Seminar: Beeldbekwaam in het Onderwijs | Amsterdam

Laatst kaarten
Stel gauw je eigen programma samen
Datum
Locatie Amsterdam
Categorie
Seminar
Bestemd voor
Lerarenopleiders Leraren

Op woensdag 6 november 2024 organiseren wij samen met diverse lerarenopleidingen de derde editie van Beeldbekwaam in het Onderwijs: hét seminar dat lerarenopleiders inspireert om een nieuwe generatie leraren bewust te laten omgaan met beeld in het onderwijs. Stel gauw je eigen programma samen! Kom je met een clubje collega's? Mail ons dan even, we bieden groepskorting aan vanaf 5 personen.

Verwacht een dag vol verdiepende workshops van vakgenoten die film reeds in hun lespraktijk hebben ingebed of aanbieden in hun lerarenopleiding. Ontdek samen met filmmakers hoe je films analyseert, creëert en bespreekt. In verschillende workshops ervaar je hoe je film bewust inzet binnen jouw vakgebied, zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.

Keynote spreker: Jeroen Boom

Jeroen Boom is universitair docent aan het Radboud universiteit in Nijmegen. Met zijn promotieonderzoek richtte hij zich op de manier waarop film en media de realiteit van migranten weergeven en hoe filmmakers zich kunnen verzetten tegen politieke stigmatisering, met een specifieke focus op (anti-)migratie sentimenten.

Op 6 november deelt Boom zijn inzichten over de negatieve beeldvorming van migranten in de media versus films. Hij laat zien hoe essayfilms bijdragen aan het doorbreken van stereotypes, en onderzoekt de rol van narratief en representatie. Ontdek hoe herinneringen in films kunnen leiden tot een empathische en kritische kijk op migratie.

Nieuwsgierig geworden naar Jeroen Boom? Lees het interview hier.

Programma workshops

Bekijk hieronder alvast het programma van de dag. Per ronde kun je je opgeven voor een workshop. Namen van de sprekers maken we binnenkort bekend.

WORKSHOPRONDE 1 (11:30 - 12:45)

Kies uit de volgende workshops:

Film en literaire technieken

Film kan op verschillende manieren zinvol in je lessen worden geïntegreerd, zowel in zaakvakken als talenonderwijs. In deze workshop verkent EWOUT VAN DER KNAAP hoe je aandacht kunt besteden aan de esthetische aspecten van film en tegelijkertijd recht kunt doen aan de unieke kenmerken ervan, zelfs met beperkte tijd. De focus ligt op het analyseren, contextualiseren en talig handelen met film. Je krijgt handvatten voor presentatie- en werkvormen die je lessen verrijken en je leerlingen activeren met diverse filmformats. Ewout van der Knaap is auteur van Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs (Coutinho, 2019).

Lees zijn boek: Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs

Historisch beeld: film als bron

Onder leiding van KOEN HENSKENS onderzoeken we de mogelijkheden en beperkingen van speelfilms als (historische) bron in het onderwijs. Ondanks de beperkte tijd aan geschiedenisonderwijs die leerlingen krijgen, kijken ze wel hun leven lang films en series. Het onderwijs heeft de taak om hen te leren historische films te beschouwen als bronnen in plaats van als directe representaties van de werkelijkheid. Henskens, historicus en vakdidacticus aan de HAN, heeft activerend lesmateriaal ontwikkeld en workshops gegeven over het gebruik van films in de klas. Momenteel werkt hij samen met Erfgoed Gelderland, aan het project ‘Beeldgeletterdheid’, gericht op het vergroten van burgerschap in het MBO via historische films.

Bezoek de website van Koen

Film in de Klas: integratie en verankering (VOL)

Krijg advies en begeleiding van EMIEL COPINI tijdens een spreekuur over hoe je film effectief kunt integreren en verankeren in je onderwijspraktijk. In een kleine groep bespreek je de situatie in jouw opleiding. Waar liggen de kansen om filmeducatie betekenisvol te integreren? Emiel Copini studeerde filmwetenschap en richtte zich vervolgens in zijn promotieonderzoek op de verankering en onderbouwing van kunst- en cultuuronderwijs. Emiel was nauw betrokken bij de regionale filmeducatiehubs en ontwikkelde hij samen met het Netwerk Filmeducatie handvatten om filmeducatie te verankeren in de onderwijspraktijk. Momenteel ontwikkelt hij een filmmodule bij ArtEz en is lid van de vakvernieuwingscommissie, die zich richt op film als examenvak in het voortgezet onderwijs.

