Film van A tot Z

-

180 - gradenregel

Bij de 180-gradenregel blijft de camera aan één kant van een denkbeeldige lijn. Dit is een (denkbeeldige) lijn tussen twee personages in de scène. Zolang de camera maar aan één kant van deze lijn filmt, is het goed. Gaat de camera 'over de lijn, dan kan dit verwarrend zijn voor de kijker. Soms breken filmmakers expres met de 180-gradenregel. Bijvoorbeeld om een bepaald gevoel te creëren, in actiescènes, droomsequenties, of tijdens emotioneel intense momenten in het verhaal.

Voorbeeld van 180 graden regel: Zie deze afbeelding en de scene uit de film Lady Bird (2017).

Voorbeeld waarin wordt gebroken met 180 graden regel: bekijk de scène uit 'The Dark Knight'.


360-graden panbeweging

De camera beweegt bij een 360-graden pan beweging een rondje om zijn as.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Clownwise (2023)


A

Aerial shot

Een aerial shot is een shot gemaakt met een vliegend device, zoals een drone of helikopter. Aerial shots worden meestal gebruikt in combinatie met een extreem long shot, zodat je als kijker een overzicht van de situatie krijgt.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Ratanpur (2018)


Alwetende cameravoering

Bij een alwetende cameravoering is de camera alwetend. De camera weet wat er in een verhaal gebeurt, de gedachten van de personages, alle acties, plaatsen, gesprekken en gebeurtenissen. Een alwetende camera kondigt aan wat er gaat gebeuren door de camera-afstand, kader, beweging of focus te veranderen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film It Follows (2014)


Ambiguous space

Ambiguous space is het plaatsen van objecten en personages op een manier waardoor de kijker niet goed begrijpt wat de juiste grootte of locatie van de objecten en personages is. Het is desoriënterend. Dit kan op verschillende manieren worden bereikt: door het maken van een onverwachte beweging, ongebruikelijke camerahoeken, speciale belichting, spiegels, of het vullen van de achtergrond met onherkenbare objecten.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Black Swan (2010) tot 00:50.


Animatiefilm

Een animatiefilm is een soort film en een techniek waarin stilstaande beelden (bijvoorbeeld (computer-) tekeningen of poppen) in beweging worden gebracht door ze beeldje voor beeldje op te nemen en af te spelen. Deze techniek wordt toegepast in onder andere tekenfilms.

Voorbeeld: Bekijk de trailer van de film Lion King (2019)


Antagonist

Tegenstander van de hoofdpersoon of protagonist.

Voorbeeld: bekijk de scene uit the film The Dark Knight (2008)


Art department

Het deel van de filmcrew dat zich, onder leiding van een production designer, richt op de aankleding van de film. Onder het art department vallen onder andere het decor, kostuums, haar en grime (make-up), props of rekwisieten.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Grand Budapest Hotel (2014)


Art house film

Een art house film is een niet-commerciële, onafhankelijk gemaakte film die vaak de gebruikelijke regels van mainstream cinema doorbreekt. Over het algemeen zijn art house films gericht op een nichepubliek in plaats van het massapubliek.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Los Reyes del mundo (2024)


Axial cut

Een axial cut is een cut waarbij de camera naar een object toe beweegt tussen shot 1 en shot 2. De positie van de camera verandert alleen qua afstand, terwijl de hoek hetzelfde blijft.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Jaws (1975) tot 01:16


B

Beschikbaar licht

Beschikbaar licht is licht van lichtbronnen die zichtbaar zijn in een shot of scène, zoals straatlantaarns, daglicht of andere lampen die daar staan. Zie de pagina licht voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk de eerste minuut van de film Toni with an I (2019)


Blockbuster

Een succesvolle film met enorme verkoopcijfers.


