Film van A-Z

-

180 - gradenregel

Bij de 180-gradenregel blijft de camera aan één kant van een denkbeeldige lijn. Dit is een (denkbeeldige) lijn tussen twee personages in de scène. Zolang de camera maar aan één kant van deze lijn filmt, is het goed. Gaat de camera 'over de lijn, dan kan dit verwarrend zijn voor de kijker. Soms breken filmmakers expres met de 180-gradenregel. Bijvoorbeeld om een bepaald gevoel te creëren, in actiescènes, droomsequenties, of tijdens emotioneel intense momenten in het verhaal.

Voorbeeld van 180 graden regel: Zie deze afbeelding en de scene uit de film Lady Bird (2017).

Voorbeeld waarin wordt gebroken met 180 graden regel: bekijk de scène uit 'The Dark Knight'.


360-graden panbeweging

De camera beweegt bij een 360-graden pan beweging een rondje om zijn as.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Clownwise (2023)


A

Aerial shot

Een aerial shot is een shot gemaakt met een vliegend device, zoals een drone of helikopter. Aerial shots worden meestal gebruikt in combinatie met een extreem long shot, zodat je als kijker een overzicht van de situatie krijgt.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Ratanpur (2018)


Ambiguous space

Ambiguous space is het plaatsen van objecten en personages op een manier waardoor de kijker niet goed begrijpt wat de juiste grootte of locatie van de objecten en personages is. Het is desoriënterend. Dit kan op verschillende manieren worden bereikt: door het maken van een onverwachte beweging, ongebruikelijke camerahoeken, speciale belichting, spiegels, of het vullen van de achtergrond met onherkenbare objecten.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Black Swan (2010) tot 00:50.


Animatiefilm

Een animatiefilm is een soort film en een techniek waarin stilstaande beelden (bijvoorbeeld (computer-) tekeningen of poppen) in beweging worden gebracht door ze beeldje voor beeldje op te nemen en af te spelen. Deze techniek wordt toegepast in onder andere tekenfilms.

Voorbeeld: Bekijk de trailer van de film Lion King (2019)


Antagonist

Tegenstander van de hoofdpersoon of protagonist.

Voorbeeld: bekijk de scene uit the film The Dark Knight (2008)


Art department

Het deel van de filmcrew dat zich, onder leiding van een production designer, richt op de aankleding van de film. Onder het art department vallen onder andere het decor, kostuums, haar en grime (make-up), props of rekwisieten.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Grand Budapest Hotel (2014)


Art house film

Een art house film is een niet-commerciële, onafhankelijk gemaakte film die vaak de gebruikelijke regels van mainstream cinema doorbreekt. Over het algemeen zijn art house films gericht op een nichepubliek in plaats van het massapubliek.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Los Reyes del mundo (2024)


Axial cut

Een axial cut is een cut waarbij de camera naar een object toe beweegt tussen shot 1 en shot 2. De positie van de camera verandert alleen qua afstand, terwijl de hoek hetzelfde blijft.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Jaws (1975) tot 01:16


B

Beschikbaar licht

Beschikbaar licht is licht van lichtbronnen die zichtbaar zijn in een shot of scène, zoals straatlantaarns, daglicht of andere lampen die daar staan. Zie de pagina licht voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk de eerste minuut van de film Toni with an I (2019)


C

Camera afstand

De camera afstand is het verplaatsen van de camera ten opzichte van dat wat gefilmd wordt. Het bepaalt hoeveel van het onderwerp zichtbaar is in het beeld. De term 'camera afstand' suggereert dat de camera fysiek dichterbij of verder weg staat van het onderwerp. Dit is niet altijd het geval, maar de kijker ervaart dat wel zo. De close-up toont een deel van het lichaam, het medium shot toont de helft van het lichaam, en de long shot toont het hele lichaam. Zie de pagina afstand en kadrering voor meer informatie


Camerabeweging

Camerabeweging is de beweging die de camera maakt tijdens het filmen. Er zijn 3 verschillende soorten camerabewegingen. 1. beweging met een camera op een statief, zoals de pan- en tiltbeweging. 2. de bewegende camera, zoals tracking en handheld en 3. lensbewegingen, zoals in- en uitzoomen. Zie de pagina beweging voor meer informatie.