Lees het onderzoek van Emiel over de inbedding van filmeducatie

Film in je kunstvak

In het kunstonderwijs leren leerlingen over muziek, dans, theater, beeldende kunst en.. FILM! Film hoort in het kunstonderwijs, maar welke vakkennis en -vaardigheden leren de leerlingen bij film? En wat moet je als (toekomstig) docent in het voortgezet onderwijs kennen en kunnen om les te geven over film? Ontdek samen met FENNY POSTMA, kunsteducator en ontwikkelaar van de Kunstvak-pagina, wat je nodig hebt bij film in het kunstonderwijs in het vo.

Ga naar Kunstvakpagina

Film als lesmateriaal: het inzetten van tutorials (VOL)

Leer van MICHIEL VAANHOLD hoe je complexe onderwerpen toegankelijk kunt maken door middel van instructieve film en tutorials. Tutorials helpen niet alleen om complexe onderwerpen op een eenvoudige en gestructureerde manier over te brengen, maar versterken ook je eigen begrip en didactische vaardigheden. Want het maken van een tutorial is niks anders dan je lesstof op een zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijke manier aanbieden. In deze workshop leer je hoe je een goede uitlegvideo maakt en waarom zo'n video iets extra's toevoegt aan je lespraktijk.

Connect met Michiel

WORKSHOPRONDE 2 (13:45 - 15:00)

Kies uit de volgende workshops:

Moeilijke onderwerpen bespreken met film

Hoe kunnen films helpen om moeilijke maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken? In deze seminar wordt de kracht van film verkend om bewustwording en empathie te creëren en als aanjager voor verandering te dienen. Samen met KARLIJN LIMAHELUW, projectcoördinator bij Movies that Matter, ga je dieper in op de mogelijkheden én beperkingen van film in educatie en op welke wijze film kan bijdragen aan dialoog en inclusiviteit in het klaslokaal en daarbuiten. 

Meer weten over Karlijn?

Film onder de microscoop - Filmanalyse in actie!

Cinematografie, mise-en-scène, montage en geluid zijn filmische aspecten waarmee een filmmaker betekenis creëert. Maar wat houden die aspecten eigenlijk in? En op welke manier zorgen ze voor die typische filmbeleving? Hoe sturen ze onze kijkervaring? In deze interactieve workshop van docent KATHLEEN LOTZE kijk je eerst met elkaar een openingsscène, om vervolgens samen een aantal aspecten van de filmische vormgeving onder de loep te nemen. Een masterclass in verdiepend en verrijkend kijken!

Connect met Kathleen

Boek naar doek: boekverfilmingen in het onderwijs

Verhoog de leesmotivatie met filmeducatie door een boek te verfilmen! Schrijfster Carlie van Tongeren licht toe hoe leerlingen scènes uit haar jeugdboek 'Het zusje van' verfilmen. Onder begeleiding van Van Tongeren en ervaren filmdocenten brengen steeds meer leerlingen, van vmbo tot vwo, het verhaal tot leven. Tijdens de workshop leer je zelf een scène te verfilmen en ontdek je de stappen van boek naar film, handige werkvormen, en de verschillen tussen boek en film. CARLIE VAN TONGEREN en docent Nederlands CAROLINE WISSE delen praktische tips voor het stimuleren van leesplezier in de klas.

Lees het boek 'Het zusje van'

Film in brede basisvaardigheden

Door zelf te maken leer je anders te kijken: ontdek hoe film het onderwijs kan verrijken tijdens deze inspirerende workshop met NEELTJE VAN CAMP. Leer bijvoorbeeld hoe je je colleges kunt verbeteren door (onderwijs)films actief in te zetten en waarom het waardevol is om studenten en leerlingen zelf films te laten maken. Neeltje van Camp, docent Drama bij de HAN en werkzaam bij Filmhub Oost, deelt haar expertise en ervaringen over filmeducatie en hoe dit een krachtig middel kan zijn in jouw lerarenopleiding.

Connect met Neeltje

Duik in de archieven van Eye

Eye biedt duizenden films online aan, maar hoe vind je ze en gebruik je ze als historische bron? In deze sessie door MAIKE LASSEUR leer je films uit de Eye-collectie te vinden en te beoordelen, binnen de context van de Nederlandse filmgeschiedenis. We behandelen de unieke kenmerken van vroege films, waarbij fictie en non-fictie vaak overlappen, en genres en credits anders zijn dan vandaag. Met basiskennis kun je zelfstandig meer informatie ontdekken. De nadruk ligt op stille films uit 1898-1930, met materiaal uit Nederland, Nederlands-Indië en de VS. Verzamelen om 13:30 bij de receptie.