C

Camera afstand

De camera afstand is het verplaatsen van de camera ten opzichte van dat wat gefilmd wordt. Het bepaalt hoeveel van het onderwerp zichtbaar is in het beeld. De term 'camera afstand' suggereert dat de camera fysiek dichterbij of verder weg staat van het onderwerp. Dit is niet altijd het geval, maar de kijker ervaart dat wel zo. De close-up toont een deel van het lichaam, het medium shot toont de helft van het lichaam, en de long shot toont het hele lichaam. Zie de pagina afstand en kadrering voor meer informatie


Camerabeweging

Camerabeweging is de beweging die de camera maakt tijdens het filmen. Er zijn 3 verschillende soorten camerabewegingen. 1. beweging met een camera op een statief, zoals de pan- en tiltbeweging. 2. de bewegende camera, zoals tracking en handheld en 3. lensbewegingen, zoals in- en uitzoomen. Zie de pagina beweging voor meer informatie.


Camerastandpunt

Het camerastandpunt is de hoek van waar uit de camera het onderwerp filmt, bv. van boven of juist van beneden. Er zijn 6 verschillende soorten standpunten: Vogelstandpunt, hoog standpunt, neutraalstandpunt, laag standpunt, kikvorsstandpunt of gekanteld standpunt. Deze standpunten hebben veel invloed op de beleving van de kijker. Zie de pagina standpunt voor meer informatie


Cast

Alle acteurs en actrices in film.

Casting is de selectieprocedure van de cast.


Cinematografie

Cinematografie is een zeer belangrijk onderdeel bij het maken van een film, namelijk het camerawerk. Dit betekent dat de cinematograaf keuzes maakt over het licht, de lens types, instellingen van de focus, kadering van het onderwerp, de camera afstand, het standpunt en de compositie.


Clair-obscur (ook: chiaroscuro)

Clair-obscur of chiaroscuro is een sterk contrast tussen licht en donker in film, waarmee een spannend en dramatisch lichtbeeld ontstaat. Clair-obscur vindt zijn oorsprong in de barokke schilderkunst. In film werd clair-obscur voor het eerst veel toegepast in het Duits expressionisme en in film noir.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Casablanca (1942)


Cliffhanger

Cliffhanger is een spannend slot van een scène, waarbij het niet duidelijk is hoe het afloopt. De kijker wordt nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg. Zit vaak aan het eind van een tv-aflevering. 

Voorbeeld: bekijk de slotscene uit de film Pirates of the caribbean: dead mans chest (2006)


Close-up

Bij close-up vult een klein deel van het onderwerp het frame. Meestal is dat het gezicht. De close-up legt de nadruk op gezichtsuitdrukkingen, gebaren of details en wordt meestal gebruikt om emoties op te roepen bij de kijkers. Zie de pagina afstand en kadrering voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Her (2013)


Compositie

Compositie is de ordening van de mise-en-scène binnen het kader en het hierop afstemmen van het camerawerk, zoals licht, lens, afstand, standpunt. Elk beeld wordt op een bepaalde manier gecomponeerd, waardoor de blik van de kijker wordt gestuurd. Aspecten van de compositie zijn het gebruik van de ruimte, ordening van lijnen en vormen en (dis)balans creëren.


Computer-generated imagery (CGI)

CGI is het toepassen van computer gemaakte effecten in film. Er zijn verschillende redenen om CGI-effecten te gebruiken. Een belangrijke reden is dat CGI-effecten gemakkelijker aan te passen is. Ook maakt CGI maakt het mogelijk om beelden te creëren die met analoge technologie niet te maken zijn. Bovendien kan een enkele grafisch kunstenaar het gewenste resultaat maken zonder het gebruik van acteurs, dure sets of rekwisieten.

Voorbeeld: bekijk de korte film French Roast (2023)


Continuiteit

Continuiteit is het logisch ervaren van de handeling in beeld en geluid, ook al wordt die soms over meerdere momenten opgenomen. Als een vrouw op straat loopt met in haar linkerhand een paraplu, dan moet ze deze volgens de regels van de continuïteit ook in de daaropvolgende shots in haar linkerhand hebben. Houdt ze in het volgende shot de paraplu opeens in haar rechterhand vast, dan heet dat een continuïteitsfout. Zie voor meer informatie de pagina continuiteit.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Mad Max Fury Road (2015)  


