Meester Jesper enthousiast over onze Film wijze waaier

Leestijd ca. 10 minuten

Filmhub Oost

Je zou bijna denken dat Meester Jesper (Jesper Hesseling) bijna geen tijd meer heeft om ook nog les te geven, maar niets is minder waar. Ook al maakt hij tegenwoordig dagelijks vlogs, de betrokkenheid bij zijn leerlingen van groep 8 is groot. En als je zelf zoveel TikToks maakt, dan kun je als geen ander met je leerlingen bespreken hoe je mediawijzer kunt worden en hoe je een verhaal het beste in beeld kunt vertellen. Daarvoor gebruikt hij ook de Film wijze waaier van Filmhub Oost. “Die waaier met filmopdrachten vind ik fantastisch. Hij ligt hier op de hoek van mijn bureau, zodat ik ‘m gewoon te allen tijde kan pakken. Soms heb ik een half uurtje over en dan denk ik: ‘Hé, ik ga ermee aan de slag! Dat vind ik het mooie van die waaier."

“Laatst heb ik een opdracht gedaan waarbij leerlingen verschillende soorten films bekeken: TikTok, een vlog. We gaan ook nog een keer een documentaire bekijken en een stukje uit een speelfilm. Dat wil ik steeds verder gaan uitbreiden en ook de opdracht ‘ontwerp je eigen filmset’ wil ik binnenkort gaan doen. De kinderen krijgen later deze periode een stopmotion opdracht en dan kunnen ze nu eerst zelf hun filmset ontwerpen. Ik wil ook nog de boekverfilming gaan doen. Dat ik een stuk ga lezen en dat leerlingen zelf hun hoofdpersoon laten tekenen. Ik vind het oprecht een heel fijn ding die waaier. Er zitten ook veel leuke opdrachten in voor de onderbouw en tot en met groep 6, maar sommige opdrachten zijn echt ook makkelijk in groep 8 in te zetten en dat ga ik dus ook doen.”

Onder invloed van de populaire TikTok-leraar heeft zijn school, De Wegwijzer in Winssen, onlangs allerlei iPads en een green screen aangeschaft. “We werken met Da Vinci (een lesmethode wereldverkenning voor basisscholen red) en na ieder thema moeten de leerlingen op een leuke creatieve manier een eindproduct maken. Steeds vaker maken leerlingen van groep 6, 7 en 8 een stop motion of een filmpje. Daarom hebben we als school iPads en een Green screen aangeschaft en dat werkt goed.”

Ben jij daarin de drijvende kracht?

“Ik ben inderdaad ict-deskundige bij ons op school, maar we hebben een vrij jong team en iedereen staat er heel erg open voor. En de kinderen zijn het inmiddels gewend en die zijn er zo handig in geworden. Die weten inmiddels helemaal hoe het werkt.”

" Ik ben heel erg bezig met volgers, maar het is ook mijn taak om kinderen uit te leggen dat dat voor hen helemaal niet belangrijk is"

Onze tip

Mediawijsheid

“Het leren omgaan met social media vind ik enorm belangrijk. Wat doe je wel, wat doe je niet online. Waar moet je op letten? Wat zijn de gevaren? Maar ook: wat zijn de voordelen? De week van de Mediawijsheid, daar doe ik altijd aan mee met de klas. Het voordeel is dat ik het nu kan koppelen aan praktijksituaties: ik maak zelf video’s met de kinderen, ik post het, daar komen reacties op en dan bekijken hoe je met de reacties omgaat. Ik kan me herinneren dat in het begin alle kinderen op een reactie van een onbekend iemand gingen reageren waardoor er een enorme discussie ontstond. Dan kan ik de dag erna op het digibord de reacties erbij pakken en dan echt laten zien wat moet je nu doen en hoe we het de volgende keer anders kunnen oplossen. Dat is gewoon echt heel leerzaam voor ze, dat ze het echt met een praktijkvoorbeeld kunnen zien.”

“Ik ben heel erg bezig met volgers, maar het is ook mijn taak om kinderen uit te leggen dat dat voor hen helemaal niet belangrijk is. Zij moeten gewoon vrienden hebben en die volgen elkaar, geen onbekenden. Voor mij is er een heel ander doel. Ik heb nu een soort baan waarbij het hebben van volgers enorm belangrijk is. Voor hen is dat helemaal niet belangrijk.”

Maar dat klinkt wel een beetje tegenstrijdig. Jouw succes kan ook een toekomstdroom zijn voor leerlingen..?

“Dat klopt, maar dat bespreek ik met ze. Dat dat niet het doel op zich moet zijn. Maak gewoon leuke dingen, deel ze met je vrienden. En natuurlijk als je straks ouder bent kun je daarvoor gaan maar nu is het gewoon heel belangrijk om te leren hoe je ermee omgaat. Wat kun je wel en wat kun je niet doen. Dan komt de rest vanzelf wel.”

