Als ik je zie, dan groet ik je

Wat doe je als je wordt overvallen door je 14-jarige buurjongen? Julia vertelt haar verhaal in deze documentaire.

Op een zondagmiddag in februari 2014 lopen twee jonge mannen met bedekt gezicht en een groot getrokken mes in de hand het buurt café in Amsterdam-IJburg binnen. Julia Roeselers werkt achter de bar en staat onder bedreiging van het mes de inhoud van de kassa af. De gebeurtenis maakt een diepe indruk op haar; de verwarring en emoties worden versterkt door de ontdekking dat een van de jonge daders een buurjongen is.

Aan de slag met deze documentaire?

Via de “Bekijk de film”-knop bovenaan deze pagina word je doorgestuurd naar de site van 2Doc waar de documentaire gratis te zien is. De documentaire is relevant voor de vakken Nederlands en Burgerschap, Mens en Maatschappij, en behandelt onderwerpen als misdaad en criminaliteit. Ook is er lesmateriaal beschikbaar als PDF of als LessonUp, onderaan deze pagina. De les leert de leerling kritisch schrijven en nadenken, door het maken van een betogende column over criminaliteit en strafrecht.

Film en Nederlands

Onderaan deze pagina is lesmateriaal beschikbaar als PDF of als LessonUp, speciaal gemaakt voor de Nederlands les. De lessen volgen het leessandwich model, dit model motiveert je leerlingen om meer en met plezier te lezen! Het lezen vormt het beleg. De activiteiten vóór en ná het lezen, verrijken het geheel. Uiteraard is het thema de smaakmaker van dit didactisch model. Deze lessenserie richt zich op het thema criminaliteit en strenger straffen. De les heet 'Schrijf een betogende column over criminaliteit en (minder?) streng straffen' en leert de leerling kritisch schrijven en nadenken, door het lezen van een tekst en het maken van een mindmap. De eindopdracht van de les is het maken van een betogende column over criminaliteit en strafrecht.

Julia Roeselaers Nederland 2015, 55 min

Ga direct naar het lesmateriaal
Thema Criminaliteit, Identiteit
Filmkenmerken 31-60 minuten

Lesmateriaal

Schrijf een betogende column over criminaliteit en (minder?) streng straffen | Voor leerlingen

Schrijf een betogende column over criminaliteit en (minder?) streng straffen | Docentenhandleiding

Schrijf een betogende column over criminaliteit en (minder?) streng straffen | Bijlagen

Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op