-
180 - gradenregel
Bij de 180-gradenregel blijft de camera aan één kant van een denkbeeldige lijn. Dit is een (denkbeeldige) lijn tussen twee personages in de scène. Zolang de camera maar aan één kant van deze lijn filmt, is het goed. Gaat de camera 'over de lijn, dan kan dit verwarrend zijn voor de kijker. Soms breken filmmakers expres met de 180-gradenregel. Bijvoorbeeld om een bepaald gevoel te creëren, in actiescènes, droomscenes, of tijdens emotionele momenten in het verhaal.
Voorbeeld van 180 graden regel: Zie deze afbeelding en de scene uit de film Lady Bird (2017).
Voorbeeld waarin wordt gebroken met 180 graden regel: bekijk de scène uit 'The Dark Knight'.
360-graden panbeweging
De camera beweegt bij een 360-graden pan beweging een rondje om zijn as.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Clownwise (2023)
A
Acteur
Een acteur speelt een rol in een film. Een acteur doet alsof.
Aerial shot
Een aerial shot is een shot gemaakt met een vliegend device, zoals een drone of helikopter. Aerial shots worden meestal gebruikt in combinatie met een extreem long shot, zodat je als kijker een overzicht van de situatie krijgt.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Ratanpur (2018)
Alwetende cameravoering
Bij een alwetende cameravoering is de camera alwetend. De camera weet wat er in een verhaal gebeurt. Een alwetende camera kondigt aan wat er gaat gebeuren door de camera-afstand, kader, beweging of focus te veranderen.
Ambiguous space
Ambiguous space is het plaatsen van objecten/personages op een manier waardoor de kijker niet goed begrijpt wat de juiste grootte of locatie van de objecten/personages is. Dit is desoriënterend. Dit kan op verschillende manieren worden bereikt: door het maken van een onverwachte beweging, ongebruikelijke camerahoeken, speciale belichting, spiegels, of het vullen van de achtergrond met onherkenbare objecten.
Animatiefilm
Bij een animatiefilm worden stilstaande beelden (bijvoorbeeld tekeningen of poppen) in beweging gebracht door ze beeldje voor beeldje op te nemen en af te spelen. Deze techniek wordt toegepast in onder andere tekenfilms.
Animator
Een animator maakt de bewegingen van de tekeningen of poppetjes in een film. Hij of zij zorgt ervoor dat de (digitaal) ontworpen personages, dieren of objecten tot leven komen.
Antagonist
Tegenstander van de hoofdpersoon of protagonist.
Voorbeeld: bekijk de scene uit the film The Dark Knight (2008)
Art department
Het deel van de filmcrew dat zich, onder leiding van een production designer, richt op de aankleding van de film. Onder het art department vallen onder andere het decor, kostuums, haar en grime (make-up), props of rekwisieten.
Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Grand Budapest Hotel (2014)
Art house film
Een art house film is een niet-commerciële, onafhankelijk gemaakte film die vaak de gebruikelijke regels van mainstream cinema doorbreekt.
Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Los Reyes del mundo (2024)
Axial cut
Een axial cut is een cut waarbij de camera naar een object toe beweegt tussen shot 1 en shot 2. De positie van de camera verandert alleen qua afstand, terwijl de hoek hetzelfde blijft.
Voorbeeld: bekijk de scene uit Jaws (1975) tot 01:16
Auteurstheorie
Deze theorie stelt dat de regisseur de auteur van een film is, omdat hij/zij de controle en verantwoordelijkheid heeft voor het eindproduct. De film past in het oeuvre van een regisseur die een unieke stijl laat zien. Andere theorien stellen dat andere productiemedewerkers (zoals de cinematograaf of de editor) ook grote invloed hebben op het eindresultaat en hierdoor ook co-auteur zijn.
(checken: klopt dit?)
B
Beschikbaar licht
Beschikbaar licht is licht van lichtbronnen die zichtbaar zijn in een shot of scène, zoals straatlantaarns, daglicht of andere lampen die daar staan. Zie de pagina licht voor meer informatie.
Voorbeeld: bekijk de eerste minuut van de film Toni with an I (2019)
Blockbuster
Een succesvolle film met goede verkoopcijfers.
C
Camera afstand
De camera afstand is de afstand van de camera ten opzichte van dat wat gefilmd wordt. Het bepaalt hoeveel van het onderwerp zichtbaar is in het beeld. De term 'camera afstand' suggereert dat de camera fysiek dichterbij of verder weg staat van het onderwerp. Dit is niet altijd het geval, maar de kijker ervaart dat wel zo. De close-up toont een deel van het lichaam, het medium shot toont de helft van het lichaam, en de long shot toont het hele lichaam. Zie de pagina afstand en kadrering voor meer informatie
Camerabeweging
Camerabeweging is de beweging die de camera maakt tijdens het filmen. Er zijn 3 verschillende soorten camerabewegingen. 1. beweging met een camera op een statief, zoals de pan- en tiltbeweging. 2. de bewegende camera, zoals tracking en handheld en 3. lensbewegingen, zoals in- en uitzoomen. Zie de pagina beweging voor meer informatie.
Camera operator
De camera operator bedient de camera's waarmee de film wordt vastgelegd. Hij of zij zorgt ervoor dat de camera op de juiste manier beweegt en de beelden scherp blijven. De camera operator werkt samen met de director of photography om de beelden te maken voor de film.
Camerastandpunt
Het camerastandpunt is de hoek van waar uit de camera het onderwerp filmt, bv. van boven of juist van beneden. Er zijn 6 verschillende soorten standpunten: Vogelstandpunt, hoog standpunt, neutraalstandpunt, laag standpunt, kikvorsstandpunt of gekanteld standpunt. Deze standpunten hebben veel invloed op de beleving van de kijker. Zie de pagina standpunt voor meer informatie
Cast
Alle acteurs en actrices in film.
Casting is de selectieprocedure van de cast.
Cinematografie
Cinematografie is een belangrijk onderdeel bij het maken van een film, namelijk het camerawerk. De cinematograaf maakt keuzes over het licht, de lens types, instellingen van de focus, kadering van het onderwerp, de camera afstand, het standpunt en de compositie.
Clair-obscur (ook: chiaroscuro)
Clair-obscur of chiaroscuro is een sterk contrast tussen licht en donker in film, waarmee een spannend en dramatisch lichtbeeld ontstaat. Clair-obscur vindt zijn oorsprong in de barokke schilderkunst. In film werd clair-obscur voor het eerst veel toegepast in het Duits expressionisme en in film noir.
Voorbeeld: bekijk de scene uit Casablanca (1942)
Cliffhanger
Cliffhanger is een spannend slot van een scène, waarbij het niet duidelijk is hoe het afloopt. De kijker wordt nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg. Zit vaak aan het eind van een tv-aflevering.
Voorbeeld: bekijk de slotscene uit de film Pirates of the caribbean: dead mans chest (2006)
Close-up
Bij close-up vult een klein deel van het onderwerp het frame. Meestal is dat het gezicht. De close-up legt de nadruk op gezichtsuitdrukkingen, gebaren of details en wordt meestal gebruikt om emoties op te roepen bij de kijkers. Zie de pagina afstand en kadrering voor meer informatie.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Her (2013)
Colourist
Een colourist past de kleuren van het beeld aan. Hij of zij zorgt ervoor dat de kleuren in de film goed bij de sfeer passen dat ze helder zijn en passen bij het beeld.
Componist
Een componist maakt de muziek voor een film. Hij of zij schrijft de muziek en werkt samen met de regisseur om te zorgen dat de muziek past bij de sfeer en emoties in de film
Compositie
Compositie is de indeling van het kader. De mise-en-scene en het camerawerk, zoals licht, lens, afstand, standpunt, zijn onderdeel van de composite. Met de compositie kan de kijkrichting van de kijker gestuurd worden.
Computer-generated imagery (CGI)
CGI is het toepassen van computer gemaakte effecten in film. Er zijn verschillende redenen om CGI-effecten te gebruiken. Een belangrijke reden is dat CGI-effecten gemakkelijker is aan te passen. Ook maakt CGI het mogelijk om beelden te creëren die met analoge technologie niet te maken zijn en kan je beelden maken zonder acteurs, dure sets of rekwisieten.
Voorbeeld: bekijk de korte film French Roast (2023)
Continuiteit
Continuiteit is het logisch ervaren van een handeling in film, ook al wordt die soms over meerdere momenten opgenomen. Als een vrouw op straat loopt met in haar linkerhand een paraplu, dan moet ze deze volgens de regels van de continuïteit ook in de daaropvolgende shots in haar linkerhand hebben. Houdt ze in het volgende shot de paraplu opeens in haar rechterhand vast, dan heet dat een continuïteitsfout. Zie voor meer informatie de pagina continuiteit.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Mad Max Fury Road (2015)
Continuiteitsmontage
Bij continuïteitsmontage wordt in de edit het verhaal soepel en duidelijk van shot naar shot gemonteerd. De shots lijken elkaar naadloos. De montage lijkt als het ware ‘onzichtbaar’ en leidt niet af van het verhaal. Zie voor meer informatie de pagina continuiteit.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Kill Bill (2003)
Crane
De crane is een hulpmiddel waarmee een camera ingewikkelde bewegende shots maakt. Een crane heeft wieltjes en een arm die ver omhoog, omlaag en opzij bewogen kan worden. Hierdoor kan het zowel horizontaal als verticaal bewegen. Bijvoorbeeld als de camera dicht bij een personage staat en in een vloeiende beweging tot hoog boven hem lijkt te zweven.
