Proeftuin: Filmeducatie in het Speciaal Onderwijs | so, De Lasenberg (Soest)

Leestijd ca. 5 minuten

Maren

Filmhub Midden

Hoe kunnen we filmeducatie een plek geven in het speciaal onderwijs? Deze proeftuin maakt onderdeel uit van de pilot "speciaal onderwijs" van Filmhub Midden, waarin we in samenwerking met drie so scholen (sbo de Bongerd in Almere, vso de Lasenberg in Soest, vso STIP in Utrecht) en diverse aanbieders de kansen en mogelijkheden in het speciaal onderwijs onderzoeken door het uitvoeren van filmeducatieve projecten.

In het schooljaar 2021-2022 volgde het lerarenteam van De Lasenberg een training filmeducatie op initiatief van kunstdocent Marian van Zandvoort . Een deel van het team nam ook deel aan een verdiepende training over filmanalyse. Hierdoor ontstond bij de leraren bewustwording over film en beeldtaal en konden de al bestaande kijkmomenten met leerlingen educatief worden aangescherpt.

In het schooljaar 2022-2023 is filmmaker en -docent Mathijs Geijskes met 3 groepen (onderbouw, middenbouw, bovenbouw) zeven lessen lang aan de gang gegaan met het maken van een korte fictiefilm. Filmmaker en filmdocent Mathijs Geijskes heeft een aantal tips en tricks verzameld die hij graag mee wil geven aan (aankomend) filmdocenten in het speciaal onderwijs. Download hier de hand-out.

" Het voordeel van deze lessen is het leren samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Overleggen en keuzes maken. De leerlingen leren bij filmeducatie als mediawijsheid hoe filmconstructie werkt en hoe je de kijker kan beinvloeden. We hopen dat ze zich bewuster worden dat ze zelf zo ook beinvloed worden."

Marian van Zandvoort, kunstdocent bij De Lasenberg

Verder zag Marian deze voordelen in de filmlessen:

  1. Het is gelukt de leerlingen deze periode meer inzicht te geven in het maken van een film. 

  2. Mediawijsheid was het doel en dat is wel gelukt door zelf doen, kijken en ervaren.

  3. De voorbeelden die de gastdocent liet zien, waren interessant voor ze.

  4. Het niveau van de lessen was goed en begrijpelijk voor de leerlingen.

  5. De gastdocent kon snel een veilige sfeer creëren binnen de groep. Ze mochten zelf hun verhaal vertellen zodat het bij hun eigen belevingswereld bleef.

  6. De meeste leerlingen hebben plezier ervaren bij deze lessen.

  7. De mentoren vonden de lessen zeer zinvol. Leerlingen gebruikten hun creativiteit bij het verzinnen en uitvoeren van hun film. De samenwerking ging goed. Ze leerden met de iPad werken en de geluidshengel. Voor het leren van monteren is meer tijd en rust nodig.

  8. Ze leren met een nieuwe leraar omgaan.

Ook werd er tegen een aantal struikelblokken aangelopen. Marian: “Samenvattend is het grootste struikelblok de onregelmatige aanwezigheid van de klassen. Door ziekte of vervanging van de leerkracht is er onvoldoende continuïteit voor het maken van een korte speelfilm.” Verder noemt ze:

  1. Lastig als niet iedereen er elke les is.

  2. 45 min per les is krap maar kan net, maar voor het maken van een speelfilm eigenlijk  te kort.

  3. Onderbouw was lastiger dan midden bovenbouw.  Groepsveiligheid was daar een obstakel.

  4. Interesse/ enthousiasme per leerling is verschillend. Het monteren vonden de meesten lastig en hadden ze minder geduld of interesse voor.

Voor het volgende schooljaar ziet Marian een andere vorm van filmmaken voor zich. “Het idee om met hele korte opdrachten leerlingen met iPads te laten werken heeft nu mijn voorkeur. Daarmee ben je niet meer afhankelijk van de aanwezigheid van specifieke leerlingen op een specifieke dag en kun je per les werken aan een afgerond filmproduct.” Marian zou opnieuw graag samenwerken met een filmdocent.

Achtergrondinformatie & partners
Deze proeftuin was een samenwerking tussen vso de Lasenberg, NEOS Cultuuronderwijs, Kunstenhuis Idea, Mathijs Geijskes en Filmhub Midden. Meer weten over deze proeftuin? Neem contact op met Lukas via lukas@filmhubmidden.nl. Meer weten over onze andere proeftuinen? Ga naar filmhubmidden.nl/proeftuin.

Deze proeftuin maakt onderdeel uit van de pilot so van Filmhub Midden.
Filmhub Midden streeft ernaar om filmeducatie in de regio Midden beschikbaar te maken voor iedereen. Uit de inventarisatie van het filmeducatieve aanbod in de regio is gebleken dat er nauwelijks tot geen aanbod beschikbaar is voor het speciaal onderwijs. We willen hierin graag een aanjaagfunctie vervullen en samen met het onderwijs en aanbieders onderzoeken wat er nodig is om filmeducatie op een kwalitatieve en duurzame wijze aan te bieden voor het so. In samenwerking met drie so scholen (sbo de Bongerd in Almere, vso de Lasenberg in Soest, vso STIP in Utrecht) en diverse aanbieders onderzoeken we in twee schooljaren (2021-2023) de kansen en mogelijkheden in het speciaal onderwijs door het uitvoeren van filmeducatieve projecten.

Meer lezen over filmeducatie in het speciaal onderwijs?

Filmhub Zuid-Holland heeft zich de afgelopen twee jaar met een werkgroep verdiept in het speciaal onderwijs en geïnventariseerd welke kansen benut kunnen worden om filmeducatie een duurzame plek te geven op het (v)so. De resultaten van dit traject lees je in de publicatie Filmeducatie voor het Speciaal Onderwijs.

Ga naar de publicatie
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s