Camerastandpunt

Het camerastandpunt is de hoek van waar uit de camera het onderwerp filmt, bv. van boven of juist van beneden. Er zijn 6 verschillende soorten standpunten: Vogelstandpunt, hoog standpunt, neutraalstandpunt, laag standpunt, kikvorsstandpunt of gekanteld standpunt. Deze standpunten hebben veel invloed op de beleving van de kijker. Zie de pagina standpunt voor meer informatie


Cinematografie

Cinematografie is een zeer belangrijk onderdeel bij het maken van een film, namelijk het camerawerk. Dit betekent dat de cinematograaf keuzes maakt over het licht, de lens types, instellingen van de focus, kadering van het onderwerp, de camera afstand, het standpunt en de compositie.


Clair-obscur (ook: chiaroscuro)

Clair-obscur of chiaroscuro is een sterk contrast tussen licht en donker in film, waarmee een spannend en dramatisch lichtbeeld ontstaat. Clair-obscur vindt zijn oorsprong in de barokke schilderkunst. In film werd clair-obscur voor het eerst veel toegepast in het Duits expressionisme en in film noir.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Casablanca (1942)


Cliffhanger

Cliffhanger is een spannend slot van een scène, waarbij het niet duidelijk is hoe het afloopt. De kijker wordt nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg. Zit vaak aan het eind van een tv-aflevering. 

Voorbeeld: bekijk de slotscene uit de film Pirates of the caribbean: dead mans chest (2006)


Close-up

Bij close-up vult een klein deel van het onderwerp het frame. Meestal is dat het gezicht. De close-up legt de nadruk op gezichtsuitdrukkingen, gebaren of details en wordt meestal gebruikt om emoties op te roepen bij de kijkers. Zie de pagina afstand en kadrering voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Her (2013)


Compositie

Compositie is de ordening van de mise-en-scène binnen het kader en het hierop afstemmen van het camerawerk, zoals licht, lens, afstand, standpunt. Elk beeld wordt op een bepaalde manier gecomponeerd, waardoor de blik van de kijker wordt gestuurd. Aspecten van de compositie zijn het gebruik van de ruimte, ordening van lijnen en vormen en (dis)balans creëren.


Computer-generated imagery (CGI)

CGI is het toepassen van computer gemaakte effecten in film. Er zijn verschillende redenen om CGI-effecten te gebruiken. Een belangrijke reden is dat CGI-effecten gemakkelijker aan te passen is. Ook maakt CGI maakt het mogelijk om beelden te creëren die met analoge technologie niet te maken zijn. Bovendien kan een enkele grafisch kunstenaar het gewenste resultaat maken zonder het gebruik van acteurs, dure sets of rekwisieten.

Voorbeeld: bekijk de korte film French Roast (2023)


Continuiteit

Continuiteit is het logisch ervaren van de handeling in beeld en geluid, ook al wordt die soms over meerdere momenten opgenomen. Als een vrouw op straat loopt met in haar linkerhand een paraplu, dan moet ze deze volgens de regels van de continuïteit ook in de daaropvolgende shots in haar linkerhand hebben. Houdt ze in het volgende shot de paraplu opeens in haar rechterhand vast, dan heet dat een continuïteitsfout. Zie voor meer informatie de pagina continuiteit.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Mad Max Fury Road (2015)  


Continuiteitsmontage

Bij continuïteitsmontage wordt in de edit het verhaal soepel en duidelijk van shot naar shot gemonteerd. De shots lijken elkaar naadloos op te volgen, in een logische relatie van oorzaak en gevolg en door middel van eenheid in tijd en plaats. De montage lijkt als het ware ‘onzichtbaar’ en leidt niet af van het verhaal. Zie voor meer informatie de pagina continuiteit.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Kill Bill (2003)


Crane

De crane is hulpmiddel waarmee een camera ingewikkelde bewegende shots maken. Een crane heeft wieltjes en een arm die ver omhoog, omlaag en opzij bewogen kan worden. Hierdoor kan het zowel horizontaal als verticaal bewegen. Bijvoorbeeld als de camera dicht bij een personage staat en in een vloeiende beweging tot hoog boven hem lijkt te zweven.

