Manuel Wassink (Docent Art & Design bij Lyceum Sancta Maria, Haarlem)
Manuels hart gaat vooral harder kloppen wanneer hij terugdenkt aan het maken van films tijdens de opleiding. Hij heeft veel geleerd van het maakproces: de voorbereiding, de intervisie, naar elkaars werk kijken, je krijgt te maken met de filmwereld in Nederland (denk aan regisseurs, filmacademie – mensen die er ‘echt verstand van hebben’) en je kunt best wel trots zijn op het resultaat. Het maken inspireert hem persoonlijk maar is ook essentieel voor de lespraktijk. Je moet dan ook verplicht achter de camera bij On The Movie, aangezien je deze vaardigheid uiteindelijk ook van je leerlingen vraagt.
In een studiejaar krijg je echt een basis om als filmdocent aan de slag te gaan. Volgens Manuel is het unieke van de Breitner dat de docenten Meldrid Ibrahim en Wypke Jannette Walen heel erg met jou als docent meedenken: met de lesstof inhoudelijk, ze luisteren heel goed naar feedback (ze willen graag de wensen van studenten meteen doorvoeren), en creëren vooral een veilige omgeving door middel van het faciliteren van opbouwende kritiek (want ‘het is wel spannend film maken’).
Het enige minpunt van de opleiding is dat er niet nog een tweede jaar is. ‘Ik zou het zo weer doen, elke week een dag verdieping of verbreding,’ aldus Manuel. ‘Ik weet zeker dat er meer studenten zijn die mee zouden willen doen aan een vervolgtraject.’
Kathelijne Bijlsma-de Wit (Docent Beeldende Kunst & cultuurcoördinator bij Eligant Lyceum, Zutphen)
Kathelijne beaamt dit ook en zou zich meteen inschrijven voor een follow-up. Ze heeft naar eigen zeggen meer diepgang nodig aangezien ze zich technisch nog steeds een beginneling voelt. Desondanks had ze haar huidige kennis en knowhow anderhalf jaar geleden niet verwacht. Ze heeft enorme stappen gezet binnen film en is zich daardoor meer senang gaan voelen in de rol van filmdocent. Ze wist wel een en ander van standpunten en de filmgeschiedenis, maar door On The Movie kwam het extra goed binnen inclusief de bijbehorende contexten.
Kathelijne had geen visie op film en zag het enkel als onderdeel van haar beeldende lessen. Door de opleiding werd ze echt bewust van de manipulatieve kracht van film en dat we hier echt iets mee moeten doen in het onderwijs. En dat het een hele gestructureerde opleiding is hielp enorm: ‘ik kreeg met alle aspecten te maken binnen film, daar is echt over nagedacht.’ Kathelijne concludeert: ‘Het is best wel een prijzige opleiding, maar ik kreeg waar voor mijn geld!’
Suus van Driel (Docent Drama/CKV bij DevelsteinCollege, Zwijndrecht)
Suus voelde zich voor de opleiding eenzaam in de woestijn roepen dat film belangrijk is, maar heeft na het voltooien ervan ook daadwerkelijk een basis om op verder te bouwen. Net als bij Kathelijne kwam de theoretische kennis extra goed bij haar binnen en ze genoot net zoals Manuel enorm van het maakproces tijdens de opleiding.
Ze beschouwt de dagen (‘Turning points’) op de filmacademie als ‘de kersen op de taart, dat had veel vaker gemogen.’ Dit is de plek waar ze allemaal wel hadden willen studeren. Een oefening met geluid vond ze het meest bijzonder: met mondkapjes over onze ogen voor het gebouw van de filmacademie en dan in ons hoofd een sounddesign maken van de omgeving door enkel te luisteren.
Suus vond het bovendien extra fijn dat ze les kregen en beoordeeld werden door professionals uit het vak zelf (regisseur, cameraman), wat haar ook uitdaagde als maker. Door de opleiding heeft Suus een nieuwe bevlogenheid gevonden: ‘ik werk al heel lang in het onderwijs, en dit maakt dat ik de komende tien jaar iets voor elkaar kan boksen, in plaats van de gebaande paden te blijven volgen.’ Kortom: ‘Ik ben een stuk gelukkiger sinds ik dit gedaan heb, dat meen ik echt!,’ aldus Suus.
Unieke opleiding
Het unieke van de opleiding is de combinatie van theorie, praktijk, de filmacademie dagen met workshops en de beoordeling door professionals. Alle deelnemers vinden het dan ook zeer belangrijk om het maakproces als docent te hebben doorlopen zodat je weet waar leerlingen tegenaan kunnen gaan lopen in datzelfde proces.
Meer praktische info over de opleiding en het programma?
Bezoek de website en meld je aan voor een voorlichtingsgesprekKunstzone
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Kunstzone.nl.