Jesper Hesseling begon op Spotify met een playlist Montly hits waarop hij nog onbekende artiesten zette die volgens hem een groot publiek moesten krijgen. Dat werd in korte tijd zo succesvol dat hij een eigen platenlabel kreeg. Toen hij besloot om een eigen TikTok account te starten zodat hij met zijn leerlingen ervaringen op social media kon delen en bespreken, kreeg hij in no time ontzettend veel volgers. Omroep- en mediaproductiebedrijf Era, gespecialiseerd in influencer marketing, benaderde Hesseling omdat ze in hem een potentieel talent zagen dat enorm veel volgers zou kunnen genereren. Inmiddels heeft hij 335.000 volgers op TikTok. Maandelijks komen er zo’n dertig aanvragen binnen van externe organisaties en bedrijven om iets voor hen te promoten.

" Veel mensen vragen of ik ga stoppen met lesgeven, maar ik vind de combinatie juist heel erg leuk"

Onze tip

“Het is wel erg druk ja.. Heel veel mensen vragen aan me of ik niet ga stoppen met lesgeven, maar absoluut niet. Ik ga met heel veel plezier naar de school waar ik werk een dat zou ik niet willen missen. Vooral de combinatie van is heel erg leuk. Ik wil wel vanaf februari drie dagen voor de klas staan en de andere dagen gebruik voor social media en dergelijke. Dat zal me wel meer rust geven denk ik.”

Er zijn veel mensen die iets van jou willen? Voelt dat als druk?

“Ja.. Ja. Dat voelt soms wel als een druk. Daarom ben ik blij dat ik nu een managementbureau heb, dan kunnen zij die onderhandelingen voor mij doen. Persoonlijk zeg ik heel snel ja of ga ik heel snel met dingen akkoord en dat kan nu iemand anders voor mij doen, fijn dat die dan nee of ja kunnen zeggen. Dat vind ik fijn.”

Hoe matcht dat commerciële zich met het leraar zijn?

“In het onderwijs is commercieel vaak een beetje een vies woord. Maar ik heb daar nooit zo ingestaan. Toen ik van de Havo een vervolgopleiding moest kiezen, had ik me eerst ingeschreven voor commerciële economie en echt 2 weken voor de opleiding zou starten, ben ik toch geswitcht naar de Pabo. Ik dacht op dat moment ‘ik ga gewoon iets doen wat ik echt heel leuk vindt en dan kan ik later nog iets met commerciële economie gaan doen’. Maar dat is er nooit van gekomen omdat ik het zo leuk vond wat ik deed. Ik weet dat sommige mensen het niet ok vinden, maar ik sta er wel anders in.”

Overvalt het je soms nog, dat succes..?

"Ik sta er soms nog steeds raar van te kijken. Net als nu de afgelopen maanden.. Waar ik ook heenga, word ik herkend. Dat was op vakantie echt extreem. Waar ik ook was, Frankrijk, Spanje, dagje Barcelona. Echt overal. Op de snelweg in Frankrijk, echt overal. En ook gewoon hier in  Nederland. Laatst was ik naar de kermis met mijn kinderen, iedereen komt naar me toe. Er komen zelfs kinderen naar mijn school toe om te wachten om met mij op de foto te gaan. Dat is vooral erg onwennig nog.”

Is dat altijd fijn?

“Nee dat is niet altijd fijn. Al moet ik zeggen dat ik altijd aardig wil zijn en de tijd ervoor wil nemen. Klein voorbeeld: op vakantie was ik aan het zwemmen met mijn dochter en kinderen bleven maar naar me toe komen. Dat vond Mijs (dochter, red) niet leuk: papa je zou met mij gaan zwemmen. Dat soort dingen zijn niet fijn... (stilte) Ik moet er denk ik mijn weg nog een beetje in vinden.”

Jesper werd geboren in Nijmegen, maar woont al zijn hele leven in Beuningen. Ik heb op verschillende scholen in de regio stage gelopen en eerst op 2 andere scholen gewerkt, maar toen hier een vacature kwam, heb ik gesolliciteerd en ben ik hier gaan werken en altijd gebleven. “Ik dacht altijd ‘ik moet nog iets anders, ik werk nu wel heel lang op dezelfde school’ (14 jaar, red), maar toen kwam vijf jaar geleden Spotify en alles waar ik mee bezig was om de hoek kijken, waardoor ik daar ook heel veel uitdaging in kon vinden. En dan is het wel echt fijn om op een school te werken waar je alles al kent, waar alle ouders je kennen en waar het makkelijk gaat. Dat vertrouwde vind ik fijn.”

En nu haalt Jesper naast het lesgeven de uitdaging in het verzinnen en maken van TikTok vlogs. “Ik had überhaupt nooit gedacht dat het zulke grote vormen aan zou nemen. Dat ik zoveel invloed zou kunnen uitoefenen, dat had ik van tevoren nooit verwacht. En ik had ook niet verwacht dat ik zo onder een vergrootglas zou komen liggen. Ik hoef maar een keer iets te posten rondom corona, dat ik iets te dichtbij iemand stond, dan wil je niet weten hoeveel reacties ik over me heen krijg. Dat had ik nooit verwacht en daar leer je rekening mee houden.”

