Voor Film in de Klas worden meerdere films geselecteerd voor zowel primair als voortgezet onderwijs. Voor Schoolfilm van de Maand wordt elke maand één film uitgelicht, afwisselend voor po en vo. Deze lijsten samen opstellen kost tijd vertelt Alyxandra. "We beginnen altijd met een lange lijst aan films, waar iedereen suggesties voor mag doen. Tussendoor gaan we dan kritischer kijken en beslissen we democratisch welke films op de lijsten komen."
Best een hele klus dus. Want er wordt niet alleen gekeken naar wat leerlingen misschien leuk vinden, er is nog een hele waslijst aan dingen waar op gelet wordt. "We kiezen films waar jongeren zichzelf in herkennen. Het liefst kiezen we verhalen die minder vaak verteld zijn, en die juist een plek verdienen", zegt Alyxandra.
De films in de lijsten kunnen dus over van alles gaan en komen van verschillende makers. "Het is voor ons belangrijk dat er een balans is tussen meer ervaren filmmakers en beginnende filmmakers", vertelt Alyxandra. "Wel merken we dat jongere makers, die dichtbij de doelgroep staan, vaker relevantere films maken voor de belevingswereld van de leerlingen", voegt ze toe.
" Film is een krachtig middel om lastige gesprekken gemakkelijker te voeren in de klas"
Alyxandra Westwood
Ook weten de samenstellers van de lijsten dat korte films vaker worden gebruikt in de les. "Voor de leraar is een korte film vaak praktischer, dat past beter in het tijdschema dat ze hebben voor elke les", legt Alyxandra uit. Wel geeft ze nog een tip mee: "Soms leent een belangrijk onderwerp zich niet voor een korte film. Probeer dan een lange speelfilm in twee delen te kijken."
Een aantal belangrijke thema's waar Alyxandra en haar team op hebben gelet zijn burgerschap, liefde en seksualiteit, ons koloniale verleden, racisme en discriminatie. Het laatste thema speelt een grote rol in de Schoolfilm van de maand van januari: Snor. De film Snor, geregisseerd door Zainab Goelaman, gaat over de Hindoestaanse Zeenat. Terwijl ze eigenlijk altijd heel zelfverzekerd is, krijgt ze na een nare opmerking van een klasgenoot het gevoel dat ze er anders uitziet. Een gedachte die haar heel onzeker maakt.
"Deze film stipt een aantal belangrijke thema's aan en hoe dit ontwikkelt op een jongere leeftijd", zegt Alyxandra. "Het leert leerlingen bewuster naar de wereld kijken, hoe ze voor elkaar opkomen en er voor elkaar zijn." Een persoonlijke favoriet van Alyxandra.
De lijsten zijn gemaakt om het leraren makkelijker te maken om film in de les te gebruiken, en er wordt ook rekening mee gehouden met maandelijks schoolthema's zoals onder andere Kinderboekenweek, de week van duurzaamheid en Paarse Vrijdag. "Film is een krachtig middel om lastige gesprekken gemakkelijker te voeren in de klas", vertelt Alyxandra. "Door film kan je meerdere perspectieve laten zien en horen. Niet alleen van de leraar, maar ook van bijvoorbeeld de filmmaker. Zo heb je steun van een 'team' om je boodschap over te brengen."
Header afbeelding: still uit Van binnen stroomt het (NPO, 2025)
Benieuwd naar alle films?
Bekijk hier de hele lijst