Na de Tweede Wereldoorlog ging het beter met de economie. Mensen verdienden meer en hadden meer vrije tijd. Dit leidde tot een stijging in welvaart en de opkomst van de consumptiemaatschappij in de jaren 60. Massamedia zoals televisie, radio en film kwamen op. Deze media bereikten heel veel mensen en beïnvloedden de smaak en voorkeuren van de massa. Tegelijk ontstond er nieuwe kunst, zoals pop-art en postmoderne kunst, waarin kunstenaars reageerden op de consumptiemaatschappij, sociale verschillen en de nieuwe media. De snelle verspreiding van informatie over de wereld zorgde ervoor dat ideeën makkelijker gekopieerd en gebruikt werden.
De Verenigde Staten, als grote mediaproducent, oefenden wereldwijd veel invloed uit op de mainstreamcultuur. Door globalisering werden Amerikaanse films, muziek en strips overal bekeken en beluisterd. Dit zorgde ervoor dat culturen zich begonnen te mengen: oude ideeën veranderden, nieuwe ideeën ontstonden. Filmmakers over de hele wereld reageerden op deze veranderingen. Ze leverden kritiek op maatschappelijke ontwikkelingen, onderzochten hun eigen culturele identiteit en ontwikkelden nieuwe filmstijlen die zich bewust onderscheidden van het dominante Hollywoodmodel.
In India beleefde Bollywood in de jaren 60 en 70 zijn Gouden Eeuw. Deze populaire filmindustrie bracht kleurrijke films vol zang, dans, drama en sociale thema’s als liefde en ongelijkheid. Een voorbeeld is de film Shree420 (1955). In deze film speelt acteur Raj Kapoor, ook beroemd in Rusland en Afrika. In Japan maakten regisseurs zoals Akira Kurosawa indrukwekkende films over strijd, eer en traditie, zoals De Zeven Samoerai. Ook in Egypte bloeide de filmcultuur, met maatschappijkritische en muzikale films die geliefd waren in het hele Midden-Oosten, zoals de film Cairo Station (1958). En in Senegal zette regisseur Ousmane Sembène film in als krachtig middel tegen kolonialisme en onrecht. Al deze filmmakers gebruikten film om hun eigen stem te laten horen, en boden daarmee een waardevol alternatief voor het westerse beeld dat door de globalisering over de wereld verspreidde.