--> afbeelding toevoegen
Voorbeeld: bekijk een crane shot uit de film Once upon a time in Hollywood (2019)
Credits
De titel en aftiteling van de film. In de aftiteling worden alle medewerkers en hun functies genoemd.
Crew
Crew zijn alle mensen die aan de film werken, met uitzondering van de cast.
filmlink?
Cross-cutting
Cross-cutting is een montage techniek waarbij er heen en weer wordt gesneden tussen verschillende verhaallijnen die zich op verschillende locaties, maar tegelijkertijd, plaatsvinden. Deze techniek creëert vaak spanning en verhoogt het tempo binnen een scène, want de kijker verwacht dat beide verhaallijnen uiteindelijk samen komen.
Cut
Een cut is de verbinding tussen twee shots. Het verbindt het einde van het ene shot met het begin van het volgende shot. In de meeste gevallen gebeurt dit met een zogenaamde straight cut, wat betekent dat het laatste frame van het eerste shot direct gevolgd wordt door het eerste frame van het volgende shot. Zie voor meer informatie de pagina overgangen.
Cutaway
Een cutaway is een shot dat de actie onderbreekt door kort een andere handeling, object of persoon te laten zien, waarna je weer terugkeert naar het oorspronkelijke shot. Ze worden vaak gebruikt in een scène om discontinuïteit te verbergen, iets te benadrukken of gelijktijdige gebeurtenissen te laten zien. Ook worden ze soms gebruikt om de dynamiek of sfeer in een scene te verbeteren. Zie voor meer informatie de pagina overgangen.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film A beautiful mind (2001)
Cutting on action
Cutting on action is een montagetechniek waarbij je van het ene shot naar een ander shot snijdt, terwijl de actie en energie hetzelfde blijft. Doordat een personage begint in het ene shot en doorgaat in het volgende shot, zorgt de editor ervoor dat de kijker de overgang niet door heeft. Zie voor meer informatie de pagina overgangen.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Matrix (1999)
D
Decor
De omgeving en achtergrond waarin de film zich afspeelt.
Decorbouwer
Een decorbouwer bouwt de sets waar de scenes worden opgenomen, regelt materialen en doet reparaties als het decor tijdens de opnames kapot gaan.
Decoupage
Decoupage is het knippen of opdelen van een filmscène in meerdere shots. De regisseur bepaalt al in de pre-productie de decoupage.
Deep focus
Bij deep focus staan verschillende elementen dichtbij en ver weg. Alle elementen, op verschillende afstanden, zijn tegelijkertijd scherp. Hierdoor kan de kijker zelf kiezen waar ze naar willen kijken, in plaats van dat hun aandacht naar één scherp punt wordt geleid.
Voorbeeld: bekijk de scene uit Dunkirk (2021)
Diegetisch geluid
Diegetisch is alles wat behoort tot de wereld van een film, denk aan de locaties, gebeurtenissen, geluiden, ruimtes, de personages die daarin leven. Elk geluid dat afkomstig is uit een bron in de filmwereld wordt diegetisch geluid genoemd. Achtergrondmuziek, een vertelstem of geluidseffecten die niet uit de filmwereld lijken te komen zijn non-diegetisch geluid.
Voorbeeld van diegetisch geluid: bekijk de scene. uitde film Amour (2012)
Voorbeeld van non-diegetisch geluid: bekijk de scene uit de film UP (2009)
Director of photography
Een director of photography zorgt voor hoe de film eruitziet. Hij of zij bepaalt het licht, kiest de camera, bepaalt de instellingen en zorgt dat alles in beeld goed staat. De DP werkt samen met de regisseur om de film precies zo te maken zoals de regisseur dat wil.
Distributeur
Een distributeur zorgt ervoor dat een film bij bioscopen, televisie, streamingsdiensten of winkels terechtkomt en dat de film door zoveel mogelijk mensen gezien kan worden. Ook helpen ze met het promoten van een film.
Documentaire
Een non-fictiefilm die de wereld waarin we leven onderzoekt en vastlegt, en gebruik maakt van echte gebeurtenissen en echte mensen.
Voorbeeld: bekijk hier de trailer van de documentaire The game.
Dogma 95
Dogma 95 is een Deense filmbeweging die in 1995 werd gestart door de Deense regisseurs Lars von Trier en Thomas Vinterberg met het Dogme 95-manifest. Deze regisseurs waren tegen dure filmtechnieken die in de meeste commerciële films werden gebruikt, genreregels, special effecten en te veel montage in film. Zij wilde meer nadruk leggen op de acteurs en waarheidsgetrouwe verhalen. De dogme 95-regels, die de vows of chastity werden genoemd, zijn als volgt:
Er moet worden gefilmd op locatie. Rekwisieten en decors mogen niet worden toegevoegd aan de locatie.
Het geluid mag nooit los van de beelden worden geproduceerd.
De camera moet een handheld zijn.
De film moet in kleur zijn.
Speciale belichting en filters zijn verboden.
De film mag geen oppervlakkige actie (zoals moord oid) bevatten.
Genrefilms zijn niet acceptabel.
De regisseur wordt niet in de credits vermeld.
Dolly zoom/shot
Een dolly is een speciale kar waar de camera staat. De dolly is op rails bevestigd en kan zo op een soepele manier mee bewegen met het filmen. Een dolly wordt vaak gebruik om naar een actie toe of ervan af te bewegen. Bij een dolly zoom wordt z'n beweging gecombineerd met een zoom in de tegenovergestelde richting. De dolly beweegt naar het personage toe terwijl tegelijkertijd wordt uitgezoomd. Dit zorgt voor een duizeligmakend effect.
Voorbeeld: bekijk de scene uit Jaws (1975) tot 00:24
Draaiboek
Het draaiboek, script en scenario worden vaak door elkaar gebruikt. In een script/scenario wordt beschreven wat er in de film te zien en te horen is. Een draaiboek is een beschrijving van technische details en aanwijzingen voor een opname.
Driepuntsbelichting
De driepuntsbelichting is een lichtopstelling. Deze opstelling is wordt veel gebruikt tijdens het filmen om personages of onderwerpen zo voordelig mogelijk te belichten. De drie lichtbronnen die hierbij worden gebruikt, worden het hoofdlicht, invullicht en tegenlicht genoemd. De sterkste lichtbron is het hoofdlicht, die de aandacht van de kijker richt. Het invullicht verzacht het contrast tussen licht en schaduw. Terwijl het tegenlicht wordt gebruikt om het onderwerp van de achtergrond te onderscheiden.
Dutch angle
Dutch angle is een shot met de camera zijwaarts gekanteld waardoor er een schuine horizon is. Dit creëert vaak een effect van verwarring, gevoel van controleverlies en onbalans. Zie de pagina standpunt voor meer informatie.
Duits expressionisme
Na de eerste wereldoorlog kwam in film de Duitse expressionistische beweging op. Deze filmbeweging werd gekenmerkt door het gebruik van overdreven decors, sterk contrast met dramatische schaduwen, gekantelde standpunten en ambiguous space.
Voorbeeld: bekijk de film The cabinet of Dr. Caligari (1920)
E
Editen
Editen is het proces van het selecteren, knippen, rangschikken en samenvoegen van de filmbeelden tot 1 film. Dit wordt gedaan in de post-productie door de editor. De meest eenvoudige vorm van editen is de straight cut, maar er zijn veel andere manieren om van het ene shot naar het andere te gaan. Voor meer informatie hierover lees de pagina overgangen. Door de juiste overgangen te editen creëren filmmakers het juiste ritme, tijdsbeleving in de film, de verhaallijn en de betekenis.
De persoon die het editen doet heet editor.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Battleship Potemkim (1925)
Editor
Een editor is de persoon die de verschillende filmbeelden en geluiden samenvoegt. Hij of zij zorgt ervoor dat de film een goed verhaal vertelt door de volgorde van de beelden en geluiden te kiezen, ook voegt hij of zij visual effects en overgangen toe.
Elliptical editing
Bij elliptical editing worden delen van een gebeurtenis weglaten, waardoor een onderbreking (ellips) in het verhaal ontstaat.
Establishing shot
Het establishing shot is het eerste shot van een scène. Dit shot toont vaak de omgeving of situatie en laat zien waar de belangrijke personen en objecten staan in de scène. Dit zorgt ervoor dat de kijkers de situatie waarin de scene zich afspeelt begrijpen.
