Beeldbekwaam in het Onderwijs werd georganiseerd om lerarenopleiders met elkaar kennis te laten maken én uitwisselen. Ook willen we hen inspireren om bewuster met film aan de slag te gaan. 90% van de deelnemers gaf aan dat dat is gelukt en het gemiddelde cijfer kwam uit op een 7,5.
Deelnemers waren vooral lovend over de organisatie en sfeer van de dag: zowel de locatie, sprekers en catering gooiden hoge ogen. De keynote van Jeroen Boom over de negatieve beeldvorming van migranten in de media versus films zorgde voor stof tot nadenken in de manier waarop we beelden tot ons nemen.
" Waardevolle workshops. Een goed georganiseerde dag, zelfs de hapjes, drankjes, lunch en versnaperingen waren top. Dit smaakt naar meer!"
Deelnemer
Verder geven de meeste deelnemers aan dat het vooral een dag was om te netwerken met collega's en regionale netwerkleden. Lerarenopleiders zitten overal in het land en wij vinden het belangrijk dat de verbinding tussen filmhub en lerarenopleiders in de regio wordt gelegd.
" Mooie dag vol inspiratie en collega's ontmoeten"
Deelnemer
Top 10 best gewaardeerde workshops
Keynote - Jeroen Boom
Taalvaardigheid en film: de kracht van spelenderwijs verbanden leren leggen! - Sandy Zitman
Wicked Film Assignments - Meldrid Ibrahim & Wypke Jannette Walen
Film onder de microscoop: filmanalyse in actie! - Kathleen Lotze
Film als lesmateriaal: het inzetten van tutorials - Michiel Vaanhold
Boek naar doek: boekverfilmingen in het onderwijs - Carlie van Tongeren & Caroline Wisse
Betekenis door techniek: film maken in de les - Rieks Soepenberg
Historische speelfilm als bron - Koen Henskens
Historisch onderzoek met film - Pamela Sturhoofd (moderator Emile Frowijn)
Hoe herken je beeldmanipulatie - Anne van Campenhout
Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering. Uit de enquêtes blijkt dat een aantal deelnemers vanuit de PABO de aansluiting op het primair onderwijs misten in het programma. We nemen de feedback ter harte en gaan dit zeker meenemen voor het programma van de volgende editie.
" Ik miste aansluiting op het PO, had gehoopt meer mee te kunnen nemen naar het PO."
Deelnemer
Onderzoek: integratie en verankering van filmeducatie
In een eerder onderzoek van Emiel Copini zijn vijf pijlers van verankering van filmeducatie uit voortgekomen. In 2025 start hij een vervolgonderzoek waarin hij onderzoekt wat de huidige stand van zaken is voor filmeducatie in Nederland.
Heb je nog een opmerking of suggestie voor de volgende editie? Wil je in contact komen met een spreker of zou je graag die ene presentatie nog eens na willen lezen? Mail ons, dan brengen we je met hem/haar in contact.
Op de hoogte blijven van alle filmeducatie-nieuws?
Abonneer je op onze nieuwsbrief