Met onze waanzinnige Film wijze waaier maak je helemaal de blits

Leestijd ca. 5 minuten

Filmhub Oost

Dat je met onze Film wijze waaiers hele toffe opdrachten met je leerlingen kunt doen, weten al best wat docenten in onze regio. Leraren zijn enthousiast! Eerder spraken we uitgebreid met Meester Jesper die de waaier ook al in de klas heeft! Via opdrachten uit de waaier leren leerlingen over de kracht en pracht van film en alle zichtbare en onzichtbare keuzes die achter beelden liggen. De waaier staat boordevol leuke en kant-en-klare opdrachten die je zo in de klas kunt inzetten. Ook als je nog nooit iets met filmeducatie hebt gedaan., is de waaier een aanrader. We hebben er een voor het po en voor het vo! Hieronder vind je wat voorbeelden uit de waaier.

Opdracht uit PO waaier: Beelden puzzelen

Nodig:

  • een prentenboek

  • uitgeprinte plaatjes uit het prentenboek (de bibliotheek heeft van heel veel prentenboeken geplastificeerde illustratieplaten die je kunt lenen, vraag het bij jouw bieb)

Een film wordt meestal opgenomen in verschillende losse filmbeelden (shots). Tijdens de montage worden deze shots in de juiste volgorde achter elkaar gezet: zo ontstaat er een prachtige film.

  1. Lees samen met de klas een prentenboek.

  2. Leg nu de plaatjes uit het boekje in het midden van de kring. Zorg ervoor dat ze niet op de juiste volgorde van het verhaal liggen.

  3. Lees nog een keer het verhaal voor zonder de plaatjes te laten zien. Kan de klas vertellen welk plaatje bij welk stukje uit het verhaal hoort? Met welk plaatje begint het verhaal? Wat is het volgende plaatje? Leg samen met de klas de plaatjes in de juiste volgorde.

Opdracht uit de PO waaier: Boekverfilming

Nodig:

  • Hoofdstuk uit een boek of een verhaal

  • Papier en tekenmateriaal

Er zijn veel films die het verhaal van een boek verfilmen, bijvoorbeeld Harry Potter, Mathilde of Hotel de grote L. Tussen de film en het boek zitten vaak verschillen.

  1. Lees met de klas een hoofdstuk uit een boek of verhaal. Je kan de leerlingen dit zelf laten lezen of klassikaal. Belangrijk is dat iedereen hetzelfde verhaal leest. 

  2. Laat de leerlingen de hoofdpersoon of de locatie uit het verhaal tekenen. Hoe denken zij dat ze eruit zien?

  3. Bespreek de tekeningen met elkaar. Heeft iedereen hetzelfde getekend? Zijn er verschillen? Leerlingen leren zo dat iedereen een ander beeld in zijn hoofd heeft en dat maakt het best lastig om boeken te verfilmen.

Opdracht uit VO waaier: Romeo & Juliet

Klassieke verhalen worden vaak opnieuw verteld. Wat weten leerlingen bijvoorbeeld over Shakespeare’s Romeo en Juliet? En waar hebben ze deze kennis vandaan? Bekijk met de klas drie trailers van verfilmingen van Romeo en Julia:

Ga in gesprek met behulp van de volgende vragen:

  1. Wat zijn de grootste verschillen? 

  2. Waarom zijn de films zo verschillend? 

  3. Welke van de drie trailers spreekt je het meeste aan en waarom?

  4. Mag een filmmaker de vrijheid nemen om een verhaal van iemand anders naar zijn/haar hand te zetten? 

  5. Is het originele verhaal volgens jou nog de bron, of denk je dat de latere films ook geïnspireerd zijn op de eerdere films? 

  6. In hoeverre bestaat originaliteit? Is alles niet gebaseerd op dingen die al bestaan?

  7. Tot slot: hoe zou het verhaal van Romeo en Julia eruitzien in de moderne tijd? Op welke manier zouden de leerlingen het verhaal interpreteren en willen verbeelden?

Wil je meer weten of wil de waaier voor po of vo bestellen? Neem contact met ons op! info@filmhuboost.nl

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op