Netwerk Filmeducatie steunt oproep voor gelijkwaardige behandeling alle kunstdisciplines

Leestijd ca. 3 minuten

Thomas van Noort

Woensdag 26 november debatteert de Tweede Kamer over de toekomst van het kunstonderwijs in Nederland. Netwerk Filmeducatie sluit zich aan bij de oproep van het Strategisch Beraad Kunstonderwijs om uitsluiting van kunstdisciplines te voorkomen.

Op woensdag 26 november debatteert de Tweede Kamer over het wetsvoorstel voor de kerndoelen in het funderend onderwijs. In dit voorstel staat dat scholen naast muziek en beeldende kunst moeten kiezen tussen óf dans, óf film, óf theater. Netwerk Filmeducatie steunt de brief die het Strategisch Beraad Kunstonderwijs (SBK) aan de Kamer heeft gestuurd en sluit zich aan bij de oproep: laat scholen niet kiezen tussen kunstdisciplines, maar geef leerlingen de kans om met alle kunstvormen in aanraking te komen.

Ongelijke behandeling kunstdisciplines

De voorgestelde wijziging betekent dat muziek en beeldende kunst verplicht blijven, maar dat scholen uit dans, theater en film moeten kiezen. Dit leidt tot ongelijke kansen voor leerlingen in hun culturele ontwikkeling. Kinderen uit gezinnen met een lager inkomen zijn sterker afhankelijk van het aanbod op school. Wanneer scholen twee kunstdisciplines structureel moeten schrappen, worden deze leerlingen uitgesloten van kennismaking met belangrijke culturele uitingsvormen. Bovendien klopt de voorgestelde beperking niet met de huidige praktijk: in het onderwijs komen alle vijf de kunstdisciplines al aan bod.

Waarom alle kunstdisciplines ertoe doen

Kunstonderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van leerlingen op vele fronten. Het versterkt hun culturele identiteit, bevordert sociale vaardigheden en ontwikkelt competenties als kritisch en creatief denken. Door leerlingen kennis te laten maken met alle kunstdisciplines krijgen ze gelijke kansen om hun talenten te ontdekken en waarborgen we doorlopende leerlijnen naar het voortgezet onderwijs.

Voor filmeducatie is deze ontwikkeling ook zorgelijk. Film neemt een steeds grotere plaats in het dagelijks leven van jongeren in. Audiovisuele geletterdheid en de vaardigheid om beeldverhalen te begrijpen en zelf te maken zijn essentiële vaardigheden in de 21e eeuw. Door film als keuzediscipline te behandelen, ontstaat het risico dat scholen deze discipline links laten liggen, met als gevolg dat veel leerlingen geen kennis maken met de taal van de toekomst.

Politieke ingreep op inhoudelijk proces

Het Strategisch Beraad Kunstonderwijs benadrukt in hun brief dat de voorgestelde wijziging een politieke ingreep is op een inhoudelijk proces dat jarenlang is voorbereid in samenwerking met het onderwijsveld. De concept-kerndoelen zijn ontwikkeld en beproefd in de praktijk. Nu dit proces bijna klaar is, wordt er op het laatste moment een beperking opgelegd die het kunstonderwijs terugdringt in plaats van versterkt.

Netwerk Filmeducatie roept de Tweede Kamer op om de uitsluiting van kunstdisciplines uit het wetsvoorstel te halen en alle leerlingen recht te geven op een brede kennismaking met kunst en cultuur.

Meer informatie

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op