Deze speelfilm is een uitstekende introductie om leerlingen bewust te laten worden van (nep)nieuws en de mogelijke gevolgen ervan op een individu. Wat is de invloed van de media en in welke mate beïnvloeden zij de publieke opinie?
Hoewel leerlingen te jong zijn om zich de Deventer moordzaak te herinneren, is het een zaak die vandaag de dag nog steeds speelt en af en toe in het nieuws is. Vanuit burgerschap of maatschappijleer is de film een interessante invalshoek om de rechtsstaat (en het falen daarvan) mee te behandelen, en om begrippen als ‘gerechtelijke dwalingen' of 'trial by media' te onderzoeken. Onderzoek daarnaast hoe een hoofdpersonage als dader of slachtoffer wordt verbeeld, en hoe je oordeel als kijker heen en weer wordt geslingerd. Ook voor mbo-studenten Juridische Dienstverlening is de film een interessante 'case study’.
Aan de slag met deze film?
Via de "Bekijk de film"-knop bovenaan de pagina kun je zien waar de film te bekijken is. In het onderstaande lesmateriaal (geschikt voor bovenbouw havo/vwo) ga je aan de hand van vragen en stellingen met je leerlingen in gesprek over de film. In de les behandel je de invloed van verslaggeving op een lopende rechtszaak; het spanningsveld tussen feit en fictie in een verfilming van een waargebeurd verhaal; en de manier waarop deze verschillende media-uitingen zich tot elkaar verhouden.
Regie: Sander Burger Productie: BIND Distributie: September Film Distribution Nederland 2021, 130 min
Thema | Criminaliteit, Mediawijsheid, Democratie / rechtsstaat |
Filmkenmerken | > 61 minuten |