--> afbeelding toevoegen

Voorbeeld: bekijk een crane shot uit de film Once upon a time in Hollywood (2019)


Crew

Crew zijn alle mensen die aan de film werken, met uitzondering van de cast (acteurs).

filmlink?


Cross-cutting

Cross-cutting is een montage techniek waarbij er heen en weer wordt gesneden tussen verschillende verhaallijnen die zich op verschillende locaties afspelen, maar tegelijkertijd plaatsvinden. Deze techniek creëert vaak spanning en verhoogt het tempo binnen een scène, want de kijker verwacht dat beide verhaallijnen uiteindelijk samen komen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Godfather I (1972)


Cut

Een cut is de verbinding tussen twee shots. Het verbindt het einde van het ene shot met het begin van het volgende shot. In de meeste gevallen gebeurt dit met een zogenaamde straight cut, wat betekent dat het laatste frame van het eerste shot direct gevolgd wordt door het eerste frame van het volgende shot. Zie voor meer informatie de pagina overgangen.


Cutaway

Een cutaway is een shot dat de actie onderbreekt door kort een andere handeling, object of persoon te laten zien, waarna je weer terugkeert naar het oorspronkelijke shot. Ze worden vaak gebruikt in een scène om discontinuïteit te verbergen, iets te benadrukken of gelijktijdige gebeurtenissen te laten zien. Ook worden ze soms gebruikt om de dynamiek of sfeer in een scene te verbeteren. Zie voor meer informatie de pagina overgangen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film A beautiful mind (2001)


Cutting on action

Cutting on action is een montagetechniek waarbij je van het ene shot naar een ander shot snijdt, terwijl de actie en energie hetzelfde blijft. Dit wekt de indruk van doorlopende tijd en ruimte. Doordat een personage begint in het ene shot en voortzet in het volgende shot, zorgt de editor ervoor dat de kijker wordt afgeleid van de overgang. Zie voor meer informatie de pagina overgangen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Matrix (1999)


Film van A-Z

Decoupage

Decoupage is het knippen of opdelen van een filmscène in meerdere shots. De regisseur bepaalt al in de pre-productie de decoupage. Moet het shot een close-up zijn of juist een totaalshot?  


Deep focus

Bij deep focus staan verschillende elementen dichtbij en ver weg. Alle elementen, op verschillende afstanden, zijn tegelijkertijd scherp. Hierdoor kan de kijker zelf kiezen waar ze naar willen kijken, in plaats van dat hun aandacht naar één scherp punt wordt geleid.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Dunkirk (2021)


Diegetisch geluid

De term diegetisch verwijst naar alles wat behoort tot de fictieve wereld van een film, denk aan de locaties, gebeurtenissen, geluiden, ruimtes, de personages die daarin leven. In lijn hiermee wordt elk geluid dat afkomstig is uit een bron binnen de filmwereld diegetisch geluid genoemd. Achtergrondmuziek, een vertelstem of geluidseffecten die niet uit de filmwereld lijken te komen zijn non-diegetisch geluid.

Voorbeeld van diegetisch geluid: bekijk de scene uit de film Elvis (2022)
Voorbeeld van non-diegetisch geluid: bekijk de scene uit de film UP (2009)


Documentaire

Een non-fictiefilm die de wereld waarin we leven onderzoekt en vastlegt, en gebruik maakt van echte gebeurtenissen en echte mensen.

Voorbeeld: bekijk hier de trailer van de documentaire The game.


