Na het bekijken van The Social Dilemma (over de negatieve gevolgen van social media op de maatschappij) wilde de juf meteen aan de slag. Ze schreef in haar vakantie een plan van aanpak en besprak dat bij terugkomst met de schooldirecteur; die was meteen enthousiast. “Toen heb ik al snel een Instagram- en TikTokaccount gemaakt en plaatste mijn eerste filmpje, samen met de leerlingen. De dagen daarna maakten we er nog een paar.” Ze betrekt haar leerlingen volop in dit proces: ze filmen, acteren en monteren mee. De filmpjes waren succesvol: “Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij was een van de filmpjes na vijf dagen al tienduizend keer bekeken. De leerlingen zeiden dan telkens weer: juf, je hebt echt heel veel volgers.” “Als je bij TikTok in een bepaald algoritme komt, dan komen er steeds meer volgers bij.”
Bewustwording
“Ik wilde kinderen echt bewust maken van de effecten van sociale media en de filmpjes die ze er bekijken en delen. Ik besteed veel aandacht aan het doel van het filmpje: wil je alleen maar dat het leuk is of heb je er ook nog andere bedoelingen mee?” Sanne volgt een aantal van haar leerlingen en koppelt terug wat ze op hun accounts ziet. “Dan vraag ik bijvoorbeeld: ik zag je filmpje en vroeg me af wat je ermee bedoelde, want het zou best iemand kunnen kwetsen.”
Sanne groeide op in Hengevelde en geeft nu les op de basisschool waar ze zelf als klein meisje in de schoolbanken zat. Sommige collega’s heeft ze zelfs nog als leerkracht gehad. “Ik hoor van collega’s dat ik een brave leerling was. Ik was vrij creatief en hield van toneel. Een een van mijn collega’s vertelde me dat ik na het bekijken van een dramavoorstelling zelf alle rollen in dat stuk beter kon spelen dan de acteurs.”
Als kind wilde Sanne het liefst actrice of juf worden, maar op de middelbare school vond ze eigenlijk alles leuk en wist ze niet wat ze moest gaan studeren. “Ik raakte tijdens een open dag in gesprek met iemand die zei dat basisschoolleerkracht misschien iets voor mij zou zijn, en toen ben ik de Pabo gaan doen.
“Als juf vind ik het allerbelangrijkste dat er een veilige sfeer in de klas is, dat kinderen zich vertrouwd voelen. Als je daarvoor zorgt, kun je veel bereiken. Ik vind het leuk om leerlingen te laten presenteren, maar ook om vakinhoudelijke kennis over te dragen. Interessant aan rekenen is bijvoorbeeld het feit dat je het op zoveel verschillende manieren kunt uitleggen.” Sanne maakte daar ook korte clips van op TikTok. “Het primair onderwijs biedt zoveel mogelijkheden voor zoveel verschillende lessen. De dag vliegt voorbij!”
Samen met vijf andere regionale filmleraren maakt Sanne kans om Filmleraar van het Jaar te worden. En daar gaat ze voor: “Ik ben fanatiek! Als ik ergens aan mee doe, dan wil ik ook winnen,” lacht ze. Op 24 november is de uitreiking van Filmleraar van het Jaar tijdens IDFA in Amsterdam.
Wil je meer lezen over de verkiezing en kennis maken met de vijf andere regionale winnaars?
Klik hier