Voorbeeld: bekijk dit shot uit de film The Shawshank Redemption (1994)
Extern licht
Extern licht komt van een lichtbron die buiten de scène staat en de aanwezige lichtbron in de mise-en-scène versterkt. Externe lichtbronnen zorgen voor betere controle over de lichtomstandigheden.
Voorbeeld: bekijk de trailer van de film The big sleep (1946)
Extreem close-up
In deze opname vult een detail van het onderwerp het hele beeld. Als het onderwerp een gezicht is, toont de opname slechts delen ervan, zoals de ogen of lippen. Zie pagina afstand en kadrering voor meer informatie.
Voorbeeld: bekijk dit shot uit de film Little miss sunshine (2006)
Extreem long shot
Bij het extreme long shot is het onderwerp heel klein in beeld gebracht en wordt het omringd door de omgeving. De omgeving staat centraal. Dit shot wordt ook gebruikt als establishing shot. Zie pagina afstand en kadrering voor meer informatie.
Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Lawrence of Arabia (1962)
Eyeline match
De eyeline match is een manier van editen waarbij je als kijker te zien krijgt waar een personage naar kijkt. Meestal wordt dit gebruikt wanneer een personage naar iets buiten het scherm kijkt en de volgende shot laat zien waarnaar wordt gekeken. Eyeline matches helpen om continuïteit te creëren. (zie voor informatie de pagina continuïteit)
F
Fade - in
Een fade-in is een soort beeldovergang. Het is een shot dat langzaam opkomt en helder wordt. Voor meer informatie zie de pagina overgangen.
Voorbeeld: Bekijk de eerste 10 seconden van de film The Godfather (1972)
Fade-out
Fade-out is een soort beeldovergang. Een shot dat langzaam donker wordt. Voor meer informatie zie de pagina overgangen.
Voorbeeld: Bekijk de laatste 10 seconden van de film The Graduate (1967)
Fast motion
Fast motion is het versnelt afspelen van film. Fast motion wordt vaak gebruikt in comedy, maar kan ook natuurfilms. Een extreme vorm van fast motion is time-lapse. Fast motion is het tegenovergestelde van slow motion.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Baraka (1992)
Fast cutting
Fast cutting is het samenvoegen van verschillende korte shots die elkaar snel opvolgen. Snelle montage is een effectieve manier om in korte tijd veel informatie over te brengen. Het wordt vaak gebruikt om urgentie of energie toe te voegen, de spanning te intensiveren, naar een climax toe te werken of om het verlies van controle van een personage aan te geven. Het tegenovergestelde van snelle montage is langzame montage.
Voorbeeld: bekijk de scene van de film Social Network (2010)
Fictie
Een verhaal waarbij de gebeurtenissen die niet feitelijk zijn, maar door de auteur zijn verzonnen.
Film noir
Film noir is een filmgenre uit de jaren 40/50. In dit genre wordt een sombere en pessimistische wereld verfilmd. Het verhaal speelt zich vaak af in een stedelijke omgeving met een anti-held die worstelt met zijn innerlijke conflicten.
Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=Yv-BPuqhW9U
Filmscore
Het muzikale deel van een soundtrack, dat in de meeste gevallen speciaal wordt gecomponeerd voor de film door een componist.
Filmtheorie
Filmtheorie is een wetenschappelijk kijk op film waarbij film en zijn relatie tot de maatschappij wordt geduid aan de hand van theorien. Specifieke filmtheorieën zijn o.a. de auteurstheorie, de formalistische filmtheorie, de feministische filmtheorie, de marxistische filmtheorie, de psychoanalytische filmtheorie en de structurele filmtheorie.
Fisheye lens
Een fisheye lens is een lens die bijna 180 graden kan tonen. Opnamen gemaakt met een fisheye-lens zijn altijd vervormd, waardoor het beeld kunstmatig lijkt.
Voorbeeld: bekijk het shot uit de film 'The favorite' (2018)
Flashback
Flashbacks zijn sprongen in de tijd. Tijdens een flashback wordt de kijker mee teruggenomen naar het verleden. Vaak met het doel de situatie in het heden te verklaren of deze een lading mee te geven. Meestal wordt het begin van een flashback duidelijk aangegeven met een duidelijke overgang.
Flash-forward
Flash-forward zijn sprongen in de tijd. Tijdens een flash-forward wordt de kijker mee teruggenomen in de toekomst. Meestal wordt het begin van een flash-forward duidelijk aangegeven met een overgang of fade.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Arrival (2016)
Focus
De term focus verwijst naar de scherpte of helderheid van iets in een beeld. Als iets scherp is, ziet het er duidelijk uit. Als een iets onscherp is, lijkt het wazig en onduidelijk. Dit gebied wordt ook wel bokeh genoemd.
Freeze frame
Freeze frame: een speciaal effect waarbij de actie even op pauze wordt gezet. Een freeze frame wordt in film vaak gebruikt in combinatie met een voice-over om commentaar te leveren op de gedachten en gevoelens van een personage
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film the wolf of wallstreet (2013)
G
Gaffer
De lichttechnicus op de set. De gaffer is verantwoordelijk voor de uitvoering van de lichtarrangementen.
Gaze shot
Een opname waarin een personage naar iets buiten beeld staart. Gaze shots worden vaak gebruikt in combinatie met een volgshot. Dit zorgt dat de kijker een kort moment in de positie van het personage wordt geplaatst. We zien bijvoorbeeld een personage plotseling naar de lucht kijken en na een cut toont het volgende shot een passerende vliegtuigen.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film North by Northwest (1959)
Genre
Een soort film die te herkennen is aan specifieke kenmerken. Er zijn veel verschillende genres, maar de bekendste zijn komedie, drama, actie, thriller, horror en sciencefiction.
--> is dit de beste definitie?
Geluidseffecten
Kunstmatige geluiden die in een geluids- studio worden gemaakt en in de post-productie worden toegevoegd. Met geluidseffecten wordt de impact van het beeld, zoals d.m.v. bijvoorbeeld explosies of vuistslagen, versterkt. Geluidseffecten kunnen uit een standaard geluids-bibliotheek worden gehaald, of door een vakman worden gemaakt. Dat heet foley: zoals krakende deuren, voetstappen.
Bekijk ter inspiratie deze video.
Geluidstechnicus
Een geluidstechnicus is verantwoordelijk voor het opnemen van het geluid tijdens het filmen. Hij of zij zorgt ervoor dat de stemmen van de acteurs, geluidseffecten en muziek goed hoorbaar zijn.
Green screen
Dit is een techniek die gebruikt wordt. Een onderwerp wordt gefilmd tegen een groene achtergrond. Vervolgens kan met computertechnologie de groene achtergrond worden vervangen voor een andere achtergrond.
Grime
Make-up die bijvoorbeeld karaktereigenschappen van een personage benadrukken
Grip
Een grip zorgt ervoor dat de camera en het licht goed en veilig geplaatst worden tijdens het filmen. Hij of zij stelt de apparatuur in, bedient kranen en camera's op wielen en zorgt ervoor dat de kabels zo liggen dat niemand erover kan struikelen. De grip werkt vaak samen met de gaffer en de camera operator.
H
Handheld camera
In een handheld-opname draagt de cameraman de camera in de hand terwijl hij zich over de set beweegt. Dit zorgt voor vrij schokkerige, onregelmatige beelden – een effect dat soms bewust wordt ingezet. Het beeld lijkt hierdoor realistisch en spontaan, maar kan ook duizelingwekkend zijn voor het publiek. Handheld-opnamen worden vaak gebruikt in realistische en documentaire films.
Voorbeeld: bekijk de trailer van de film A brothers Journey (2020)
Hair & Mak-up artist
Een hair & make-up artist verzorgt het haar en de make-up van de acteurs. Hij of zij zorgt ervoor dat de acteurs er precies zo uitzien als nodig is voor hun rol en controleert en verbeter het haar en de make-up van acteurs tussen de opnames door.
Hard licht
Hard licht is helder licht dat zorgt voor grote contrasten, korte schaduwen en veel details. Mensen zien er vaak minder flatterend en minder aantrekkelijk uit, omdat dit felle en harde licht alles zichtbaar maakt.
Hoofdlicht
Het hoofdlicht is het helderste en eerste licht dat in elke opname wordt geplaatst, en is het belangrijkste onderdeel van de driepuntsbelichting. Het hoofdlicht leidt sterk de aandacht van de kijker. Wanneer het alleen wordt gebruikt, werpt het ook de sterkste schaduwen.
Bekijk afbeelding van driepuntsbelichting
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film No country for old men (2007)
Hoog camerastandpunt
Bij een hoog camerastandpunt filmt de camera iets boven oogniveau. Dit maakt het onderwerp klein en kwetsbaar. In combinatie met een close-up zorgt dit standpunt voor een gevoel van paniek en claustrofobie.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Artificial Intelligence (2001)
Hidden cut
Hidden cut is een overgang waarbij aan het einde van het eerste shot de camera in zoomt op een object dat het hele frame vult. Dit biedt de kans om een onopvallende overgang toe te passen. In het volgende shot zoomt de camera uit of beweegt weg van een object.
