5 Broken Cameras

Persoonlijke getuigenis van een Palestijnse vader die vijf jaar lang de vreedzame protesten van zijn dorpelingen tegen de bouw van een Israëlische scheidingswand filmt. Regelmatig sneuvelt er een camera.

De Palestijnse landarbeider Emad Burnat woont met zijn vrouw en drie kinderen in het dorp Bil’in, op een paar kilometer van de Westelijke Jordaanoever. Wanneer zijn vierde zoon Gibreel geboren wordt, filmt Emad vanaf dag één hoe de kleine opgroeit. Ondertussen verliest de gemeenschap waarin hij woont steeds meer land aan Joodse kolonisten die er nieuwe nederzettingen bouwen. De komst van een scheidingsmuur in het dorp doet de dorpelingen in opstand komen. Emad is inmiddels toe aan zijn vijfde videocamera. Omdat de tegenpartij hard terugslaat, sneuvelt er tijdens het filmen nogal eens een camera. Een zeer persoonlijk en indringend document over de strijd van een dorp tegen de onderdrukking. Iedere camera die kapot ging, vertelt een deel van het verhaal over het verzet van zijn dorp tegen de onderdrukking door Israël.

Aan de slag met deze film?

Via de “Bekijk de film”-knop bovenaan deze pagina wordt je doorgestuurd naar de pagina van 2Doc waar de documentaire gratis te bekijken is. De documentaire sluit aan bij de leergebieden Geschiedenis en Burgerschap, Mens en Maatschappij. Om de oorlog tussen Hamas en Israël te kunnen begrijpen, is het belangrijk om context van de situatie in Israël en Palestina te kennen. Het kijken van deze documentaire geeft de leerling meer inzicht in de huidige politieke situatie maar ook de gebeurtenissen in het verleden die hiertoe hebben geleid.

Onderaan de pagina vind je twee lesbrieven toegevoegd die in de les kunnen worden gebruikt vóór of na het bekijken van de documentaire tijdens de les, en een (van IDFA) voor na de film.

- De eerste lesbrief, ontwikkeld door Mo Anouar en Stichting Bekijk 't, heeft als doel het faciliteren van een kritisch gesprek over het dagelijkse geweld in Gaza. Het richt zich op het bespreekbaar maken van de emoties van leerlingen, het stimuleren van een kritische houding tegenover media, en het herkennen van propaganda. Daarnaast beoogt deze lesbrief historisch besef te ontwikkelen voor een heldere context van het geweld en het creëren van een veilige klasomgeving waarin het bespreken van onrecht wordt geoefend.

- De tweede lesbrief, ontwikkeld door TerInfo van de Universiteit van Utrecht, benoemt een aantal overwegingen bij het bespreken van dit conflict. Daarnaast biedt het tips over hoe je de bespreking in de les kunt aanpakken. Verder zijn er vier soorten werkvormen ontwikkeld waarmee je op verschillende manieren aandacht kunt besteden aan de gebeurtenissen.

- De derde lesbrief, ontwikkeld door IDFA, geeft extra verdieping in de vorm van de film: wat houdt een documentaire in en wat maakt de vorm van deze documentaire uniek. Verder biedt het een aantal stellingen over het Israëlische-Palestijnse conflict, en moedigt het de leerlingen aan om hierover te discussiëren met elkaar.

  • Let op met kinderen tot 12 jaar
  • Geweld

Guy Davidi Israël, Palestina 2011, 90 min

Ga direct naar het lesmateriaal
Thema Koloniaal verleden, Migratie / vluchten, Oorlog / conflict / geweld
Filmkenmerken > 61 minuten
Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op