Chris Beijer: "Aan de slag met film in je les is niet zo moeilijk als je denkt"

Leestijd ca. 5 minuten

Landelijk

Afgelopen januari is Chris Beijer tijdens de feestelijke uitreiking van Filmleraar van het Jaar uitgeroepen tot de publieksfavoriet. Benieuwd wat meester Chris een uitzonderlijke filmleraar maakt? Lees dan snel verder. Wij spraken met hem over de verkiezing, het filmleraarschap en (toekomstige) filmprojecten.

Ben je al een beetje bijgekomen van de Filmleraar van het Jaar uitreiking? Hoe kijk je erop terug?

"Het is nu wel weer wat rustiger geworden. Ik was toch wel verrast om als publiekswinnaar gekozen te worden. Het is namelijk niet zo dat mijn leerlingen uit groep 6 konden stemmen, maar hun ouders hebben wel heel erg hun best gedaan - daar ben ik ze heel dankbaar voor. Ook hebben de filmpjes online en de media-aandacht als finalist van regio Noord erg geholpen."

Zelfs de burgemeester van Leeuwarden (Sybrand van Haersma Buma) sprak een bericht in voor Chris:

Hoe ben je begonnen met films in de lessen te introduceren?

"Eigenlijk moet je beginnen met kijken naar film en daarna kijken naar wat voor trucjes de makers gebruiken. Daarbij stel je vragen als: "Wat voor shots zijn het?" en "Welk effect heeft het geluid op je?". En op een gegeven moment ga je er veel meer in zitten. Ik denk dat toen in corona-tijd ik flink aan de bak moest met film, want toen gingen we een musicalfilm maken. Daarna begon het balletje verder te rollen met dagelijkse videojournalen op kamp (met groep 8), ook dat is natuurlijk heel erg leuk.

We doen ook een aantal jaren mee met de Filmfeesten, waar we filmpjes maken. Plus, we hebben meegedaan als school met de Proeftuinen. Daar heb ik ook veel geleerd."

Wat vind je het allerleukst aan filmleraar zijn?

"Ik blijf nog steeds nieuwe dingen leren! Wij zijn nu begonnen met animeren in alle klassen. We hebben contact met het Friese Kamerorkest en die gaan een concert geven in de Harmonie met filmmuziek. Dan hebben wij twee van die klassieke stukken en dan gaan we met mijn klas, maar eigenlijk ook met de hele school, animaties maken en dus het visuele stuk verzorgen tijdens het concert. Nou, dat is echt een kans die je niet snel hebt! Daarbij is het natuurlijk ook leuk om dankzij film nieuwe connecties te kunnen leggen."

Symphonic Soundtracks

Benieuwd naar de (animatie)filmpjes van de leerlingen van de Leeuwarder Schoolvereniging? Er zijn kaarten te koop voor de voorstelling Symphonic Soundtracks in de Harmonie Leeuwarden. Bestel ze hier.

Leuk dat jullie nu de focus hebben gelegd op animeren, zijn er nog andere wensen en dromen die je hebt op het gebied van filmeducatie?

"Jazeker, als tip kreeg kreeg ik bijvoorbeeld om ook eens een documentaire te maken. Dus dat staat ook nog op mijn lijst. Als kinderen leren zelf een onderzoeksvraag op te stellen over een bepaald thema waar hun interesse liggen, dan kunnen ze daar ook zelf écht iets mee doen.

We hebben het bijvoorbeeld al een keer gedaan met een kort interviewtje. Dan wilden ze ergens iets van weten en gaan dat zelf onderzoeken. Dat vinden we over het algemeen hartstikke leuk, want het zijn vragen waar basisschoolkinderen zelf mee komen over ons vakgebied. Dus bijna iedereen is daarover enthousiast."

Heb je tips voor meesters en juffen die graag filmleraar willen worden?

"Ik zou scholen aanraden om contact op te nemen met de filmhubs, die hebben allemaal toolkits die je gratis kunt lenen en gebruiken. Al die filmhubs hebben allemaal professionals die langs kunnen komen, omdat alle scholen langs kunnen komen en iedereen van elkaar weer leert. Overal in het hele land zijn daar weer heel veel initiatieven van.

Zelf probeer ik film te combineren met andere lessen. En nu met het animeren voor het concert, merk ik dat als ze het eenmaal kunnen, ze daarmee extra vaardigheden krijgen die ze kunnen inzetten voor andere vakken."

Vind een filmhub in jouw regio

Er zijn in totaal 6 regionale filmhubs te vinden in Nederland. Deze filmhubs staan dicht bij de leraar, wat het voor scholen nog makkelijker maakt om met filmeducatie aan de slag te gaan. Ze helpen je ook graag verder over het inpassen van de leerlijn binnen het curriculum van scholen. Neem contact op met jouw filmhub!

Vind jouw filmhub

Praktische bonustip van Chris

"In verband met de CITO-toets hebben leerlingen nu een soort kap om de tafel, dus dan zijn de zijkanten en de voorkant afgezet. Die maken we nu groen en als je die groen maakt, dan heb je eigenlijk je eigen mini green screen. Die kan je dus op tafel zetten en dan kun je daar allemaal dingen op filmen. Zo kun je creatief omgaan met de ruimte en het lokaal. En kan iedereen zelf filmen wat ie wil, op zijn eigen filmsetje."

Meer weten over de Filmleraar van het Jaar verkiezing? Of denk jij dat je het in je hebt om de volgende Filmleraar van het Jaar te zijn?

Bekijk alle info hier

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op