Iedere dag een vlog maken, dat vraagt best wel wat lijkt me. Lukt het altijd om iets te verzinnen?

“De ideeën voor filmpjes ontstaan gedurende de dag. Bijvoorbeeld op de fiets of ‘s avonds in bed, of in de pauze. Dan komen in een keer die ideeën. En soms lukt het niet en dan kan het weleens druk opleveren of me frustreren. Shit, ik heb even geen inspiratie.”

“Voorheen plande ik helemaal niets, ik deed gewoon dingen die in me opkwamen en dan ging ik dat doen. Maar omdat het nu zoveel is, moet ik het nu wel plannen. Omdat bepaalde opdrachten met deadlines echt klaar moeten zijn. Ik heb wel van geleerd om dat ruim van tevoren op te nemen. Dat ad hoc filmpjes maken vond ik het het fijnst, maar een een beetje houvast zo op deze manier is ook wel handig en het hoort er gewoon bij. Zeker als je het iets professioneler wilt opzetten. Dan moet je wel plannen en bekijken wanneer je wat post.”

Voor het gezin van Jesper heeft zijn bekendheid wel impact. Zijn vrouw ging een dag minder werken zodat er stabiliteit en rust kwam. “We hebben er wel een weg in moeten vinden. Het is voor iedereen wel wennen geweest en nog steeds wel wennen af en toe. Ik heb het behoorlijk druk. Mijn baan als leerkracht is al heel erg druk en als ik thuiskom is het even gezamenlijk eten en eigenlijk zit ik dan alweer op hete kolen: dat ik denk ik moet dit en dit nog even af hebben of filmen. Dat is niet altijd even leuk. Dan denk ik soms wel ik had beter even aandacht aan mijn kinderen kunnen besteden en mijn telefoon weg kunnen leggen. Dat is wel effe een leerproces waar ik wel zelf mee bezig ben; dat daar dingen in kunnen verbeteren.

“Eva (zijn vrouw) is echt onderdeel van het geheel. Doordat zij thuis het gezin managet en zorgt dat er iedere avond gekookt wordt en het huis opgeruimd wordt, heb ik veel tijd om aan mijn carrière te werken. Daar ben ik heel blij om. We zijn steeds meer op elkaar afgestemd moet ik zeggen.”

Je zou bijna denken dat alles wat Jesper doet, succesvol wordt.

“Dat klinkt raar, maar het is ook niet helemaal onverwachts. Ik ben best wel erg fanatiek. Als ik iets doe dan wil ik daar heel goed in zijn en eigenlijk ook wel de beste in zijn. Hm.. dat had ik vroeger met voetbal, nu met tennis, met hardlopen wil ik de snelste zijn. Als leraar wil ik een hele goede leerkracht zijn, met Spotify wilde ik de meeste volgers halen en nu met TikTok wil ik ook gewoon goed in zijn. En die drijfveer zorgt er wel voor dat ik het blijf volhouden en dat ik ook echt iedere dag ermee bezig kan zijn. Ja dat is wel iets meespeelt denk ik.”

En het succes van Meester Jesper gaat maar door. Binnenkort is hij te zien in een nieuwe Sinterklaasfilm Trammelant In Spanje, is hij te horen in een Sinterklaaslied en komt er volgend jaar zelfs een kinderboek van hem uit.

Is die bekendheid lastig op school?

“De commerciële activiteiten staan los van wat ik in de klas doe. De video’s die ik opneem in de klas zijn niet voor commerciële doeleinden. Ik heb daar met mezelf een duidelijke afspraak over gemaakt. Ik wil dat die grens duidelijk is. Ik wil niet dat ouders zeggen: je gebruikt mijn kind voor een commerciële activiteit. En tot nu toe vinden alle ouders het heel erg leuk wat ik doe: ik heb geen vervelende reacties gehad. Alle nieuwe ouders hebben ook voor dit jaar weer allemaal toestemming gegeven voor social media.Wat ik wel lastig vind, is dat leerlingen met een ander verwachtingspatroon bij mij in de klas komen. Kijk, voordat ik met TikTok begon vond ik mezelf ook een goede leraar en wilden kinderen ook graag bij mij in de klas komen omdat ze het fijn vonden. Nu heb ik weleens het gevoel dat kinderen of mensen om me heen denken dat kinderen het leuk bij mij vinden omdat ik een TikTok met ze doe. Dat vind ik heel erg jammer. En het verwachtingspatroon is dat leerlingen denken dat het bij mij lang leve de lol is en denken dat we alleen maar leuke dingen gaan doen. En dat het valt heel erg vies tegen want er moet ook echt gewoon hard gewerkt worden. Groep 7 en 8 zijn belangrijke jaren en vooral in het begin moet ik heel erg duidelijk zijn wat mijn grenzen zijn en wat ze wel en niet kunnen doen. En dat het dan een beetje tegenvalt voor leerlingen. Je kunt het beter andersom hebben: dat ze denken dat je heel streng bent en dan toch grapjes maakt haha.”

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op