Dogma 95

Dogma 95 is een Deense filmbeweging die in 1995 werd gestart door de Deense regisseurs Lars von Trier en Thomas Vinterberg met het Dogme 95-manifest. vooral deze regisseurs verwierpen de dure filmtechnieken die in de meeste commerciële films worden gebruikt films, genreregels, speciale effecten en te veel montage. In plaats daarvan was het hun doel om de nadruk te leggen de acteurs en meer waarheidsgetrouwe verhalen. De dogme 95-regels, die de vows of chastity werden genoemd, zijn als volgt:

  1. Er moet worden gefilmd op locatie. Rekwisieten en decors mogen niet worden toegevoegd aan de locatie.

  1. Het geluid mag nooit los van de beelden worden geproduceerd.

  2. De camera moet een handheld zijn.

  3. De film moet in kleur zijn.

  4. Speciale belichting en filters zijn verboden.

  5. De film mag geen oppervlakkige actie (zoals moord oid) bevatten.

  6. Genrefilms zijn niet acceptabel.

  7. De regisseur wordt niet in de credits vermeld.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Idioterne (1997)


Dolly zoom

Een dolly is een speciale kar waar je de camera op kan zetten: de dolly is op rails bevestigd en kan zo op een soepele manier mee bewegen met het te filmen. Een dolly wordt vaak gebruik om naar een actie toe of ervan af te bewegen. Bij een dolly zoom wordt z'n beweging gecombineerd met een zoom in de tegenovergestelde richting. De dolly beweegt naar het personage toe terwijl tegelijkertijd wordt uitgezoomd. Dit zorgt voor een duizeligmakend effect.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Jaws (1975) tot 00:24


Draaiboek

Het draaiboek, script en scenario worden vaak door elkaar gebruikt. Maar waar in een script/scenario wordt beschreven wat er in de film te zien en te horen is gaat het in een draaiboek in de meest strikte zin van het woord om een beschrijving van technische details en aanwijzingen voor een opname.


Dutch angle

Dutch angle is een shot met de camera zijwaarts gekanteld waardoor er een schuine horizon is. Dit creëert vaak een effect van verwarring, gevoel van controleverlies en onbalans. Zie de pagina standpunt voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Mission: impossible (1996)


Editen

Editen is het proces van het selecteren, knippen, rangschikken en samenvoegen van de filmbeelden tot 1 film. De meest eenvoudige vorm van editen is de straight cut, maar er zijn veel andere manieren om van het ene shot naar het andere te gaan. Voor meer informatie hierover lees de pagina overgangen. Door de juiste overgangen te editen creëren filmmakers het juiste ritme, tijdsbeleving in de film, de verhaallijn en de betekenis.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Battleship Potemkim (1925)


Establishing shot

Het establishing shot is het eerste shot van een scène. Dit shot toont vaak de omgeving of situatie en laat zien waar de belangrijke personen en objecten staan in de scène. Dit zorgt ervoor dat de kijkers de situatie waarin de scene zich afspeelt begrijpen.

Voorbeeld: bekijk dit shot uit de film The Shawshank Redemption (1994)


Duits expressionisme

Na de eerste wereldoorlog kwam in film de Duitse expressionistische beweging op. Deze filmbeweging werd gekenmerkt door het gebruik van overdreven decors, sterk contrast met dramatische schaduwen, gekantelde standpunten en ambiguous space.

Voorbeeld: bekijk de film The cabinet of Dr. Caligari (1920)


Extern licht

Extern licht komt van een lichtbron die buiten de scène staat en de aanwezige lichtbron in de mise-en-scène versterkt. Externe lichtbronnen zorgen voor betere controle over de lichtomstandigheden.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film The big sleep (1946)


Extreem close-up

In deze opname vult een detail van het onderwerp het hele beeld. Als het onderwerp een gezicht is, toont de opname slechts delen ervan, zoals de ogen of lippen. Zie pagina afstand en kadrering voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk dit shot uit de film Little miss sunshine (2006)


Extreem long shot

Bij het extreme long shot is het onderwerp heel klein in beeld gebracht en wordt het omringd door de omgeving. De omgeving staat centraal. Dit shot wordt ook gebruikt als establishing shot. Zie pagina afstand en kadrering voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Lawrence of Arabia (1962)