Ga naar de Eye collectie

WORKSHOPRONDE 3 (15:30 - 16:45)

Kies uit de volgende workshops:

Historisch onderzoek met film

In deze sessie deelt de ervaren documentairemaakster PAMELA STURHOOFD, bekend van o.a. Truus' Children (NPO/Netflix) en De erfenis van Els Borst (BNN/VARA), haar inzichten in het gebruik van film als krachtig middel voor historisch onderzoek en educatie. De focus ligt op het proces van het maken van een documentaire, waarin gedegen research en het nauwkeurig checken van bronnen centraal staan. Pamela bespreekt hoe vanuit een premisse en zorgvuldig onderzoek keuzes worden gemaakt op het gebied van archiefmateriaal, muziek, montage en filmvormgeving om zo een boeiende en accurate weergave te creëren.

Kijk 'De erfenis van Els Borst' op 2Doc

Taalvaardigheid en film: de kracht van spelenderwijs verbanden leren leggen! (VOL)

In deze workshop leer je hoe je lees- en taalvaardigheid kunt versterken door film en Visual Thinking Strategies (VTS) te integreren in je lessen. SANDY ZITMAN, ervaren docent en voorstander van geïntegreerd onderwijs, laat zien hoe creatief verbanden leggen bijdraagt aan taalontwikkeling en kritisch denken. Door film en VTS in te zetten, worden leerlingen gestimuleerd hun denkvermogen te gebruiken om betekenis te geven aan wat ze zien. Dit proces is vergelijkbaar met begrijpend lezen. Daarnaast ontdek je hoe film en kunst niet alleen leesvaardigheid, maar ook spreekvaardigheid bevorderen, en hoe je hiermee taalontwikkeling inspirerend kunt ondersteunen.

Meer weten over VTS & Kunst- en cultuureducatie?

Betekenis door techniek: film maken in de les

In deze workshop ontdek je hoe filmtechniek betekenis kan creëren en toepasbaar is in het onderwijs. Cameraman RIEKS SOEPENBERG laat je live ervaren hoe camera, licht en lenzen de kracht van filmisch beeld vormgeven. Met praktijkvoorbeelden toont hij hoe kadrering, afstand en beweging de impact van visuele beelden versterken. Je krijgt inzicht in zowel technische als esthetische aspecten van film, en leert hoe creatief gebruik van techniek krachtige verhalen overbrengt. Docenten krijgen handvatten om film als leermiddel te gebruiken, zodat leerlingen zelf betekenisvolle beelden kunnen maken.

Bekijk Rieks' werk

Hoe herken je beeldmanipulatie

In deze workshop onderzoeken we hoe verhalen worden opgebouwd en welke theorieën hierachter schuilgaan. Wist je dat er vaste plotstructuren zijn die je in bijna alle films kunt herkennen? Ook documentairemakers maken hier gebruik van, maar hoe passen zij dit toe? ANNE VAN CAMPENHOUT bespreekt dit aan de hand van haar documentaire 'Kippen voor Kimaru'. Het brengt ons bij de vraag: hoe echt is een documentaire eigenlijk? Kijk je naar de werkelijkheid, of toch naar een uitgestippeld verhaal?

Bezoek de website van Anne

Wicked Film Assignments

Tijdens deze workshop leer je prikkelende filmopdrachten te formuleren die aansluiten bij je lesstof, de actualiteit, en de belevingswereld van leerlingen. Gebaseerd op het boek Wicked Arts Assignments (Heijnen & Bremmer), zetten Wicked opdrachten de leerlingen direct ‘aan’ en leveren een grote hoeveelheid aan creatieve resultaten op. Je ziet voorbeelden en oefent zelf met het formuleren van Wicked Film Assignments. Aan het einde van de workshop heb je een opdracht klaar om de volgende dag in je les te gebruiken. De workshop wordt gegeven door MELDRID IBRAHIM en WYPKE JANETTE WALEN, docenten van On The Movie, post-hbo jaaropleiding filmeducatie.

Meer over Wicked Film Assignments

Kies gauw je drie favoriete workshops uit

Bestel hier je ticket

Deel evenement op
Volg ons op
s