de film als van de artikelen die ze hebben gelezen.

Duur: 3 lesuren
Niveau: onder- en bovenbouw havo/vwo | Jaar 1 t/m 6 |
Ontwikkeld door: Furkan Sogut docent Nederlands onder- en bovenbouw havo/vwo aan het Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSGN)

Bewezen in de klas

Onderzoek van Furkan (2022) onder 150 havisten toont aan dat leerlingen het als prettig ervaren om gerichte activiteiten rondom een thema uitvoeren. Dit geeft hen meer plezier dan het beantwoorden van vragen bij een tekst.

Meer lessen van Furkan

Op de vakpagina Film & Nederlands vind je meer lessen van Furkan en andere leraren Nederlands. Bij iedere les vind je de beste filmsuggesties en bij de meeste lessen vind je ook filmfragmenten. Dit scheelt je zoekwerk en voorbereidingstijd!

Lesmateriaal

Hieronder vind je alle materialen die je nodig hebt voor de opdrachten die onderdeel uitmaken van de 'leessandwich'.

Volg ons op