Wat inspireerde je om de film Johnny Bakru te regisseren, en wat trok je specifiek aan in dit verhaal?
"De film is geschreven door vier beginnende scenarioschrijvers. Het zijn hele leuke vrouwen en ik moest lachen om hun gevoel voor humor. Het gegeven dat een kind denkt dat de vriend van haar moeder een bakru is (een angstaanjagende figuur binnen de Surinaamse cultuur) en hem probeert te verjagen, is iets dat bij de komst van nieuwe vrienden/vriendinnen van gescheiden ouders van kinderen vaak voorkomt. Het is in sprookjes vaak de boze stiefmoeder.
Rose in de film doet haar best de bakru te verjagen en dat lukt haar. Dan krijgt ze spijt en ziet ze dat Johnny een fijne man is en goed is voor haar moeder. Ze mist hem. De fantasie en de ’spookgedachten’ van Rose over Johnny maakten dat ik de film wilde regisseren. Het is een komisch filmpje en die maak ik graag."
Liefde is een centraal thema in de film. Wat vind je belangrijk aan het tonen van liefde in films voor een jong publiek, en hoe verschilt dat van volwassen liefdesverhalen?
"Liefde is alles uiteindelijk. Wat je ook doet, met wie je ook bent, als je mensen en situaties met liefde of aardig behandelt, maakt het jou blij en andere mensen ook. De problemen zijn voor Rose enorm, ze staat alleen en heeft niet door dat haar broers haar plagen met Johnny. Ze gelooft dat haar moeder meer van Johnny houdt dan van haar, maar de vertelling is simpeler/sprookjesachtiger dan bij volwassen liefdesverhalen.
We hebben daardoor ook lekker kunnen overdrijven in de vorm. Johnny wordt gek van zijn fans die allemaal verliefd op hem zijn. Hij vindt juist weer rust bij de moeder van Rose, die een rozenkwekerij heeft. En rozen staan weer voor liefde. Ook die van de moeder van Rose voor haar dochter. Lekker vet allemaal, heerlijk om te maken. Het is een beeldende humoristische vertelling en laat veel open voor de kijker."
Welke boodschap hoop je dat jonge kijkers meenemen na het zien van jouw film?
"Denk verder dan je neus lang is!"
Johnny Bakru is in februari de Schoolfilm van de Maand. Wat is volgens jou de waarde van films in het onderwijs?
"Heel fijn dat leraren dat doen. Film is behalve entertainment ook materiaal om te praten over liefde, angst voor verlies, dood, seksualiteit, etc. Oftewel, dingen die in het leven van iedereen voorkomen of gaan voorkomen. Het is fijn om te kunnen delen samen en fijn als je kunt praten over dat soort onderwerpen met je vrienden en/of familie. Het leert kinderen hun eigen mening te vormen."
Tot slot, welke film(s) zou jij graag aandragen als Schoolfilm van de Maand?
"Het Boek van Alle Dingen, een film die ik recent maakte vind ik in die zin een hele belangrijke film. Het gaat over een jongen die in opstand komt tegen zijn vader die slaat, omdat hij bang is dat zijn kinderen over godsdienst en over hem spotten. De jongen gebruikt daarbij zijn eigen plagen van Egypte. En hij leert dat geluk begint met niet meer bang zijn. Het is naar een boek van Guus Kuijer en voor leerlingen in groep 7, 8 en de eerste twee klassen van de middelbare een hele goeie film.
Ook Matties is een film die ik in 2022 heb gemaakt. Het gaat over een vergismoord en hoe kinderen bij de handel met drugs betrokken raken. Heel erg actueel en belangrijk dat kinderen vanaf 10 jaar hier van af weten. Goeie Nederlandse rap in de film.
Verder is bijvoorbeeld Lars is Lol (Noorse film) over een meisje dat een jongen met down moet begeleiden in de klas en zich daar aanvankelijk voor schaamt en hem verraadt. En de Nederlandse film Zomervacht van Joren Molter is ook erg mooi. Documentaire-tip: Liefjes van Anneke de Lind van Wijngaarden, over kinderen van 14 die naar een camping gaan en daar verliefdheden wel of niet beleven."
Kijk en bespreek Johnny Bakru in februari
Krijg je na dit artikel zin om de film te zien in de klas? Je kunt 'm gratis bekijken via Schooltv.nl. Maak ook gebruik van de bijbehorende les over verliefdheid, geschikt voor leerlingen uit groep 3 t/m 5, inclusief leuke acteeropdracht.
Ga naar film & lesBenieuwd naar alle Schoolfilms van de Maand?
Bekijk het overzicht