Drie vragen aan Hemmo Bruinenberg (Ithaka Filmt), expert filmeducatie voor jonge nieuwkomers

Leestijd ca. 5 minuten

Tamara

Hemmo is één van de oprichters van Common Frames, een organisatie voor film- en mediaprojecten voor nieuwkomers. Common Frames biedt de workshop Ithaka Filmt waarbij jonge nieuwkomers in drie dagen hun eigen korte fictiefilm of documentaire maken.

Voor wie is Ithaka Filmt?

“Voor leerlingen in internationale schakelklassen (ISK) in heel Nederland. Dit zijn jongeren van twaalf tot achttien jaar die nog geen Nederlands spreken; vluchtelingen, maar ook kinderen van expats en arbeidsmigranten. Onder begeleiding van filmmakers en met professionele apparatuur krijgen ze alle tools om hun eigen verhaal te bedenken, op te nemen en monteren.

Met de documentaires vertellen de jongeren maatschappelijke verhalen, en de fictiefilms variëren van crime tot liefdesverhalen. Hebben ze zin om een gave horror te maken? Wij leggen geen beperkingen op. Want vrijheid in creativiteit is juist leuk aan film maken en eigen inbreng draagt bij aan het gevoel van eigenaarschap.

Wie uitblinkt, mag nog een film met een filmdocent maken. Vijf van deze films worden vertoond op het Nederlands Film Festival in Utrecht, dit jaar op 28 september.”

Waarom film maken met jonge nieuwkomers?

“Taal is in deze fase nog een obstakel voor deze jongeren en deze workshop is ontwikkeld vanuit de gedachte: iedereen spreekt de taal van film, ongeacht waar je vandaan komt. Dat werkt eigenlijk ontzettend goed, want je ziet dat jongeren niet alleen een filmverhaal kunnen vertellen en zich de creatieve kant van het film maken eigen maken, maar ook oefenen met het Nederlands en soft skills leren, dus de sociale kant van het leren samenwerken en leren luisteren naar elkaar. 

De workshop geeft ook een fantastische reden om buiten de school te kunnen treden en in contact te komen met Nederlanders, op zoek naar een mooie locatie of met de vraag of iemand een kleine rol wil spelen of bij een documentaire op zoek naar geïnterviewden. De leerlingen maken echt een connectie met Nederland waardoor hun ontwikkeling en positie wordt versterkt.”

Waarom ben je dit werk gaan doen?

“Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met deze jongeren was ik geraakt door hun optimisme, humor en veerkracht. Al snel bleek dat we met film als middel veel impact konden maken bij de jongeren. Met deze workshop worden ze serieus genomen en mogen ze iets doen wat ze heel leuk vinden; een eigen film maken.

Je ziet dat hun zelfvertrouwen groeit en dat zwijgzame jongeren voor de camera ineens durven te gaan praten en dat ze zelf helemaal eigenaar worden van hun rol binnen het filmproces. Dat brengt voor die jongeren een mooie ervaring met zich mee. Een jongen zei: "Dit was het leukste dat ik gedaan heb in Nederland tot nu toe. Ik heb de film wel honderd keer bekeken en aan mijn familie laten zien."

Dus je kunt echt iets voor deze jongeren betekenen. Het leert mij bovendien veel over mijzelf, ik leer goed relativeren en werd in het begin vaak geconfronteerd met mijn eigen vooroordelen over bijvoorbeeld vluchtelingen.

Ik durf inmiddels wel te zeggen dat we experts zijn op het gebied van het werken met nieuwkomers, of breder: op het gebied van representatie en diversiteit. Bij Common Frames richten we ons op ISK’s, maar we creëren ook steeds vaker samenwerkingen tussen ISK’s en reguliere scholen. Voor advies over representatie, diversiteit en iets met film kunnen scholen ook bij ons terecht.”

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op