Voorbeeld: Bekijk de scene uit de serie Stranger Things (2016)
Horizonslijn
Een rechte lijn getrokken over de horizon die de hoogte aangeeft waarop de camera is gepositioneerd. Afhankelijk van het camera standpunt beweegt de horizonlijn omhoog of omlaag.
.. afbeelding toevoegen!
High-key lighting
High key lighting is algemene en heldere uitlichting van de scene, een van de belangrijkste en meest veel voorkomende manieren van verlichten die in filmmaken wordt gebruikt. Normaal gesproken wordt het in combinatie met zacht licht gebruikt om een aangename sfeer te creëren. High key lighting kan zorgen voor een positieve sfeer 's nachts of een koude en steriele atmosfeer wanneer het wordt gebruikt met harde lichtbronnen.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Lalaland (2016)
I
Insert shot
Insert shot is een shot in een scène die kort de actie vanuit een andere positie laat zien. Dit soort shots geven bijvoorbeeld een belangrijk detail in een scène de aandacht.
Voorbeeld: Bekijk deze scene uit de film The big Lebowski (1998)
Intercutting
Intercutting is de edittechniek waarbij er wordt geknipt tussen verschillende acties. Dit heet cross-cutting als de verschillende acties gelijktijdig plaatsvinden of parallelmontage als dat op verschillende tijden plaatsvindt.
Invullicht
Het invullicht is een onderdeel van de driepuntsverlichting. Invullicht wordt gebruikt om de sterkste schaduwen, die door het hoofdlicht worden veroorzaakt, te verzachten.
Bekijk afbeelding van driepuntsbelichting
Voorbeeld: bekijk de scene uit Lalaland (2016)
Italiaans neorealisme
Een Italiaanse filmbeweging uit de jaren 1940 en vroege jaren 1950. Typisch voor deze filmbeweging zijn de verhalen die gaan over de arme en arbeidersklasse, meestal gefilmd op locatie en vaak met niet-professionele acteurs. Italiaanse neorealistische films gaan over de moeilijke economische omstandigheden van het naoorlogse Italië.
Voorbeeld: bekijk de film The bicycle thief (1948)
J
Jump cut
Een jump cut is een type overgang tussen twee shots met hetzelfde onderwerp, vanuit dezelfde camerahoeken, waarbij je een sprongetje maakt in de tijd. Er is een kort stukje van de doorlopende actie weggelaten.
Voorbeeld: Bekijk de shots uit de film Schindlers list (1993)
K
Kader
Een kader is het beeld dat door de camera wordt gefilmd. Het is een uitsnede, er valt een deel buiten beeld. Bij kadrering gaat het om het kader dat de regisseur/camerapersoon kiest.
Kijklijnen
Een denkbeeldige lijn die loopt tussen de ogen van een persoon en het onderwerp of object in focus. Kijklijnen trekken de aandacht van de kijker naar specifieke delen van de mise-en-scène. In zeldzame gevallen kan de kijklijn van een acteur direct de lens ontmoeten, waardoor het lijkt alsof het personage de kijker recht in de ogen kijkt. Omdat dit echter zeer indringend en confronterend is, proberen films in de traditie van continuïteitsmontage doorgaans een dergelijke directe aanspreking van de kijker te voorkomen.
Kikvorsstandpunt
Een kikvorsstandpunt is een standpunt waarbij een shot gemaakt wordt vanuit een extreem laag standpunt. Dit standpunt maakt het getoonde object of onderwerp groot en belangrijk en de omgeving irrelevant. Meestal wordt dit standpunt gebruikt om de dominantie van het onderwerp te benadrukken. Zie de pagina standpunt voor meer informatie.
Kitchen sink realism
Kitchen sink realism is een term die wordt gebruikt voor een Britse kunst- en filmbeweging uit de jaren 60, die zich richt op de huiselijke omstandigheden van de Britse arbeidersklasse. De personages zijn vaak "boze jonge mensen" die in huurflats wonen in de arme industriële gebieden in het noorden van Engeland. De beweging toont het dagelijks leven en laat de frustraties van de arbeidersklasse zien.
Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film Up the Junction (1965)
Klassieke Hollywood film
Met de klassieke Hollywood cinema worden film gemaakt door de grote filmproductiestudio's in Hollywood bedoeld. Het hoofddoel van een klassieke Hollywoodfilm is om de kijker een verhaal te vertellen, waarin een of meer personages een opeenvolging van problemen ervaren terwijl ze proberen hun doelen te bereiken. Meestal worden de problemen in zulke films opgelost op een manier die tot een "happy end" leid. Bij de klassieke Hollywoodstijl worden ligt de nadruk op continuïteitsmontage. Tot de jaren 60 was dit typerend voor Hollywood.
--> Klopt dit?
Kostuum
Een kostuum zijn de kledingstukken en accessoires die een personage draagt in een film. Het kostuum maakt de persoonlijkheid en de status zichtbaar van het personage. Zie voor meer informatie de pagina mise-en-scene.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film The devil wears prada (2006).
Kostuumontwerper
Een kostuumontwerper bedenkt, maakt en/of koopt de kleding voor de acteurs. Hij of zij zorgt dat de kleding goed zit en past bij het verhaal en de personages.
Kuleshov effect
Het Kuleshov -effect is een montage effect gevonden door de Russische filmmaker Lev Kuleshov in 1918. Kuleshov maakte een close-up van een acteur die stil zat zonder gezichtsuitdrukking. Vervolgens monteerde hij verschillende shots voor en na deze close-up. Toen dit aan een publiek werd vertoond, bleek dat het publiek steeds een andere binnenwereld en andere emoties had gezien bij de acteur. Kuleshov toonde aan hoe belangrijk montagetechnieken zijn voor de beleving van het publiek.
Voorbeeld: Bekijk het Kuleshov-experiment.
L
Laag standpunt
Bij een laag standpunt filmt de camera net iets onder oogniveau. Dit standpunt maakt het onderwerp dreigend.
Bekijk voor meer informatie de pagina over standpunt.
Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Pulp Fiction (1994)
La nouvelle vague
Een filmbeweging uit de late jaren 1950 en 1960 die grotendeels ontstond onder jonge Franse filmcritici. Deze Franse filmcritici gingen films maken als reactie op de traditionele Franse filmindustrie, die naar hun mening niet spontaan en avontuurlijk genoeg was. De grote pioniers uit deze groep waren Francois Truffaut, Jean-Luc Godard, Eric Rohmer, Claude Chabrol en Jacques Rivette.
Lap dissolve
Lap dissolve is een overgang tussen shots waarbij het eerste shot eindigt met een fade-out en het tweede shot begint met een fade-in. De shots overlappen iets met elkaar, waardoor er geen tussenscherm te zien is.
Lens type
Films worden geschoten met drie verschillende basissoorten lenzen: de normale lens, de groothoeklens en de telelens. Elke soort lens heeft zijn eigen kenmerken en creëert verschillende beelden. De verschillen tussen deze drie soorten lenzen is het brandpuntsafstand. De brandpuntsafstand van een lens is de afstand tussen het midden van de lens en het punt waar de lens het licht verzamelt, ook wel het brandpunt genoemd.
Kort gezegd:
Korte brandpuntsafstand betekent een groothoeklens, die een breder gezichtsveld heeft en meer van de scène vastlegt.
Lange brandpuntsafstand betekent een telelens, die een smaller gezichtsveld heeft en objecten dichterbij lijkt te halen, waardoor het diepte-effect vermindert.
Normale brandpuntsafstand komt overeen met het gezichtsveld van het menselijk oog en heeft een natuurlijk perspectief.
Bekijk voor meer informatie over lenzen deze video.
--> moet dit zo uitgebreid?
Lijn
Lijnen zijn een belangrijk onderdeel van de compositie. Objecten of onderwerpen in het frame kunnen lijnen creëren, zoals muren van gebouwen, maar ook schaduwen of verschillende kleuren kunnen lijnen creëren. Meestal zorgen de lijnen dat er een kijkrichting ontstaat voor de kijker. Composities die op verticale of horizontale lijnen zijn gebaseerd, lijken in rust en kracht uit te stralen. Terwijl composities die op diagonale lijnen zijn gebaseerd creëren een suggestie van dynamiek, spanning, onzekerheid of angst.
--> goed voorbeeld?
Locatie
Plaats, buiten de filmstudio, waar de film wordt opgenomen.
Limbo
Limbo is een vage of lege achtergrond. Door een limbo-set wordt de aandacht van de kijkers naar de personages getrokken, aangezien er verder niets anders is om naar te kijken.
--> voorbeeld toevoegen
Long shot
Bij een long shot is het gehele onderwerp zichtbaar in het kader. De omgeving is belangrijker dan het onderwerp. Dit shot wordt meestal gebruikt om bewegingen van personages te tonen of om een overzicht van de situatie te geven. Long shot worden daarom ook vaak establishing shots genoemd. Deze establishing shots worden gebruikt aan het begin van een scene of film om de situatie te introduceren aan de kijker.
