Docente kunstvakken Jessica over On the Movie: "Het bracht me een nieuw inzicht in de manier waarop ik mijn eigen lessen kan vormgeven en nóg meer kan spelen met mijn didactische middelen."

Leestijd ca. 5 minuten

Landelijk

De derde lichting van On the Movie is afgerond – en wat een reis was het! Negentien bevlogen leraren doken een jaar lang diep in de wereld van film, waarbij ze ook nog eens film leerden inzetten als krachtig middel binnen hun lespraktijk. Eén van die enthousiaste deelnemers is Jessica van Rooden-van der List, docente kunstvakken op het Pieter Zeeman Lyceum in Zierikzee én finalist voor de Filmleraar van het Jaar-verkiezing 2023-2024. Wat heeft zij geleerd tijdens On the Movie, en hoe vertaalt zich dat naar de klas?

Wat heeft de post-hbo On the Movie jou gebracht als filmleraar dat je niet had verwacht?

"Ik sta al 22 jaar met veel plezier als docent kunstvak beeldende vorming en ckv voor de klas en kan na al die jaren wel zeggen dat dat tegenwoordig best makkelijk op de automatische piloot gaat. Natuurlijk blijft het tijdrovend werk, maar ik weet inmiddels goed hoe ik leerlingen een bepaalde richting op kan 'kneden' om beeldende problemen te gaan onderzoeken, en welke materialen en technieken het meest geschikt zijn bij het uitvoeren van hun ideeën.

En ik gaf al lessen met betrekking tot film. Over filmgenres, -geschiedenis en -beschouwing bij kunst algemeen en wat praktische filmopdrachten bij ckv en kunstvak beeldende vorming. Maar dit jaar heb ik ontdekt dat ik, wat betreft filmeducatie, toch weer een beetje opnieuw moest beginnen met het ontdekken van het lesgeven. Door de eigen taal die bij filmlessen hoort, maar ook door de verschillende opdrachten die we vanuit de opleiding hebben gekregen en die we toe moesten passen in onze eigen lessen.

We werden door Michiel Heijnen geïntroduceerd in het principe van de Wicked Film Assignments. En toen we die in onze lessen moesten uitproberen, bracht dat een leuke dynamiek in de lessen waar de leerlingen ontzettend op 'aan' gingen. Het werken met Wicked Film Assignments hebben me zo geïnspireerd dat ik dit soort opdrachten nu ook in mijn lessen beeldende vorming wil implementeren. Dus wat dat betreft bracht de opleiding me een nieuw inzicht in de manier waarop ik mijn eigen lessen kan vormgeven en nóg meer kan spelen met mijn didactische middelen."

" Om weer even in de schoenen van een leerling te staan die dezelfde problemen ervaart bij het uitwerken van dit soort opdrachten, zijn even een goede bewustwording om weer mee te nemen in je eigen lessen."

Jessica van Rooden-van der List, docente kunstvakken

Welke film of opdracht uit de opleiding is je het meest bijgebleven – en waarom?

"We werden in verschillende praktische opdrachten uitgedaagd om zelf als maker een eigen filmstijl te ontdekken en vooral te experimenteren met het zelf maken van films. Hierin werd je toch weer even geconfronteerd met deadlines en het proces van het uitwerken van zo'n opdracht. Dit zijn dingen die je zelf als student ook wel ervaren hebt, maar toch snel vergeet als je zelf eenmaal voor de klas staat. Om weer even in de schoenen van een leerling te staan die dezelfde problemen ervaart bij het uitwerken van dit soort opdrachten, zijn even een goede bewustwording om weer mee te nemen in je eigen lessen.

Ook het feit dat we samen onze films en lessen evalueerden, was een goede bewustwording hoe fijn het is om feedback te krijgen op je geleverde werk. Het motiveert je veel meer dan wanneer je alleen maar een cijfer zou krijgen voor de uitwerking van een opdracht en je kennis/kunde groeit er ook echt van."

Hoe pas je de kennis en vaardigheden uit de opleiding concreet toe in je klaslokaal?

"Mijn theoretische kennis heeft echt wel een flinke verdieping gekregen waardoor ik in mijn lessen de leerlingen op veel meer manieren kennis kan laten maken met allerlei verschillende aspecten van film. Ook actuele thematieken die verwerkt zijn in films of series kan ik nu makkelijker meenemen in lessen, omdat ik meer inzicht heb gekregen hoe ik dit soort thematieken bespreekbaar kan maken in relatie tot de manier waarop de film tot stand gekomen is.

Op gebied van licht, geluid, cameratechnieken, camerastandpunten, gebruik van lenzen, kleurgebruik, VFX en nog veel meer. Ook in mijn praktijkopdrachten splits ik het maken van film nu meer op in verschillende onderdelen. Onderzoeken van VFX door middel van spelen met green screen opdrachten, ontdekken van de werking van geluid in film of animatie door foley art opdrachten, hoe filmmontage de sfeer van een verhaal kan versterken en ga zo maar verder."

Hoe heeft de opleiding jouw kijk op filmeducatie veranderd of verdiept?

"Het is natuurlijk een heel eigen vakgebied met zijn eigen (film)taal, uitdagingen en mogelijkheden. Deze opleiding heeft me veel meer tools en verdieping gegeven om hier in mijn lessen mee aan de slag te kunnen gaan en ook om zelf collega's te kunnen enthousiasmeren en helpen met het toepassen van filmeducatie binnen hun eigen lessen.

Het filmisch vormgeven van een boekverslag over een sprookje is bijvoorbeeld één van de dingen die ik komend schooljaar samen met een collega Duits ga uitvoeren. Hiervoor neem ik mijn leerlingen mee in de Duitse expressionistische filmgeschiedenis en hoe ze hun verhaal vorm kunnen gaan geven met elementen uit deze filmstijl. Mijn collega geeft aan dat ze nu nog wat onzeker is met betrekking tot de filmlessen en blij is dat we dit samen kunnen doen. Maar ik weet zeker dat het haar heel erg zal enthousiasmeren om hier meer mee te gaan doen in haar lessen."

" In de filmindustrie zeggen ze 'it's a wrap' als een filmopname klaar is... nou... voor mij begint het pas!"

Jessica

Tot slot: Wat zou je zeggen tegen leraren die filmeducatie belangrijk vinden, maar nog twijfelen over de opleiding?

"Absoluut niet twijfelen! Waarom zou je? Je krijgt lessen van super inspirerende docenten vanuit allerlei aspecten van het filmveld, zowel vanuit de praktische als de theoretische kant. En de opdrachten die je krijgt kosten natuurlijk wel tijd, maar zijn heel goed te doen en heel uitdagend. Wypke en Meldrid (de begeleidende docenten vanuit On the Movie) denken in allerlei mogelijkheden met je mee en hebben gezorgd voor een prachtig lesprogramma.

Ook mijn klasgenoten hebben me enorm geïnspireerd met hun ideeën en uitwerkingen en ik kan wel zeggen dat ik er een heel fijn (film)netwerk heb bijgekregen door hen. Mijn jaar is voorbij gevlogen en ik zie nu al uit naar de alumni terugkomdag op 24 september aanstaande. In de filmindustrie zeggen ze 'it's a wrap' als een filmopname klaar is... nou... voor mij begint het pas!"

Alle studenten van On the Movie 2024-2025, foto gemaakt door Breitner Academie.

Meer weten over On the Movie?

Bezoek de website

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s