Breekweken
Het Ginnekencollege is een VSO school binnen de RJJI Den Hey-Acker in Breda en valt onder Koraal Onderwijs. Hier zitten jongens tussen de 12 en 25 jaar die hier tijdelijk of voor langere tijd geplaatst zijn door Justitie. Vanaf de eerste dag van hun verblijf gaan ze naar school bij Het Ginnekencollege waar het onderwijs aansluit bij de begeleiding en behandeling die ze nodig hebben. Daarmee hebben ze zowel een daginvulling en gezond ritme als de mogelijkheid om vakken, certificaten en hun diploma te behalen.
Een regulier schooljaar kent 42 lesweken, zo ook op Het Ginneken. Alleen hier mogen de leerlingen geen vakantie gaan vieren tijdens kerst of carnaval. Zes van deze tien vakantieweken worden daarom ingevuld als ‘breekweken’ met dagprogramma’s gevuld met allerlei sport- en cultuureducatie. Denk aan rugby- en dansworkshops en creatieve lessen als graffiti en theater. Maar ook de nodige ‘life skills’ als koken, lichaamsverzorging en lessen over seks. Oftewel een mooie mix van leuk, leerzaam en persoonlijke ontwikkeling.
Doelgroep
Via Nieuwe Veste, intermediair voor gemeente Breda, kwam Het Ginnekencollege in aanraking met filmeducatie en ontstond de wens om dit toe te voegen aan de breekweken. Na uitgebreide uitwisseling over mogelijkheden, onmogelijkheden, de doelgroepen en de locatie was er wederzijds enthousiasme, maar ook meer duidelijk over de uitdaging. Zo bestaat elke klas uit een hele diverse doelgroep: de gemiddelde leeftijd op Het Ginnekencollege is 18 jaar, maar loopt uiteen van pakweg 14 tot 21 jaar. De groepen zijn ingedeeld op type verblijf (lang of kort verblijf) en problematiek als LVB (licht verstandelijk beperkt), AMV (anderstaligen) en ITA (individuele lessen omdat een leerling niet functioneert in een groep).
Voor hun verblijf is dat de beste indeling, voor workshops in de breekweken is dat een grote uitdaging. Want waar de ene jongen hier enkele jaren zit en dus niet elke keer dezelfde workshop wil volgen, is de ander hier pas enkele weken en moet die zijn draai nog vinden in de groep. En in een groep kan zowel een 15-jarige havo-leerling zitten als een 21-jarige leerling uit het praktijkonderwijs. Flexibiliteit, ruimte voor eigen invulling en modulaire lessen zijn daarom de keywords voor filmeducatie voor deze doelgroep.
Kansen en uitdagingen
Daarbij komt dit type onderwijs zeker ook met zijn voordelen. Ze werken met kleine klassen, de lijntjes binnen de school zijn kort, de breekweken geven focus omdat ze helemaal gepland zijn rond de workshops en de leerlingen zijn (met de juiste aanpak) enthousiast te maken voor nieuwe media. Want net zo groot als de uitdagingen is ook de winst die er te behalen valt voor deze leerlingen. Zo kunnen zij niet zelfstandig op internet en mogen (film)beelden met geweld, wapens of naakt niet bekeken worden. De behoefte aan verdere ontwikkeling van Digitale Geletterdheid is dan ook groot, want deze jongens leven, net als elke andere leerling, in een samenleving waarin beeldcultuur leidend is en waar ze zich eenmaal weer ‘buiten’ ook staande moeten houden. Het Ginnekencollege heeft dan ook de wens om filmeducatie vanuit de breekweken te laten integreren in het reguliere curriculum op school. Zodat in de vakken Nederlands, ckv en digitale vaardigheden wordt gewerkt aan filmeducatie.
Pilots
Voor nu zijn we begonnen met een pilot van workshops in de breekweken. Dankzij een Proeftuin was er voor een filmdocent de ruimte om twee workshops te ontwikkelen en te testen met verschillende groepen. Daarvan hebben we geleerd dat het succes van filmworkshops niet ligt in de inhoud maar, nog meer dan op andere scholen, in de juiste aansluiting bij de leerlingen. Helaas bleek de eerste filmdocent geen match met de groepen en besloot Het Ginnekencollege niet met hem verder te gaan. Met het oog op workshops in elke breekweek en integratie naar de reguliere lessen, maken we met drie nieuwe filmdocenten een doorstart. Met alle drie een andere achtergrond, van animatie en videoclips tot spoken word en straatcultuur.
Twee van hen hebben deze zomer hun eerste workshops gegeven, met een vliegende start. Of ja; Obi kreeg na vijf minuten te horen: ‘Meneer, deze les werkt voor ons niet, kunnen we iets anders gaan doen?’ Dus hebben ze de rest van het uur besteed aan videoclips kijken, discussiëren over wat ze nou eigenlijk zien en zo tóch heel veel leren over beeldtaal. Bij Joël ging het zo:
" Degene die het hardst riep: "Ik ga niets doen" deed toch helemaal mee, tot hij zelfs op de grond tussen de tafels lag om dat ene shot van onderaf te filmen."
Filmdocent Joël en leerling aan het Ginnekencollege, Breda
Kennis en ervaring opdoen
We hopen met deze Proeftuin zowel Het Ginnekencollege als de filmdocenten verder te ontwikkelen in filmeducatie. Andersom is deze pilot voor ons ook heel waardevol in opgedane kennis en ervaring. Zo zijn onze film-maak-sets door justitie goedgekeurd voor veilig gebruik binnen de muren van jeugddetentie. Zo is er nog onvoldoende lesmateriaal dat geschikt is voor alle uiteenlopende doelgroepen binnen het Speciaal Onderwijs. En zo heeft ons netwerk aan filmdocenten meer kennis en ervaring nodig van de verschillende doelgroepen binnen het gespecialiseerd onderwijs. Voor ons waardevolle inzichten die we zullen inzetten om filmeducatie te versterken en het aanbod te verbeteren.
Wil jij ook meer met Filmeducatie met een reguliere of hele bijzondere doelgroep? Wij helpen je graag op weg! Neem contact op met jouw regionale consulent Filmeducatie:
Astrid Spraakman
Consulent Noord-Brabant
Mail of bel 06 2244 9351
Daniël Mols
Consulent Zeeland
Mail of bel 06 31 17 59 04
Jonathan Wanders
Consulent Limburg
Mail of bel 06 13 39 14 40