Voorbeeld: bekijk een shot uit de film 'Mad max: fury road' (2015)
Long take
Een long take is een shot van lange duur. De gemiddelde opnameduur van een mainstream film is ongeveer 9 seconden. Al hebben de meeste hedendaagse films meestal een snellere montagesnelheid. Als een take langer duurt dan 40 seconden kan het als een long take worden beschouwd. Long takes kunnen worden gebruikt voor een dramatisch of verhalend effect. Wanneer een hele scène in één long take wordt opgenomen, wordt deze ookwel een sequence shot genoemd.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Spectre (2015)
Losse kadrering
Losse kadrering is een opname met voldoende zichtbare ruimte rond het hoofdonderwerp. Losse kadrering benadrukt de bewegingsvrijheid van het onderwerp. Deze kadrering kan worden gebruikt om een gevoel van vrijheid of verlatenheid op te roepen.
M
Master shot
Een master shot is een ononderbroken shot van een hele scène, meestal gemaakt met een groothoeklens en een long shot. Alle actie uit de scene is zichtbaar in het master shot.
Voorbeeld; bekijk het shot uit de film Jaws (1975)
Marketingmanager
De marketingmanager zorgt voor de promotie van een film. Hij of zij zorgt ervoor dat zoveel mogelijk mensen weten dat de film uitkomt en dat ze naar de film willen gaan kijken, bijvoorbeeld door reclame-campagnes of promotie op social media.
Match cut
Een match cut is een overgang tussen twee shots die beide shots verbinden door elementen te benadrukken die in de shots erg op elkaar lijken. De overeenkomsten tussen de opnamen kunnen betrekking hebben op de vorm, kleur of beweging.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film the french lieutenant's woman (1981)
Matte shot
Een speciaal effect waarbij meerdere elementen worden samengevoegd tot één enkel beeld door een beeld over een andere beeld heen te leggen. Meestal wordt dit gebruikt om een voorgrond afbeelding te combineren met een achtergrondafbeelding. Tegenwoordig worden deze effecten meestal digitaal gecreëerd met CGI.
Voorbeeld bekijk de scene uit de film Planet of the apes (1968)
Medium shot
Bij een medium shot is de helft van het onderwerp zichtbaar, het onderwerp en de omgeving komen even veel in beeld. Dit shot wordt hierdoor het meest gebruikt in film.
Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film The royal tenenbaums (2001)
Meisner technique
De Meisner technique is een acteertechniek, waarbij de acteurs de emotionele context van het verhaal moeten begrijpen, zodat ze spontaan kunnen reageren. Acteurs moeten dus open staan voor prikkels van de scene en de emotionele signalen van hun medespelers. Om dit te kunnen is emotionele voorbereiding, herhaling en improvisatie belangrijk.
VOORBEELD?
Method acting
Acteurs die acteren volgens deze techniek proberen de persoonlijkheidskenmerken die nodig zijn voor de rol in zichzelf te vinden. De acteurs maken gebruik van de persoonlijke ervaringen van de acteurs om sterke emoties op te roepen.
VOORBEELD?
Mindscreen
Een shot dat de kijker laat zien waarover een personage denkt of droomt. Om deze reden wordt het ook vaak een droomscène genoemd.
VOORBEELD?
Mise-en-scene
Mise-en-scene is alles wat zichtbaar is binnen het kader. Belangrijke aspecten van de mise-en-scène zijn locatie, set, decoratie, rekwisieten, kostuums en de acteurs. Bij mise en scene gaat het grotendeels over het structureren van de ruimte.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film A space odyssey (2001)
Montage
Montage betekent in het Frans 'samenvoegen'. In het algemeen zijn er 2 verschillende definities:
Een montagetheorie ontwikkeld door sovjet filmmakers in 1920. De theorie stelt dat shots in film samenhangen en hierdoor betekenis krijgen.
In Europa is montage een ander woord voor editen.
N
Narratief
Narratief is het verhaal dat in film wordt verteld. Het verhaal kan volledig fictief zijn, gebaseerd op echte gebeurtenissen, of een combinatie van beide. De gebeurtenissen kunnen in chronologische volgorde worden getoond, maar dat hoeft niet. Een narratieve film kan heel realistisch zijn, juist erg onrealistisch, afhankelijk van het verhaal en de setting.
Negatief
Een negatief is een ander woord voor een filmrol dat aan het licht is blootgesteld. Op de filmrol werd, voordat alles digitaal werd, de film opgeslagen, beeld voor beeld.
--> zie afbeelding filmrol
Negatieve ruimte
Neutraal standpunt
Bij een neutraal standpunt filmt de camera op oogniveau. Het plaatst het onderwerp op gelijkniveau met de kijker, omdat ze er niet naar opkijken of op neerkijken. Zie voor meer informatie de pagina standpunt.
Voorbeeld: zie shot uit de film The truman show (1998)
Niet-realistisch
Met de term niet-realistisch wordt bedoeld dat de objecten en setting van de film niet verwijst objecten of voorbeelden uit de werkelijkheid. Een niet-realistische setting is dus niet in de werkelijkheid te vinden. Vaak worden zulke niet-realistische settings gefilmd op kunstmatige locaties of speciaal gebouwde sets.
Voorbeeld: Bekijk de scene uit de Wizard of Oz (1939)
Niet-diegetisch
Niet-diegetisch is alles wat niet behoord tot de wereld van film, maar wel in de film te zien of horen is. Denk bijvoorbeeld aan achtergrond muziek, voice-over, of geluidseffecten.
Voorbeeld: bekijk de scene uit Harry Potter and the philosopher's stone (2001)
--> niet of non?
Normale lens
Dit is een type lens die het meest wordt gekozen door cinematografen, omdat het de minste vervorming produceert. De normale lens benadert het beste hoe de mens een scène zou ervaren, aangezien lenzen in het normale bereik de diepteverhoudingen van objecten op een manier weergeven die dicht bij het menselijk zicht ligt.
O
Objectieve camera
Een objectieve cameravoering is een camera die probeert de aandacht van de kijker niet naar zichzelf te trekken en streeft naar het objectief tonen van de actie. Een objectieve camera staat vaak stil en toont de personages vanaf een bepaalde afstand om de waarneming van de scène door de kijker niet te manipuleren.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Roma (2018)
Off screen
De ruimte die niet zichtbaar is in het beeld, maar die wel bestaat in de diegetische wereld van de film. Offscreen ruimte wordt belangrijk wanneer de aandacht van de kijker wordt getrokken naar iets dat niet zichtbaar is in het frame, zoals iemand die buiten beeld naar iemand anders kijkt, een lichtstraal of schaduw die het frame binnenkomt vanuit de offscreen ruimte, of een geluid dat van buiten beeld wordt gehoord. Offscreen ruimte wordt veel gebruikt voor spanning in horror- en thrillerfilms.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film North by Northwest (1959)
Offscreen sound
Een geluid dat wordt gemaakt buiten het frame, maar die wel hoort bij de diegetische wereld van de film.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Signs (2002)
Omgevingsgeluid
Omgevingsgeluid is diegetisch geluid dat uit de wereld van de film komt. Het zijn achtergrondgeluiden die normaal aanwezig zijn in een bepaalde scène of locatie, zoals vogels, kantoorgeluiden, verkeersgeluiden etc. Omgevingsgeluid heeft 3 functies in film: het zorgt voor continuïteit tussen shots, voorkomt een onnatuurlijke stilte in film en versterkt de sfeer van de scene.
Voorbeeld: bekijk de scene uit Dunkirk (2021)
Onscreen
De ruimte die zichtbaar is in het frame, wordt de zichtbare ruimte genoemd.
Voorbeeld? of
Onscreen sound
Een geluid dat komt van een bron die zichtbaar is in het frame.
Voorbeeld?
Opnameleider
Een opnameleider organiseert alles op de filmset. Hij of zij zorgt dat alle spullen op tijd klaarstaan, dat het filmen goed verloopt en zorgt dat alle problemen tijdens het filmen worden opgelost.
Outtake
Outtake is filmmateriaal dat niet wordt gebruikt in de uiteindelijke versie van een film vanwege een technische fout.
Out of focus
Bij out of focus is het gehele beeld is onscherp. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om de ervaring van het personage bij bewustzijnsverlies of bij gebruik van medicijnen/drugs te laten zijn.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Vampire Diaries (2008)
Overlapping action
Overlapping action is een actie die wordt herhaald vanuit een ander standpunt. De actie zie je dus 2 (of meer) keer achter elkaar. Dit kan worden gebruikt om het dramatische effect van de actie te versterken.
Over-the-shoulder-shot
Dit is een shot waarbij wordt gefilmd boven de schouder van een personage, waardoor de rug gedeeltelijk aan de zijkant van het frame te zien is. Bij over-the-shoulder shots identificeert het publiek zich met de persoon wiens rug zichtbaar is. Het benadrukt de interactie tussen personages in dialoogscènes.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Silver lining playbook (2012)
Overgangen
Een overgang verbindt twee shots met elkaar. Door de juiste overgang te kiezen tussen de shots kan de filmmaker zorgen dat je de overgangen nauwelijks doorhebt. Er zijn verschillende overgangen: harde overgangen, fade-in/out, lap dissolves, match cut, jump cut, hidden cut en wipes.