Eyeline match

De eyeline match is een manier van editen waarbij je als kijker te zien krijgt waar een personage naar kijkt. Meestal wordt dit gebruikt wanneer een personage naar iets buiten het scherm kijkt en de volgende shot laat zien waarnaar wordt gekeken. Eyeline matches helpen om continuïteit te creëren. (zie voor informatie de pagina continuïteit)

Voorbeeld: zie shot uit de film Back to the future (1985)


Fade - in

Een fade-in is een soort beeldovergang. Het is een shot dat langzaam opkomt en helder wordt. Voor meer informatie zie de pagina overgangen.

Voorbeeld: Bekijk de eerste 10 seconden van de film The Godfather (1972)


Fade-out

Fade-out is een soort beeldovergang. Een shot dat langzaam donker wordt. Voor meer informatie zie de pagina overgangen.

Voorbeeld: Bekijk de laatste 10 seconden van de film The Graduate (1967)


Fast motion

Fast motion is het versnelt afspelen van film. Fast motion wordt vaak gebruikt in comedy, maar kan ook natuurfilms. Een extreme vorm van fast motion is time-lapse. Fast motion is het tegenovergestelde van slow motion.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Baraka (1992)


Fast cutting

Fast cutting is het samenvoegen van verschillende korte shots. Snelle montage is een effectieve manier om in korte tijd veel informatie over te brengen. Het wordt vaak gebruikt om urgentie of energie toe te voegen, de spanning te intensiveren, naar een climax toe te werken of om het verlies van controle van een personage aan te geven. Het tegenovergestelde van snelle montage is langzame montage.

Voorbeeld: bekijk de scene van de film Social Network (2010)


Film noir

De films in het film noir genre vormden een sombere tegenhanger voor de optimistische wereld van musicals en films in de jaren 20 en 30 van de 19de eeuw. In lijn met de sombere detective romans die in deze tijd werden gepubliceerd, zijn de settings van deze films bijzonder somber en pessimistisch. Het verhaal speelt zich vaak af in een stedelijke omgeving met een anti-held die worstelt met zijn innerlijke conflicten.

Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=Yv-BPuqhW9U


Fisheye lens

Een fisheye lens is een lens die bijna 180 graden kan tonen. Opnamen gemaakt met een fisheye-lens zijn altijd vervormd, waardoor het beeld kunstmatig lijkt.

Voorbeeld: bekijk het shot uit de film 'The favorite' (2018)


Flashback

Flashbacks zijn sprongen in de diegetische tijd. Tijdens een flashback wordt de kijker mee teruggenomen in het verleden, vaak met het doel de situatie in het heden te verklaren of deze een bepaalde lading mee te geven. Meestal wordt het begin van een flashback duidelijk gemarkeerd met verschillende stilistische middelen, zoals overgangen, fades en overvloeiingen. Het tegenovergestelde van een flashback is een flashforward.

Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film Ratatouille (2007)


Flash-forward

Flash-forward zijn sprongen in de diegetische tijd. Tijdens een flash-forward wordt de kijker mee teruggenomen in de toekomst. Meestal wordt het begin van een flash-forward duidelijk gemarkeerd met verschillende stilistische middelen, zoals overgangen, fades en overvloeiingen. Het tegenovergestelde van een flashforward is een flashblack.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Sherlock (2011)


Focus

De term focus verwijst naar de scherpte of helderheid van iets in een beeld. Als iets scherp is, ziet het er scherp en duidelijk uit. Als een iets onscherp is, lijkt het wazig en onduidelijk. Dit gebied wordt ook wel bokeh genoemd.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Casino Royale (2006)


Freeze frame

Een freeze frame is een speciaal effect in een opname dat de indruk wekt van een pauze in de actie. Een Freeze Frame wordt in film vaak gebruikt in combinatie met voice-over om commentaar te leveren op de gedachten en gevoelens van een personage.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film the wolf of wallstreet (2013)


Gaffer

De lichttechnicus op de set. De gaffer is verantwoordelijk voor de uitvoering van de lichtarrangementen.


