Oud-deelnemer Manuel Wassink over de nascholingsmodule filmeducatie

Leestijd ca. 7 minuten

Landelijk

Vmbo-docent Manuel Wassink (links op de foto) volgde in 2020 nascholingsmodule filmeducatie. De filmles die hij tijdens deze cursus maakte, bracht hij gelijk in de praktijk. Hoe verliep zijn eerste filmles en hoe kijkt hij op de cursus terug?

Hoe was het idee bij jou ontstaan om je voor deze module in te schrijven?

“Ik ben vmbo-docent Techniek en Kunst & Cultuur. Op het Vakcollege Rijnmond in Katwijk ben ik mentor van een eerste klas en geef ook les aan een tweede en derde klas. Vorig jaar heb ik fotografie-les gegeven, wat leerlingen heel leuk vonden. Ik was verrast door wat ik zag, ontdekte talenten.

Waarom dan geen bewegend beeld?, dacht ik. Want film is actueler dan ooit. Mijn leerlingen zijn dol op TikTok, YouTube, Netflix en maken zelf filmpjes. Je kunt film ook nog eens op een hele leuke, kunstzinnige manier inzetten. Toen ik social media-berichten over de module filmeducatie voorbij zag komen, wist ik: déze cursus ga ik doen.”

Met techniek kon jij al overweg. Wat hoopte je te leren?

“Hoe geef je een goede, betekenisvolle filmles aan leerlingen?, dat is wat ik wilde weten. Want als het je lukt om een goede les te geven waarin leerlingen ook iets van zichzelf kunnen laten zien, dan heb je ze met je mee.

Wat deze cursus zo leuk maakt, is dat je zelf als cursist opdrachten maakt waarbij je een filmles op papier zet. Je leert daarbij waar je vakdidactisch op moet letten. Een van de uitdagende filmopdrachten was: maak een one-taker van een minuut, dat is één shot met een verrassingselement.

Die les heb ik aan mijn tweedeklas online gegeven. Qua inhoud is dit een hele interessante opdracht, want wat ga je filmen en welke verrassing laat je zien? Een minuut lijkt kort, maar is eigenlijk best lang. Je moet op veel elementen letten: welk standpunt, kies je een close-up of juist een wat wijder shot? Tegelijkertijd is deze opdracht technisch makkelijk uitvoerbaar voor leerlingen, want je hoeft nog niks met montage en geluid.

Omdat ik niet eerder een filmles had gegeven, wist ik niet wat ik van de resultaten kon verwachten. Maar wat ik terugkreeg, waren echte pareltjes. Ik kon zien dat de leerlingen goed over de inhoud en vorm hebben nagedacht. Dat was wel kicken hoor!”

Welke doelstellingen haal je ermee als docent?

“Docent Meldrid Ibrahim opperde ideeën die bij de kerndoelen en bij de leerlijn film aansluiten en direct in je eigen lespraktijk inzetbaar zijn. Als docent werk je met kerndoelen zoals leerlingen laten reflecteren op wat je zelf hebt gemaakt, elkaars werk beoordelen en reflecteren op het werk van een kunstenaar.

In navolging van Meldrid heb ik filmfragmenten gekeken en besproken met leerlingen, onder andere uit Kill Bill van Tarantino. Een paar weken later volgde een vertoning met alle gemaakte filmpjes, zodat iedereen elkaars werk kon zien. Het was een popcorn-les film kijken als gezellige afsluiter, maar het ging ook om reflecteren: wat zijn je tips en tops? Met deze uitkomsten kunnen leerlingen een stap verder komen bij het vervolgproject, dat er zéker komt."

Meedoen aan de nascholingsmodule?

Ga naar website Breitner Academie

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op