Bekijk voor meer informatie de pagina overgangen
P
Panning
Panning is een beweging van de camera waarbij de camera langs zijn horizontale as van rechts naar links beweegt. Een opname waarin een panbeweging plaatsvindt, wordt een pan-shot genoemd. Een panbeweging worden gebruikt om een overzicht van een scène geven, de aandacht te verplaatsen van het ene onderwerp naar het andere of het volgen van een actie. Een pan die snel genoeg is om het beeld te vervagen, wordt een swish pan genoemd. Een pan waarbij de camera één volledige draai om zichzelf maakt, heet een 360 graden pan.
Voorbeeld: bekijk een scene uit de film The Darjeeling Limited (2007)
Parallel editing
Parallel editing is een techniek waarbij er heen en weer wordt gesneden tussen acties die plaatsvinden op ten minste twee verschillende locaties en op verschillende tijdstippen. Een vergelijkbare techniek is cross-cutting.
Voorbeeld: bekijk de scene uit Mission Impossible (1996)
--> Ander voorbeeld?
Plot
Het plot is de structuur van het verhaal in een film. Het gaat hier om de verhaallijn: de rode draad - een opeenvolging van gebeurtenissen en acties.
Point of view
Er zijn verschillende vertelperspectieven mogelijk bij het vertellen van het verhaal in film:
Het perspectief van het karakter: een personage vertelt het verhaal vanuit zijn of haar perspectief.
Een alwetende verteller: de verteller is niet betrokken bij het verhaal en weet wat er gaat gebeuren.
Een niet-alwetende verteller: zoals hierboven, maar in dit geval is de kennis van de verteller beperkt.
Deze verschillende vertelperspectieven worden in film zichtbaar door cameratechnieken toe te passen, zoals de objectieve cameravoering, de subjectieve cameravoering, de alwetende camera en het point-of-view-shot (POV-shot).
Point-of-view-shot
Bij de point-of-view-shot staat de camera op de plaats waar de ogen van het personage zich zouden bevinden. Dit heeft het effect dat de kijkers zien wat het personage ziet. Dit soort shots worden gebruikt, zodat de kijker zich emotioneel met een personage kan identificeren.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film The wolf of wall street (2013)
Positieve ruimte
Het deel van het frame dat gevuld is met objecten en mensen wordt positieve ruimte genoemd. Dit kan worden benadrukt door delen van het frame leeg te laten. Deze lege delen van het frame worden negatieve ruimte genoemd.
Postproductie
Dit is al het werk dat moet worden gedaan nadat het filmen klaar is. Dit omvat voornamelijk montage, maar ook de soundtrack, special effects en de credits.
Preproductie
Het proces van het voorbereiden van de opnames wordt preproductie genoemd. Belangrijke elementen van preproductie zijn onder andere het samenstellen van een filmcrew, het casten van de acteurs, het creëren van een script, het spotten van locaties, het bouwen van sets, het creëren of verkrijgen van rekwisieten en kostuums, en het plannen van speciale effecten.
Producer
Een producent is de persoon die het maken van een film start. De producent is verantwoordelijk voor de financiële en administratieve aspecten van het maken van de film en houdt toezicht op het hele proces. Denk aan het inzamelen van geld, het inhuren van personeel, het regelen van de verkoop van de film.
Productie
De productie is de fase van het film maakproces, waarbij er opnames worden gemaakt. Het productieproces wordt voorafgegaan door de preproductie en gevolgd door de postproductie.
Production designer
Een production designer bedenkt hoe alles eruitziet in de film. De production designer bedenkt hoe sets, kostuums en rekwisieten eruit moeten zien, werkt samen met de regisseur en andere crewleden en zorgt dat tijdens het filmen alles eruit ziet zoals bedacht.
Programmeur
Een programmeur beslist welke films er op een filmfestival, in een bioscoop of op televisie worden vertoond. Op basis van de smaak of interesse van het publiek, bekijkt de programmeur nieuwe films en werkt hij samen met filmmakers.
Protagonist
Hoofdpersoon in een film. Heeft vaak strijd met de antagonist (de tegenstander)
R
Rack focus
Rack focus is een manier van scherpstellen tijdens een opname, waarbij een element onscherp wordt en een ander element scherp wordt. In veel gevallen suggereert rack focus een soort oorzaak-gevolgrelatie. Daarnaast stuurt rack focus de aandacht van de kijker.
Voorbeeld: bekijk de scene uit film The Master (2012)
Reaction shot
Een reaction shot is een korte opname die de reactie van een personage of groep laat zien. Reaction shots zijn vaak cutaways en worden vaak gecombineerd met point-of-view-opnames. Wanneer twee personages met elkaar praten, toont een reaction shot meestal de reactie van het personage dat luistert en niet spreekt, terwijl we het andere personage horen praten.
Voorbeeld: bekijk een scene uit de film Jurassic Parc (1993)
Rekwisieten
Rekwisieten zijn alle objecten die belangrijk zijn voor het verhaal.n. Attributen zijn objecten binnen de mise en scène die geen functie hebben voor het verhaal.
Voorbeeld?
Realisme
Realistische filmmakers zijn geïnteresseerd in wat actueel of echt is. Ze proberen dingen en omstandigheden weer te geven zoals ze werkelijk zijn en streven ernaar de realiteit nauwkeurig na te maken. Realistische films laten het dagelijks leven zien. In de film wordt realisme vaak geassocieerd met sociaal realisme en kitchen sink realism.
Voorbeeld?
Realistische setting
Bij een realistische setting worden locaties weergegeven op een manier dat die zo dicht mogelijk bij de werkelijke situatie liggen. Vaak worden echte locaties gekozen als opnamelocaties voor realistische settings, maar het is ook gebruikelijk om speciaal gebouwde sets te gebruiken.
Reframing
Reframing is een technische term voor het bewegen van de camera zodat het onderwerp steeds in het midden van het beeld blijft. Dit is een belangrijke en onopvallende techniek die helpt de blik van de kijker op de belangrijkste figuren binnen het frame te houden.
voorbeeld?
Re-establishing shot
De re-establishing shot vestigt opnieuw de aandacht op de locatie, die eerder getoond was aan de kijkers in het openingsshot. Tussen verschillende close-ups door laten regisseurs soms een re-establishing shot zien om de kijkers een frisse indruk te geven van het totaalbeeld van de scène. Daarnaast worden re-establishing shots vaak aan het einde van een scène gebruikt als een soort afsluiting.
Regie-assistent
Een regie-assistent helpt de regisseur met het organiseren van het filmen. Hij of zij zorgt dat alles goed voorbereid is en dat de planning wordt gevolgd.
Rotate
De camera beweegt met de klok mee of tegen de klok in om het onderwerp. Op deze manier draaien helpt om de chaotische sfeer van de setting over te brengen. Het heeft een desoriënterend effect op de kijker.
Voorbeeld: bekijk de scene uit a beautiful mind (2001)
Ruimte
Ruimte is een onderdeel van de mise-en-scène waarin objecten en personages geplaatst kunnen worden. De ruimte die direct zichtbaar is binnen het kader wordt on-screen ruimte genoemd. De ruimte die wordt gesuggereerd, heet off-screen ruimte.
bekijk ook positieve ruimte, negatieve ruimte, ambiguous space, deep space, loose framing.
--> is deze definitie logisch te volgen?
S
Satire
Satire is een filmgenre waarin de dwaasheden en tekortkomingen van mensen aan de kaak worden gesteld, met de bedoeling om de samenleving te verbeteren. Om deze doelen te bereiken, passen satirische filmmaker trucjes toe zoals overdrijving, sarcasme en ironie.
Voorbeeld: bekijk de film Amerika first, Nederland second.
Scene
Een scene is een reeks van shots die samen een actie laten zien die zich afspeelt in één tijd en plaats en vaak met dezelfde personages. Verschillende scènes vormen een sequentie. Een soort hoofdstuk van de film. Het einde van een scène wordt vaak aangegeven door een verandering in tijd, actie en locatie.
Shallow focus
Bij een shallow focus is een deel van het beeld onscherp, bv. objecten op de achtergrond of juist dichtbij de camera. Deze techniek wordt meestal gebruikt om de aandacht van de kijker te richten op de objecten die scherp in beeld zijn. Deze scherpstelling wordt vaak gebruikt bij close-ups. Het legt de nadruk op de emoties van het personage.
Sequence
Een sequence bestaat uit verschillende scene's die bij elkaar horen. De scènes van een sequens zijn meestal verbonden door dezelfde locatie of tijd.
Set
Een set is een filmlocatie die speciaal wordt gebouwd voor een filmopname. Het kan een studiodecor zijn of een speciale constructie die buiten de studio wordt opgezet op een locatie.
Setting
Setting is de tijd en ruimte waarin de actie van een film plaatsvindt. De inrichting en decoratie van de opnamelocatie kunnen veel onthullen over de setting. In de regel worden zowel de setting als het uiterlijk van de personages ontworpen om bij elkaar te passen.