Gaze shot

Een opname waarin een personage naar iets buiten beeld staart. Gaze shots worden vaak gebruikt in combinatie met een volgshot. Dit zorgt dat de kijker een kort moment in de positie van het personage wordt geplaatst. We zien bijvoorbeeld een personage plotseling naar de lucht kijken en na een cut toont het volgende shot een passerende vliegtuigen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film North by Northwest (1959)


Genre

Soort film die zich onderscheidt door middel van specifieke narratieve en stilistische kenmerken. Er zijn veel verschillende genres, maar de bekendste zijn komedie, drama, actie, thriller, horror en sciencefiction.


Geluidseffecten

Kunstmatige of gemanipuleerde geluiden die al dan niet in een geluids- studio worden gemaakt en in de post-productie worden toegevoegd en erop zijn gericht de impact van het beeld, zoals d.m.v. bijvoorbeeld explosies of vuistslagen, te versterken. Geluidseffecten kunnen uit een standaard geluids-bibliotheek worden gehaald, of door een vakman worden gemaakt. Dat heet foley: zoals krakende deuren, voetstappen.

Bekijk ter inspiratie deze video.


Hard licht

Hard licht is helder licht dat zorgt voor grote contrasten, korte schaduwen en veel details. Mensen zien er vaak minder flatterend en minder aantrekkelijk uit, omdat dit felle en harde licht alles zichtbaar maakt.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Raging Bull (1980)


Handheld camera

In een handheld-opname draagt de cameraman de camera in de hand terwijl hij zich over de set beweegt. Dit zorgt voor vrij schokkerige, onregelmatige beelden – een effect dat soms bewust gewenst is. Het creëert een gevoel van realiteit of spontaniteit, maar kan ook duizelingwekkend zijn voor het publiek. Handheld-opnamen worden vaak gebruikt in realistische en documentaire films.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film A brothers Journey (2020)


Hoofdlicht

Het hoofdlicht is het helderste en eerste licht dat in elke opname wordt geplaatst, en is het belangrijkste onderdeel van de driepuntsbelichting. Het hoofdlicht leidt sterk de aandacht van de kijker. Wanneer het alleen wordt gebruikt, werpt het ook de sterkste schaduwen.

Bekijk afbeelding van driepuntsbelichting
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film No country for old men (2007)


Hoog camerastandpunt

Bij een hoog camerastandpunt filmt de camera iets boven oogniveau. Dit maakt het onderwerp klein en kwetsbaar. In combinatie met een close-up zorgt dit standpunt voor een gevoel van paniek en claustrofobie.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Artificial Intelligence (2001)


Horizonslijn

Een rechte lijn getrokken over de horizon die de hoogte aangeeft waarop de camera is gepositioneerd. Afhankelijk van het camera standpunt beweegt de horizonlijn omhoog of omlaag, waardoor het kan worden gebruikt om het type camerahoek te bepalen.

.. afbeelding toevoegen!


High-key lighting

High key lighting is algemene en heldere uitlichting van de scene, een van de belangrijkste en meest veel voorkomende manieren van verlichten die in filmmaken wordt gebruikt. Normaal gesproken wordt het in combinatie met zacht licht gebruikt om een aangename sfeer te creëren. High key lighting kan zorgen voor een positieve sfeer 's nachts of een koude en steriele atmosfeer wanneer het wordt gebruikt met harde lichtbronnen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Lalaland (2016)


Insert shot

Insert shot is een shot in een scène die kort de actie vanuit een andere positie laat zien. Dit soort shots geven bijvoorbeeld een belangrijk detail in een scène de aandacht.

Voorbeeld: Bekijk deze scene uit de film The big Lebowski (1998)


Intercutting

Intercutting is de editingtechniek waarbij er wordt geknipt wordt tussen verschillende acties. Dit heet cross-cutting als de verschillende acties gelijktijdig plaatsvinden of parallelmontage als dat op verschillende tijden plaatsvindt.

Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film Mean Girls (2004)


Invullicht

Het invullicht is een onderdeel van de driepuntsverlichting. Invullicht wordt gebruikt om de sterkste schaduwen, die door het hoofdlicht worden veroorzaakt, te verzachten en om deze reden wordt het tegenover het hoofdlicht geplaatst.

Bekijk afbeelding van driepuntsbelichting
Voorbeeld: bekijk de scene uit Lalaland (2016)


Italiaans neorealisme

Een Italiaanse filmbeweging uit de jaren 1940 en vroege jaren 1950. Typisch voor deze filmbeweging zijn de verhalen die gaan over de arme en arbeidersklasse, meestal gefilmd op locatie en vaak met niet-professionele acteurs. Italiaanse neorealistische films gaan over de moeilijke economische en morele omstandigheden van het naoorlogse Italië en zijn kritisch op de veranderingen in de Italiaanse samenleving van die tijd.

Voorbeeld: bekijk de film The bicycle thief (1948)


Jump cut

Een jump cut is een type overgang tussen twee shots met hetzelfde onderwerp, vanuit dezelfde camerahoeken, waarbij je een sprongetje maakt in de tijd. Er is een kort stukje van de doorlopende actie weggelaten.

Voorbeeld: Bekijk de shots uit de film Schindlers list (1993)


Kader

Een kader is het filmbeeld dat door de camera wordt gefilmd. Het is een uitsnede wat je ziet, er valt een deel buiten beeld. Bij het kader/kadrering gaat het dus om het kader dat de regisseur/camerapersoon kiest.



Kikvorsstandpunt

Een kikvors standpunt is een standpunt waarbij een shot gemaakt wordt vanuit een extreem laag standpunt, of soms direct van onder het onderwerp. Dit standpunt maakt het getoonde object of onderwerp groot en belangrijk en de omgeving irrelevant. Meestal wordt dit standpunt gebruikt om de dominantie van het onderwerp te benadrukken. Zie de pagina standpunt voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Annabelle creations (2017)


Kitchen sink realism

Kitchen sink realism is een term die wordt gebruikt voor een Britse kunst- en filmbeweging uit de jaren 60, die zich richt op de huiselijke omstandigheden van de Britse arbeidersklasse. De personages zijn vaak "boze jonge mensen" die in huurflats wonen in de arme industriële gebieden in het noorden van Engeland. De beweging toont rauwe, vaak harde weergaven van het dagelijks leven en weerspiegelt de frustraties van de arbeidersklasse.

Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film Up the Junction (1965)


Klassieke Hollywood film

Met de klassieke Hollywood cinema wordt Amerikaanse mainstream cinema, gemaakt door de grote filmproductiestudio's in Hollywood, bedoeld. Het hoofddoel van een klassieke Hollywoodfilm is om de kijker verhaal te vertellen, waarin een of meer personages een opeenvolging van problemen ervaren terwijl ze proberen hun doelen te bereiken. Meestal worden de problemen in zulke films opgelost op een manier die tot een "happy end" leid. Bij de klassieke Hollywoodstijl worden de filmtechnieken verborgen door deze zo onopvallend mogelijk te maken, dit leidde tot een door ontwikkeling van de continuïteitsmontage. Tot de jaren 60 was dit typerend voor Hollywood.

Voorbeeld: Bekijk de trailer van Fly my to the moon (2024)


Kostuum

Een kostuum zijn de kledingstukken en accessoires die een personage draagt in een film. Het kostuum maakt de persoonlijkheid en de status zichtbaar van het personage. Zie voor meer informatie de pagina mise-en-scene.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film The devil wears prada (2006).


