Bruce

Jezelf opnieuw vormgeven gaat niet altijd soepel. Als Bruce soms lastige vragen moet beantwoorden, voelt hij dat hij weer gaat “flippen”. In deze docu is te zien hoe hij denkt en leeft met zijn verleden en toekomst.

Bruce rijdt langs het internaat waar hij als kind woonde. Hier begon het kattenkwaad, zegt hij. Volgens zijn tante begon het met zijn ouders, die hun jointje belangrijker vonden dan hun zoon. Voor Bruce waren drugs en verwaarlozing aan de orde van de dag. Maar nu, na een jarenlang verblijf in internaten en de gevangenis, is hij vrij. Voor het eerst in zijn leven leert Bruce reflecteren op zijn gewoonten, gedrag en gevoelens. Hij bezoekt zijn vader en reist naar zijn familie in het buitenland, en probeert zo met hen en zichzelf in het reine te komen. In de boksschool kan hij zijn frustraties kwijt; niet alleen op de bokszak, maar ook in gesprekken met zijn beste vriend Lamyn.

Aan de slag met deze film?

Deze film is gratis te bekijken via de “Bekijk de film”-knop bovenaan deze pagina. De film sluit aan bij de leergebieden Burgerschap, Mens en Maatschappij en Nederlands. Voor het vak Nederlands kan deze documentaire worden gebruikt bij het thema 'misdaad en strenger straffen'. De thema's van deze film zijn (jeugd)criminaliteit, identiteit en opvoeding.

Film en Nederlands

Onderaan deze pagina is lesmateriaal beschikbaar als PDF of als LessonUp, speciaal gemaakt voor de Nederlands les. De lessen volgen het leessandwich model, dit model motiveert je leerlingen om meer en met plezier te lezen! Het lezen vormt het beleg. De activiteiten vóór en ná het lezen, verrijken het geheel. Uiteraard is het thema de smaakmaker van dit didactisch model. Deze lessenserie richt zich op het thema criminaliteit en strenger straffen. De les heet 'Schrijf een betogende column over criminaliteit en (minder?) streng straffen' en leert de leerling kritisch schrijven en nadenken, door het lezen van een tekst en het maken van een mindmap. De eindopdracht van de les is het maken van een betogende column over criminaliteit en strafrecht.

  • Alle leeftijden
  • Grof taalgebruik

Daniel Krikke Nederland, Suriname 2020, 47 min

Ga direct naar het lesmateriaal
Thema Criminaliteit, Identiteit, Opvoeding
Filmkenmerken 31-60 minuten

Lesmateriaal

Schrijf een betogende column over criminaliteit en (minder?) streng straffen | Voor leerlingen

Schrijf een betogende column over criminaliteit en (minder?) streng straffen | Docentenhandleiding

Schrijf een betogende column over criminaliteit en (minder?) streng straffen | Bijlagen

Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op