Proeftuin: Filmeducatie in het Speciaal Onderwijs | vso STIP (Utrecht)

Leestijd ca. 5 minuten

Maren

Filmhub Midden

Hoe kunnen we filmeducatie een plek geven in het speciaal onderwijs? Deze proeftuin maakt onderdeel uit van de pilot "speciaal onderwijs" van Filmhub Midden, waarin we in samenwerking met drie so scholen (sbo de Bongerd in Almere, vso de Lasenberg in Soest, vso STIP in Utrecht) en diverse aanbieders de kansen en mogelijkheden in het speciaal onderwijs onderzoeken door het uitvoeren van filmeducatieve projecten.

In het schooljaar 2021-2022 volgde het lerarenteam van STIP, op initiatief van kunstdocent en interne ambassadeur van filmeducatie Louise Doornenbal, een teamtraining filmeducatie van Filmhub Midden. Hierdoor ontstond er bij de leraren bewustwording over film en beeldtaal en konden de bestaande kijkmomenten met leerlingen educatief worden aangescherpt.

In samenwerking met STIP is na de teamtraining een filmles ontwikkeld bij de film Binnenstebuiten. Bekijk hier hoe deze les tot stand is gekomen en waar een les volgens leraar Cas Gouweloos voor zijn leerlingen in het speciaal onderwijs aan moet voldoen. Wil je de les ook met jouw leerlingen doen? Je vindt de gratis les op Lessonup.

" Film is heel geschikt voor het speciaal onderwijs, omdat ieder op hun eigen niveau kan meedoen"

Leraar STIP VSO

De school gaf aan als vervolg op de teamtraining met leerlingen film te willen gaan maken. In samenwerking met Hoogt on Tour en Filmhub Midden is er een plan gemaakt voor het schooljaar 2022-2023. In het schooljaar 2022-2023 zijn 3 groepen op verschillende manieren aan de slag gegaan met het maken van film onder leiding van filmdocenten.

  1. Stop-motion animatie maken (met filmdocent Nienke Jorissen)

  2. Korte fictiefilm maken (met filmdocent Mathijs Geijskes) 

  3. Dansfilm maken (met filmdocent Moniek van der Kallen)

De films gemaakt door leerlingen uit deze lessenseries zijn feestelijk in première gegaan, twee groepen gingen zelfs naar de filmzaal van Hoogt on Tour in Bibliotheek Neude.

De proeftuin is vooral positief ervaren door de betrokken leraren van STIP. Zo kwam uit de evaluatie naar naar voren:

  • Leerlingen hebben trots ervaren.

  • Leerlingen hebben ook gewerkt aan het groepsgevoel. 

  • Allemaal blije hoofden: "Het was te kort!”, van zowel van docenten als leerlingen 

  • Leerlingen die we normaal niet veel horen of zien spelen met deze lessen ineens de hoofdrol. 

  • Leerlingen leren zo veel meer: samenwerken, meedenken, filmen, rollen verdelen.   

  • Deze lessen waren betekenisvol!   

  • Kers op de taart is de vertoning in een echte filmzaal. Ze leren hierdoor ook: hoe gedraag je je in een filmzaal, hoe gaat het reizen met de bus. Het kan zo matchen met burgerschap en lessen sociaal-emotionele ontwikkeling. Nuttige vaardigheden voor onze leerlingen!

  • Deze filmlessen hebben de verwachtingen overtroffen, van zowel leerlingen als docenten!

Eind schooljaar '22-'23 zal STIP in samenwerking met Hoogt on Tour een aanvraag indienen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie, in het kader van de regeling vmbo, so en vso. Gedurende een traject van twee jaar met een aanbieder, een bemiddelaar en de Filmhub als adviseur wordt filmeducatie integraal onderdeel van het curriculum.

Filmmaker en filmdocent Mathijs Geijskes heeft een aantal tips en tricks verzameld die hij graag mee wil geven aan (aankomend) filmdocenten in het speciaal onderwijs. Download hier de hand-out.

Achtergrondinformatie & partners
Deze proeftuin was een samenwerking tussen STIP VSO, Hoogt on Tour, Moniek van der Kallen, Mathijs Geijskes, Nienke Jorissen, Karlijn Naaijkens, Bibliotheek Neude en Filmhub Midden. Meer weten over deze proeftuin? Neem contact op met Lukas via lukas@filmhubmidden.nl. Meer weten over onze andere proeftuinen? Ga naar filmhubmidden.nl/proeftuin.

Deze proeftuin maakt onderdeel uit van de pilot so van Filmhub Midden.
Filmhub Midden streeft ernaar om filmeducatie in de regio Midden beschikbaar te maken voor iedereen. Uit de inventarisatie van het filmeducatieve aanbod in de regio is gebleken dat er nauwelijks tot geen aanbod beschikbaar is voor het speciaal onderwijs. We willen hierin graag een aanjaagfunctie vervullen en samen met het onderwijs en aanbieders onderzoeken wat er nodig is om filmeducatie op een kwalitatieve en duurzame wijze aan te bieden voor het so. In samenwerking met drie so scholen (sbo de Bongerd in Almere, vso de Lasenberg in Soest, vso STIP in Utrecht) en diverse aanbieders onderzoeken we in twee schooljaren (2021-2023) de kansen en mogelijkheden in het speciaal onderwijs door het uitvoeren van filmeducatieve projecten.

Meer lezen over filmeducatie in het speciaal onderwijs?

Filmhub Zuid-Holland heeft zich de afgelopen twee jaar met een werkgroep verdiept in het speciaal onderwijs en geïnventariseerd welke kansen benut kunnen worden om filmeducatie een duurzame plek te geven op het (v)so. De resultaten van dit traject lees je in de publicatie Filmeducatie voor het Speciaal Onderwijs.

Ga naar de publicatie
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op