Kuleshov effect

Het Kuleshov -effect is een montage effect gevonden door de Russische filmmaker Lev Kuleshov in 1918. Kuleshov maakte een close-up van een acteur die stil zat zonder gezichtsuitdrukking. Vervolgens monteerde hij verschillende shots er tussen, zoals een kom soep, een vrouw in een kist en een kind met een speelgoedbeer. Toen de film aan een publiek werd vertoond, bleek dat het publiek steeds een andere binnenwereld en andere emoties had gezien bij de acteur. Kuleshov liet hiermee het belang van montagetechnieken op het sturen van de beleving van het publiek. Voorbeeld: Bekijk het Kuleshov-experiment.


La nouvelle vague

Een filmbeweging uit de late jaren 1950 en 1960 die grotendeels ontstond onder jonge Franse filmcritici. Deze Franse filmcritici gingen films maken als reactie op de traditionele Franse filmindustrie, die naar hun mening niet spontaan en avontuurlijk genoeg was. De grote pioniers uit deze groep waren Francois Truffaut, Jean-Luc Godard, Eric Rohmer, Claude Chabrol en Jacques Rivette.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Breathless (1966)


Lap dissolve

Lap dissolve is een overgang tussen shots waarbij het eerste shot eindigt met een fade-out en het tweede shot begint met een fade-in. De shots overlappen iets met elkaar, waardoor er geen tussenscherm te zien is. Deze overgang wordt vaak gebruik om het tijdsverloop kloppend te houden.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Citizen Kane (1941)


Lens type

Films worden geschoten met drie verschillende basissoorten lenzen: de normale lens, de groothoeklens en de telelens. Elke soort lens heeft zijn eigen kenmerken en creëert verschillende beelden. De verschillen tussen deze drie soorten lenzen is het brandpuntsafstand. De brandpuntsafstand van een lens is de afstand tussen het midden van de lens en het punt waar de lens het licht verzamelt, ook wel het brandpunt genoemd.

Kort gezegd:

  • Korte brandpuntsafstand betekent een groothoeklens, die een breder gezichtsveld heeft en meer van de scène vastlegt.

  • Lange brandpuntsafstand betekent een telelens, die een smaller gezichtsveld heeft en objecten dichterbij lijkt te halen, waardoor het diepte-effect vermindert.

  • Normale brandpuntsafstand komt overeen met het gezichtsveld van het menselijk oog en heeft een natuurlijk perspectief.

Bekijk voor meer informatie over lenzen deze video.


Neutraal standpunt

Bij een neutraal standpunt filmt de camera op oogniveau. Het plaatst het onderwerp op gelijkniveau met de kijker, omdat ze er niet naar opkijken of op neerkijken. Zie voor meer informatie de pagina standpunt.

Voorbeeld: zie shot uit de film The truman show (1998)


Omgevingsgeluid

Omgevingsgeluid is diegetisch geluid dat uit de wereld van de film komt. Het zijn achtergrondgeluiden die normaal aanwezig zijn in een bepaalde scène of locatie, zoals vogels, kantoorgeluiden, verkeersgeluiden etc. Omgevingsgeluid heeft 3 functies in film: het zorgt voor continuïteit tussen shots, voorkomt een onnatuurlijke stilte in film en versterkt de sfeer van de scene.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Dunkirk (2021)


Tegenlicht

Het tegenlicht is een onderdeel van de driepuntsbelichting. Het wordt achter het onderwerp geplaatst, tegenover de camera, maar hoog erboven, zodat het licht niet direct in de camera schijnt. De belangrijkste functie is om het onderwerp te scheiden van de achtergrond door de randen ervan te benadrukken.

Bekijk afbeelding van driepuntsbelichting
Voorbeeld: bekijk de scene uit Some like it hot (1959)


Verlichting

Verlichting is het inzetten van licht om esthetische of praktische effecten te bereiken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen lichtbronnen die zich in de scène bevinden zoals een straatlantaarn en lichtbronnen buiten beeld. Verlichting is ook van belang voor het creëren van stemmingen. Daarnaast wordt licht en schaduw gebruikt om een mooi beeld te creëren, helpt het beweging in beeld te laten zien en de aandacht van het publiek te richten.

Meer weten bekijk deze video.


Lijn


Volg ons op