Shot
Een shot is een stuk ononderbroken film. De duur van een shot is wisselend: van een fractie van een seconde tot minuten of zelfs uren. Een langdurig shot met een duur van meer dan ongeveer 40 seconden wordt een long take genoemd.
Shot / reverse shot
Shot / reverse shot is een montage techniek dat afwisselend personages in beeld brengt. Het tweede shot wordt genomen vanuit de tegenovergestelde hoek van het eerste shot. Het shot/reverse shot-patroon is belangrijk voor de continuïteitsmontage. Shot/reverse shots worden vaak gecombineerd met over-the-shoulder-shots.
Voor meer informatie bekijk: de pagina over continuiteit
Voorbeeld: bekijk een shot uit de film Lalalaland (2016)
Slow cutting
Het proces van het aan elkaar monteren van meerdere shots met een lange duur. Slow cutting is een manier om het tempo van een film te vertragen. Het wordt vaak gebruikt om kalmte van een actie uit te drukken of om een rustige sfeer over te brengen.
Voorbeeld: ?
Slow motion
Slow-motion is een montagetechniek waarbij de bewegingen langzamer gaan dan ze in het echte leven zouden gaan. Meestal wordt slow-motion gebruikt om een dramatisch moment in de film te benadrukken.
Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film the Darjeeling limited (2007)
Sociaal realisme
Een stroming die zich bezighoudt met sociale en raciale onrechtvaardigheid, oorlog en de economische moeilijkheden van het dagelijks leven. In social-realisme-films worden activiteiten van de arbeidersklasse vaak als heroïsch afgebeeld. Social-realisme moet niet worden verward met socialistisch realisme, een officiële kunstvorm uit de voormalige Sovjet-Unie.
Voorbeeld: bekijk de trailer van de film My name is Joe (1998)
Soft focus
Soft focus is een effect gemaakt een speciale lens, die ervoor zorgt dat beelden onscherp worden, terwijl de randen of een gekozen object scherp blijven. Soft focus voegt zachtheid toe aan het beeld, wat meestal wordt geassocieerd met romantische sferen.
Voorbeeld: bekijk dit shot uit de film the lord of the rings: the fellowship of the ring (2001)
Sound designer
Een sound designer ontwerpt en maakt het geluid. Hij of zij zorgt ervoor dat alle geluiden in de film, zoals muziek, effecten en stemmen, passen bij de sfeer en het verhaal van de film.
Soundtrack
Een soundtrack is alles wat hoorbaar is in een film, namelijk de filmmuziek, geluidseffecten en dialoog.
Voorbeeld: bekijk (en luister) de intro van de serie Peaky Blinders (2013)
Sound effect
Elk geluid in een film dat geen deel uitmaakt van de muziek of gesproken woorden, zoals een politiesirene, voetstappen of het geluid van een shotgun, wordt aangeduid als geluidseffect.
KLOPT DEZE DEFINITIE?
Spaghetti Western
Spaghettiwestern is een Italiaanse filmstroming, afgeleid van de Westerns, uit de periode jaren 1960 tot de jaren 1970.
Voorbeeld: bekijk de trailer van The good, the bad and the ugly (1966)
Special effects
Special effects zijn elementen die tijdens het filmen niet gewoon plaatsvinden. Special effects kunnen live worden gecreëerd of tijdens het montageproces, maar tegenwoordig worden de meeste special effects gecreëerd met behulp van computers.
Special effects designer
Een special effects designer bedenkt, maakt en voer de speciale effecten uit, zoal explosies, nepregen of andere dingen die niet vanzelf gebeuren.
Statief
Een statief is een camerasteun die bestaat uit drie poten en een flexibele kop. Een camera die aan een vast statief is bevestigd, kan verschillende bewegingen uitvoeren, zoals: panning, tilting en static shots. Statieven worden veel gebruikt in film en fotografie om stabiliteit te bieden, nauwkeurige bewegingen mogelijk te maken en trillingen te minimaliseren.
Split screen
Een split screen is een verdeling van het scherm. Meestal in tweeën, maar de verdeling kan ook bestaan uit meerdere beelden. Split screen is meestal bedoeld om een gelijktijdige actie aan te duiden.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film 500 days of summer (2009)
Statisch shot
Een shot zonder enige camerabeweging waarbij de vaste camera volledig stil blijft. In de meeste gevallen is de camera op een statief gemonteerd. Lange statische shots helpen de kijker om subtiele veranderingen in de mise-en-scène op te merken. Afhankelijk van de context kunnen statische shots uiteenlopende emoties overbrengen, zoals kalmte en contemplatie, of een gevoel van veiligheid, stabiliteit of juist beklemming.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film 'Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles' (1975)
Steadicam
Een houder voor een filmcamera, die de beweging van de cameraman loskoppelt van de camera. Hierdoor kunnen soepele en relatief stabiele opnamen worden gemaakt, zelfs wanneer de cameraman snel beweegt over oneffen oppervlakken. Op deze manier wordt het schokkerige en instabiele gevoel van een handheldcamera voorkomen.
--> afbeelding van de camera
Stereotype
Stereotype zijn algemene beelden over de kenmerken, eigenschappen en gedrag van een groep.
Still
Een still is een afbeelding uit een film.
--> zie voorbeeld?
Stille film
Een film zonder opgenomen geluid en gesproken dialoog. In plaats daarvan wordt het verhaal overgebracht met gebaren, overdreven acteerstijlen en tekstkaarten. Het stille filmtijdperk eindigde in de late jaren 1920 met de komst van nieuwe technische systemen voor het opnemen van geluid.
Voorbeeld: bekijk deze film uit de Eye Filmmuseum collectie.
Stop - motion
Stop-motion is een animatietechniek waarbij een object lijkt te bewegen of van vorm te veranderen. Het object wordt gefotografeerd, tussen elke foto wordt het object in kleine stappen verplaatst of aangepast. Wanneer de reeks fotos wordt afgespeeld, ontstaat de illusie van beweging of verandering.
Voorbeeld: bekijk de film Distortion (2022)
Storyboard
Een storyboard is een serie van illustraties of afbeeldingen die de volgorde van scènes en belangrijke shots schetsen. Het doel van een storyboard is het verbeelden van een film. Een storyboard helpt de regisseur, de cinematograaf en het productie-team om een visueel plan te maken van hoe de film eruit zal zien voordat de opnames beginnen, zodat ze de compositie, timing en overgangen van scènes kunnen plannen.
--> AFBEELDING
Strakke kadrering
Bij een strakke kadrering is er in een shot weinig ruimte rond het hoofdonderwerp. Strakke kadrering benadrukt een gebrek aan bewegingsvrijheid en kan daarom worden gebruikt om een beklemmend gevoel over te brengen. Het tegenovergestelde van strakke kadrering is losse kadrering.
Voorbeeld: bekijk de eerste 10 seconde van de trailer van de film Les Fils
Studio
Een filmstudio is een omgeving die speciaal geschikt is voor het maken van een film.
Subjectieve cameravoering
Subjectieve cameravoering is het hanteren van de camera op een manier die de kijker betrekt bij de film. Een subjectieve camera staat in de buurt van de personages, zodat de kijker gemakkelijk de gevoelens of gemoedstoestand van de personage meekrijgt. Meestal is de camera ook veel in beweging, zodat het net lijkt alsof je er zelf als kijker bij de actie in de film betrokken bent. Voor meer informatie zie de pagina point of view.
Superimposition
Een montagetechniek en speciaal effect waarbij twee of meer opnamen op dezelfde filmstrook worden samengevoegd, zodat de beelden tegelijkertijd zichtbaar zijn. De techniek van superimposition trekt altijd de aandacht naar zichzelf, omdat het de schijnbare continuïteit van tijd en ruimte doorbreekt. Tijdens een lap dissolve wordt één beeld tijdelijk ook over een ander heen gelegd, maar bij een superimposition duurt het meestal langer dan bij een lap dissolve en betekent is het geen overgang naar een andere scene.
Surrealisme
Een Europese filmstroming uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw die was gericht op Freudiaanse en marxistische ideeën en wordt gekenmerkt door irrationele decors en subjectieve benaderingen. Een belangrijke film die wordt geassocieerd met de surrealistische beweging is Un Chien Andalou van Luis Buñuel en Salvador Dalí. De surrealistische beweging wordt meestal in verband gebracht met de invloed die zij had op veel latere experimentele filmmakers. Toch bevatten zelfs tegenwoordig veel mainstreamfilms en muziekvideo's surrealistische elementen.
Zie de hier film un chien Andalou (1929)
Voorbeeld van surrealistisch hedendaagse video zie de muziek video van Sevdaliza - shahmaran
Suspense
Een kijker ervaart suspense op moment dat hij of zij onzeker of angstig is over de uitkomst van bepaalde acties in een film.
Voorbeeld van suspense; bekijk de film Lovefield
Swish pan
Een snel uitgevoerde panbeweging die het beeld doet vervagen. De swish pan begint en eindigt meestal met de camera in rust en fungeert vaak als een overgang zonder een knip.
Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Whiplash (2014)
T
Tegenlicht
Het tegenlicht is een onderdeel van de driepuntsbelichting. Het wordt achter het onderwerp geplaatst, tegenover de camera, maar hoog erboven, zodat het licht niet direct in de camera schijnt. De belangrijkste functie is om het onderwerp te scheiden van de achtergrond door de randen ervan te benadrukken.
Bekijk afbeelding van driepuntsbelichting
Voorbeeld: bekijk de scene uit Some like it hot (1959)
Telelens
Een telelens is een lens op de camera waardoor onderwerpen dichterbij de camera lijken. Met andere woorden: verre objecten voor de camera worden vergroot.
Zie voorbeeld:
Tempo
Het tempo is de snelheid waarmee gebeurtenissen in een film worden gepresenteerd. De kijkerservaring van dit tempo word beinvloed door verschillende aspecten, zoals montage en de intensiteit van camerabewegingen.
Tilting
Tilting is een verticale beweging van de camera. Het kantelen van een camera is vergelijkbaar met de beweging van iemand die knikt om "ja" aan te geven. Functies van tilt-shots zijn:
Het tonen van een object dat zich boven of onder het kader uitstrekt.
Het introduceren van een locatie.
Het oproepen van spanning door een onderwerp van de voeten tot het hoofd te laten zien.
Het verbergen van wat er gebeurt door omhoog te kantelen naar de lucht.
Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Little Miss Sunshine (2006)
Time-lapse
Time-lapse is een filmtechniek waarbij frames veel langzamer worden opgenomen dan de normale snelheid, zodat er actie kan plaatsvinden tussen de afzonderlijke frames. Wanneer de bewerkte film later op normale snelheid wordt afgespeeld, lijken gebeurtenissen en acties veel sneller plaats te vinden
Timelapse wordt vaak gebruikt bij het filmen van natuurverschijnselen, zoals het bloeien van een bloem, een zonsondergang of wolken die door de lucht bewegen.
Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Reqiuem for a dream (2000)
Tinting
Tinting is het toevoegen van kleur aan een zwart-witfilm. In het tijdperk van de stomme film werd de film vaak getint om de sfeer te bepalen. Scènes die overdag waren gefilmd, kregen een blauwe tint, zodat het nacht leek. Rode tinten werden gebruikt voor scènes van woede, geweld, hitte of passie. Groen getinte scènes waren over het algemeen mysterieuze of maritieme scènes.
Voorbeeld : bekijk deze korte film uit de EYE Filmmuseum collectie.
Tracking shot
Een tracking shot is een shot waarbij de camera filmt terwijl deze soepel wordt bewogen. In de meeste gevallen is de camera gemonteerd op een dolly die over rails glijdt. Tracking shots kunnen echter ook gemaakt worden met een kraan, Steadicam of een handheldcamera. De meest voorkomende tracking shots zijn:
De camera beweegt naar een onderwerp toe. (tracking in)
De camera beweegt weg van een onderwerp. (tracking out)
De camera beweegt mee met een onderwerp in dezelfde richting.
De camera volgt een onderwerp maar beweegt in de tegenovergestelde richting.
De camera beweegt in een cirkel rond een onderwerp of object (circle shot).
Voorbeeld: bekijk een shot uit een film Hanna (2011)
Trailer
Een trailer is een kort filmpje van hoogtepunten uit een aankomende film, gemaakt voor reclamedoeleinden. Trailers proberen het verhaal van een speelfilm op een sterk verkorte manier te vertellen, met maximale aantrekkingskracht voor het beoogde publiek.
Voorbeeld : bekijk de trailer van de film Parasite (2019)
U
Uitvoerend producent
Een uitvoerend producent helpt met het regelen van het geld voor een filmproductie en houdt toezicht op het hele filmproject. Hij of zij werkt samen met de producent om te zorgen dat alles goed verloopt.
V
Verhaaltijd
Verhaaltijd is de hoeveelheid tijd die wordt weergegeven in het verhaal van een film. Verhaaltijd is meestal aanzienlijk langer dan de werkelijke looptijd van de film. Bijvoorbeeld, als een film begint met een scène die plaatsvindt op maandag en de laatste scène op zondag, dan is de verhaaltijd ongeveer een week, terwijl de looptijd van de film doorgaans tussen de één en drie uur ligt.
Verhaaltijd verwijst dus naar de tijdspanne die het verhaal van de film beslaat, ongeacht de duur van de film zelf. Het kan veel korter of langer zijn dan de werkelijke tijd die nodig is om de film af te spelen.
Verlichting
Verlichting is het inzetten van licht om esthetische of praktische effecten te bereiken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen lichtbronnen die zich in de scène bevinden zoals een straatlantaarn en lichtbronnen buiten beeld. Verlichting is ook van belang voor het creëren van stemmingen. Daarnaast wordt licht en schaduw gebruikt om een mooi beeld te creëren, helpt het beweging in beeld te laten zien en de aandacht van het publiek te richten.
Meer weten bekijk deze video.
Verteller
Een diegetisch of niet-diegetisch karakter of persoon die een vertelling geeft.
Vertelling
Commentaar dat wordt gegeven door stemmen. Deze stemmen kunnen diegetisch zijn wanneer ze lijken te komen uit de wereld van de film of niet-diegetisch. Vertelling kan door de hele film heen worden gebruikt of slechts af en toe, maar komt vaak voor aan het begin of aan het einde als een vorm van afsluiting.
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Amelie (2001)
Verhaal
In een narratieve film verwijst verhaal naar alles wat het publiek aanneemt over de gebeurtenissen die plaatsvinden in de diegesis.
VFX producer
Een VFX producer is verantwoordelijk voor het plannen en organiseren van de visuele effecten in een film. Dit betekent dat hij of zij zorgt dat de computergeanimeerde beelden en effecten op tijd en binnen het budget klaar zijn.
Vogelstandpunt
Vogelvlucht : de camera filmt van boven naar beneden, zoals het perspectief van een vogel. Dit zorgt dat de kijker overzicht heeft over de situatie en snapt op welke locatie de scene zich afspeelt. Dit standpunt wordt daarom vaak in het begin van een scene gebruikt in combinatie met een totaalkader.
Voorbeeld: bekijk een shot uit de film Zodiac (2007)
Voice-over
Wanneer we de stem van een persoon horen, terwijl we in een shot die persoon niet zien, wordt dit een voice-over genoemd. De voice-over wordt vaak gebruikt om inzicht te geven in de gedachten en meningen van een personage.
Voice-overs kunnen diegetisch of niet-diegetisch zijn. In het laatste geval behoort de voice-over toe aan een verteller.
Voorbeeld: bekijk een scene uit de film the shawshank redempetion (1994)
Vector (?)
Vectoren zijn richtingskrachten die onze ogen van het ene punt naar het andere leiden in een shot. Er zijn in feite drie verschillende soorten vectoren:
Indexvectoren zijn het meest voor de hand liggend, omdat ze de vorm aannemen van iets in het shot dat duidelijk ergens naartoe wijst, zoals een eenrichtingsbord.
Bewegingsvectoren worden gecreëerd door elementen in het shot die in een bepaalde richting bewegen, zoals een bus die van links naar rechts door het beeld rijdt.
Grafische vectoren nemen de vorm aan van aspecten in een scène die een richtingscomponent hebben, zoals wolkenkrabbers in een stad of een trottoir dat door het beeld snijdt.
W
Wipe
Wipe is een overgang tussen twee shots waarbij het eerste shot lijkt te worden weggeveegd door het tweede shot. Tijdens dit proces overlapt het nieuwe shot geleidelijk het eerste shot.
Voorbeeld: bekijk de overgang in Star wars (1977)
Z
Zoom
Tijdnes een opname de lens aanpassen, waardoor de schijnbare afstand tot een onderwerp verandert. Soms wordt een zoom gebruikt in plaats van een tracking shot, maar in tegenstelling tot de laatste blijft de camera bij een zoomopname normaal gesproken stil staan. Een zoom heeft twee mogelijke richtingen: zoom in en zoom uit.
Zacht licht
Zacht licht is een term die verwijst naar de algemene kwaliteit van het licht. Zacht licht heeft een brede verstrooiing en toont een geleidelijke overgang van de schaduw naar verlichte gebieden. Omdat het oppervlakken er gladder uit laat zien en randen verzacht, worden rimpels opgeheven en zien mensen er aantrekkelijker uit.
Zoom in
Een zoom in is een opname waarin een onderwerp, scène of actie dichterbij wordt gebracht. Het tegenovergestelde van een zoom in is een zoom out. Een zoom in benadrukt en isoleert een persoon of object en eindigt vaak in een close-up.
Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Never look away (2018)
Zoom uit
Een zoon uit is een opname waarin een onderwerp, scène of actie naar de achtergrond wordt gebracht. Het tegenovergestelde van een zoom out is een zoom in. Een zoom out plaatst een persoon of object in een bredere context en eindigt vaak in een long shot.
Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Contact (1997)