Eerste hulp bij filmeducatie voor lerarenopleiders

Filmeducatie is het bewust kijken, onderzoeken en maken van beeld. En dat begint bij de leraren van de toekomst! Daarom helpen we ook graag lerarenopleiders met het verwerken van filmeducatie in hun curriculum.

Als lerarenopleider zijn er diverse mogelijkheden om jouw studenten bekwaam te maken op het gebied van filmeducatie. Bij verschillende lerarenopleidingen in regio Midden-Nederland hebben we filmeducatie een plek gegeven in het curriculum.

  1. Bij de Hogeschool Utrecht werken we samen met de sectie digitale geletterdheid en heeft filmeducatie binnen dit vakgebied een prominentere plek gekregen in het bestaande curriculum van de eerstejaars studenten. Een aantal docenten van de HU hebben hun deskundigheid bevorderd rondom filmtechnieken en filmvaardigheden, en kunnen nu daardoor zelf filmeducatieve lessen geven aan hun studenten.

    In het tweede leerjaar krijgt ‘film als informatiebron’ een vaste plek in het curriculum.

    In schooljaar '24-'25 hebben we met de sectie Digitale Geletterdheid werkcolleges gegeven voor alle voltijdstudenten uit het 3e jaar in Utrecht en Amersfoort. De werkcolleges gingen deze keer over film kijken met leerlingen en het inzetten van de gesprekstool (Kijk & Vertel) en de filmdatabase filmeducatie.nl. Er werd zowel een link gelegd met mediawijsheid als kunsteducatie.

    Ook was er een inspiratiesessie met de kunstdocenten van de HU pabo om een startschot te geven om filmeducatie beter te gaan meenemen in de kunstlessen. Deze sessie werd gegeven door kunstdocent Marah Haan van de pabo van Windesheim Almere. 

  2. Op de HKU hebben we een kennismakingscollege filmeducatie gegeven aan de eerstejaars studenten Fine Art & Docent.

  3. Op Windesheim Almere verankeren we filmeducatie door een jaarlijks programma aan alle eerste- en tweedejaars pabo studenten te bieden, als onderdeel van de kunstvakken. Deze zogenoemde 'Dag van de Filmeducatie' vindt jaarlijks plaats in De Nieuwe Bibliotheek in Almere. Het uitgangspunt van dit project is de Filmlijn Almere, die we daar samen met Collage Almere, De Nieuwe Bibliotheek en Corrosia hebben opgezet.

  4. Bij de Marnix Academie onderschrijft de kunstsectie, na een training van Filmhub Midden, dat filmeducatie een vaste plek verdient binnen het curriculum. Daarom is er een conceptvisie geschreven voor het belang van filmeducatie op de pabo. De docenten willen deze uiteenzetting gebruiken om bij de procesgroep van het nieuwe curriculum uren voor filmeducatie aan te vragen.

    Dit schooljaar hebben we in samenwerking met Taartrovers een training aangeboden voor studenten van het derde en vierde jaar over filmeducatie voor het jonge kind (onderbouw). 

  5. Op de HU lerarenopleiding geschiedenis hebben we een gastcollege filmmaken gegeven aan derde- en vierdejaars studenten geschiedenis. Deze gastles was onderdeel van de groepsopdracht waar studenten een videoproduct inclusief handleiding voor docenten over de kwestie Israël-Palestina moesten ontwikkelen. Het deelproduct is bedoeld als middel voor docenten om de gevoelige kwestie Israël-Palestina bespreekbaar te maken in de klas. In het videoproduct wordt een inhoudelijke basis geboden die rekening houdt met enkele criteria. De handleiding bevat een verantwoording en handelingssuggesties om de kwestie in de klas op verantwoorde wijze te behandelen. Wij hebben de studenten geleerd hoe ze een moeilijk onderwerp in de klas kunnen bespreken en welke rol film daarbij kan spelen. Ook hebben we de studenten laten oefenen met een mockumentary. N.a.v. onze gastles zijn de criteria en beoordeling aangescherpt. Deze groepsopdracht met aanscherping is vast opgenomen in het curriculum.

Meer weten over filmeducatie als lerarenopleider? Ook interesse in hoe jij jouw studenten wegwijs kunt maken in filmeducatie? Of een andere vraag?

Mail Lukas via Lukas@filmhubmidden.nl
Volg ons op
s