De focus binnen het onderzoek lag op onze filmdocentenpoule. We zagen daar namelijk kansen om een meer diverse representatie vóór de klas te realiseren. We vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren zich kunnen herkennen in de filmdocenten voor de klas en ook hun identiteit ontwikkelen door de filmverhalen die ze zien en leren maken.
Filmhub Midden stelde de volgende vragen op:
Wat is er nodig om de filmdocentenpoule nog diverser en inclusiever te maken?
Wat kunnen wij zelf hierin betekenen en waar hebben we hulp bij nodig?
Welke vragen moeten we onszelf stellen?
Met welke partners werken we nog niet samen?
Hoe bereiken en ondersteunen we interessante filmmakers die nu nog niet van ons weten en/of het vak filmdocent nog niet als een optie zien?
Uit het onderzoek zijn 11 adviezen gekomen die we in een praatplaat op een rijtje hebben gezet inclusief korte toelichting. Je kunt de praatplaat hier downloaden als pdf.
Voor het onderzoek is informatie opgehaald tijdens een werksessie met een focusgroep en uit vragenlijsten (kwantitatieve meting) en interviews (kwalitatieve meting) met medewerkers van Filmhub Midden, freelance film professionals binnen en buiten de filmdocentenpoule, (potentiële) partners en leraren (po, vo en so). Wil je meer weten over de methodiek van het onderzoek? Dan vind je hier het volledige rapport.