De kleuters die zich verdiepen in animatie en emoties, groep 3 en 4 die film en verbeelding ontdekken en groep 5 en 6 die aan de slag gaan met heuse filmtechnieken en feit & fictie. Ten slotte de twee hoogste klassen die over filmgenres en hun personages leren. En natuurlijk gaat iedere klas ook zelf in groepjes film maken: een animatie, film met green screen, een documentaire of een boekverfilming. Met daarin alles wat ze geleerd hebben over hun type film.
" Het cultuurdomein film legt allerlei verbindingen met andere belangrijke vakgebieden en doelen, zoals lezen, taal, schrijven, samenwerken, plannen, organiseren"
Pieter Mandemakers, ICC-er en leerkracht van groep 7
Zo wordt film stapsgewijs geïntroduceerd en verdiept bij leerling én leraar. In de Proeftuin zijn een workshop en co-teachingslessen verzorgd voor de onderbouwleerkrachten, zodat zij in de toekomst op eigen kracht de maaklessen kunnen begeleiden. Om de leerlijn voor de gehele school betaalbaar te houden, is er gekozen voor deze kennisinvestering en krijgen de groepen 5 tot en met 8 wel workshops van een filmdocent om ze te begeleiden in het filmen. Dit is een belangrijke stap voor een duurzame verankering: de professionalisering van het lerarenteam en de betaalbaarheid van de uitvoer. Zo is de leerlijn structureel inzetbaar, laagdrempelig en instapklaar gemaakt.

Verder zijn er praktische verbeteringen aangebracht, dankzij feedback van de leraren. Zo was er de wens om de verschillende lesonderwerpen in één lange LessonUp gebundeld te hebben. Hiermee kunnen ze de reeks filmlessen flexibeler inzetten wanneer er tijd voor is, de ene keer een half uur, de andere keer een langere les. De Regenboog kan de leerlijn film vanaf dit jaar dan ook zelfstandig inzetten en is voor iedere klas hetzelfde opgebouwd:
Workshop co-teaching aan leraren onderbouw)
Ze starten met een filmbeleving op het grote doek, waar ze de film nabespreken met een moderator. Ieder combinatieleerjaar krijgt een anders soort film te zien: een animatie, sprookje, documentaire of speelfilm.
Vervolgens gaan de leerkrachten in een aantal zelfstandige lessen verdiepen in het type film dat ze hebben gezien. In de lessen leren ze door onderzoekende- en maakopdrachten meer over de kenmerken en algemene filmaspecten.
Vervolgens werken ze toe naar het creëren van hun eigen film! Groep 5 tot en met 8 samen met de filmmaker in twee gastlessen.

" Een middagje Hollywood in Goirle. Ik zag die middag leerlingen als acteurs, regisseurs, cameramensen, mensen van het licht en geluid. Echt heel tof! Na deze draaimiddag mochten de leerlingen de beelden die ze gedraaid hadden omzetten in een korte film. Niet gemakkelijk, best wel technisch, maar uiteindelijk een mooie afsluiting van dit project."
Pieter Mandemakers, ICC-er en leerkracht van groep 7 (over pilot ‘22-’23)
Dankzij de pilot, een enthousiaste intermediair en een betrokken cultureel centrum ontstaat er interesse voor de leerlijn Film vanuit andere scholen in Goirle. Tijdens de doorontwikkeling heeft er dit jaar dan ook een tweede basisschool gebruikgemaakt van dezelfde leerlijn als De Regenboog. Zo hebben zij een gezamenlijke filmvertoning in de filmzaal van het Jan van Besouw, wat voor beide scholen de kosten drukt. Maken ze gebruik van dezelfde filmdocent, Ira Hoefsmid, die de leerlijn ook heeft (door)ontwikkeld. En kunnen we zo blijven doorontwikkelen en de leerlijn beschikbaar maken voor iedere leerling.
Heb je voor jouw school ook interesse in deze leerlijn Film? Neem contact op met je regionale Consulent Filmeducatie:
West-Brabant
Astrid Spraakman
06 2244 9351
Oost-Brabant
Angela de Weijer
06 2392 8415
Zeeland
Melissa Vos
filmeducatie@cultuurkwadraat.nl
06 2090 1329
Limburg
Jonathan Wanders
06 1339 1440