Hoewel Ruud en Els al jaren vastgeroest zitten in bepaalde patronen, hebben ze aan één minuut genoeg om elkaar met geheel andere ogen te bekijken. Ruud mag namelijk gratis boodschappen doen en gratis is iets waar de doorgaans wat chagrijnige Els dol op is.
Net als altijd deelt zij de bevelen uit en moet Ruud het vuile werk opknappen. Maar op het moment suprème, met een cameraploeg op zijn neus en een fanfareband in zijn oor, verloopt alles anders en is Els aan zet. En dat valt nog niet mee. Deze kortfilm is een pijnlijke relatiekomedie die zich afspeelt in een supermarkt.
Aan de slag met deze film?
Klik op de knop "Bekijk de film" bovenaan deze pagina. Je wordt doorgestuurd naar Schooltv, waar je de film gratis kunt bekijken. Deze kortfilm sluit aan bij de leergebieden Nederlands, kunst en cultuur, en Burgerschap, Mens en Maatschappij. Onderaan de pagina is algemene lesmateriaal van LessonUp bijgevoegd voor extra verdieping na de film. De les gaat over aspecten van vormgeving (o.a. geluid), narratief (protagonist/antagonist) en context (de visie van de maker).
Film & Nederlands
Bij deze korte film zijn er voor het vak Nederlands drie lessen gemaakt. Van alle lessen is er een LessonUp en zijn er drie documenten onderaan de pagina te vinden, waaronder een werkblad voor de leerlingen, een docentenhandleiding en een bijlagenblad.
- De eerste les heet 'Schrijf een vervolg op de openingsscène van de film' en laat je klas aan de hand van een openingsscène van een korte film het vervolg van de film voorspellen en beschrijven. Zo leren leerlingen eenvoudig de stadia van een verhaalstructuur herkennen, elementen eruit zelf toe te passen en hun verbeelding te gebruiken.
- De tweede les heet 'Ontdek hoe verhalen zijn opgebouwd met film', waarin leerlingen door goed te kijken en te luisteren naar een korte film op een snelle en laagdrempelige manier leren hoe verhalen zijn opgebouwd. Ze leren de vijf stadia van de verhaalstructuur volgens de oude Griekse denker Aristoteles te herkennen en te beschrijven. Met een verdiepende opdracht leren leerlingen dezelfde principes toe te passen op een kort geschreven verhaal.
- De derde les heet 'Maak een ander personage tot hoofdpersoon' en laat de leerlingen een scène vanuit een ander personage herschrijven. Ze beschrijven zo duidelijk en objectief mogelijk hoe het nieuwe hoofdpersonage zich gedraagt, wat het personage zegt, doet en waarneemt. Met deze les versterken leerlingen hun observatievermogen, inlevingsvermogen, creatief denken en schrijven.
Bekijk de andere favoriete lessen van Nederlands leraren op deze pagina: https://filmeducatie.nl/nederlands-lessen.
WINACTIE: Geef via deze pagina feedback na het gebruiken van de les, en maak kans op kaartjes voor de bioscoopfilm Zeevonk.
Thema | Liefde, Humor |
Filmkenmerken | 6-30 minuten |
Lesmateriaal
Schrijf een vervolg op de openingsscène van de film | Voor leerlingen
Schrijf een vervolg op de openingsscène van de film | Docenthandleiding
Schrijf een vervolg op de openingsscène van de film | Bijlagen
Ontdek hoe verhalen zijn opgebouwd met film | Voor leerlingen
Ontdek hoe verhalen zijn opgebouwd met film | Docentenhandleiding
Ontdek hoe verhalen zijn opgebouwd met film | Bijlagen
Maak een ander personage tot hoofdpersoon | Voor leerlingen
Maak een ander personage tot hoofdpersoon | Docentenhandleiding
Maak een ander personage tot hoofdpersoon | Bijlage