Continuiteitsmontage

Bij continuïteitsmontage wordt in de edit het verhaal soepel en duidelijk van shot naar shot gemonteerd. De shots lijken elkaar naadloos op te volgen, in een logische relatie van oorzaak en gevolg en door middel van eenheid in tijd en plaats. De montage lijkt als het ware ‘onzichtbaar’ en leidt niet af van het verhaal. Zie voor meer informatie de pagina continuiteit.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Kill Bill (2003)


Crane

De crane is hulpmiddel waarmee een camera ingewikkelde bewegende shots maken. Een crane heeft wieltjes en een arm die ver omhoog, omlaag en opzij bewogen kan worden. Hierdoor kan het zowel horizontaal als verticaal bewegen. Bijvoorbeeld als de camera dicht bij een personage staat en in een vloeiende beweging tot hoog boven hem lijkt te zweven.

--> afbeelding toevoegen

Voorbeeld: bekijk een crane shot uit de film Once upon a time in Hollywood (2019)


Credits

De titel en aftiteling van de film. In de aftiteling worden alle medewerkers en hun functies genoemd.


Crew

Crew zijn alle mensen die aan de film werken, met uitzondering van de cast (acteurs).

filmlink?


Cross-cutting

Cross-cutting is een montage techniek waarbij er heen en weer wordt gesneden tussen verschillende verhaallijnen die zich op verschillende locaties afspelen, maar tegelijkertijd plaatsvinden. Deze techniek creëert vaak spanning en verhoogt het tempo binnen een scène, want de kijker verwacht dat beide verhaallijnen uiteindelijk samen komen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Godfather I (1972)


Cut

Een cut is de verbinding tussen twee shots. Het verbindt het einde van het ene shot met het begin van het volgende shot. In de meeste gevallen gebeurt dit met een zogenaamde straight cut, wat betekent dat het laatste frame van het eerste shot direct gevolgd wordt door het eerste frame van het volgende shot. Zie voor meer informatie de pagina overgangen.


Cutaway

Een cutaway is een shot dat de actie onderbreekt door kort een andere handeling, object of persoon te laten zien, waarna je weer terugkeert naar het oorspronkelijke shot. Ze worden vaak gebruikt in een scène om discontinuïteit te verbergen, iets te benadrukken of gelijktijdige gebeurtenissen te laten zien. Ook worden ze soms gebruikt om de dynamiek of sfeer in een scene te verbeteren. Zie voor meer informatie de pagina overgangen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film A beautiful mind (2001)


Cutting on action

Cutting on action is een montagetechniek waarbij je van het ene shot naar een ander shot snijdt, terwijl de actie en energie hetzelfde blijft. Dit wekt de indruk van doorlopende tijd en ruimte. Doordat een personage begint in het ene shot en voortzet in het volgende shot, zorgt de editor ervoor dat de kijker wordt afgeleid van de overgang. Zie voor meer informatie de pagina overgangen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Matrix (1999)


D

Decor

De omgeving en achtergrond waarin de film zich afspeelt.


Decoupage

Decoupage is het knippen of opdelen van een filmscène in meerdere shots. De regisseur bepaalt al in de pre-productie de decoupage.


Deep focus

Bij deep focus staan verschillende elementen dichtbij en ver weg. Alle elementen, op verschillende afstanden, zijn tegelijkertijd scherp. Hierdoor kan de kijker zelf kiezen waar ze naar willen kijken, in plaats van dat hun aandacht naar één scherp punt wordt geleid.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Dunkirk (2021)


Diegetisch geluid

De term diegetisch verwijst naar alles wat behoort tot de fictieve wereld van een film, denk aan de locaties, gebeurtenissen, geluiden, ruimtes, de personages die daarin leven. In lijn hiermee wordt elk geluid dat afkomstig is uit een bron binnen de filmwereld diegetisch geluid genoemd. Achtergrondmuziek, een vertelstem of geluidseffecten die niet uit de filmwereld lijken te komen zijn non-diegetisch geluid.

Voorbeeld van diegetisch geluid: bekijk de scene uit de film Elvis (2022)
Voorbeeld van non-diegetisch geluid: bekijk de scene uit de film UP (2009)


Documentaire

Een non-fictiefilm die de wereld waarin we leven onderzoekt en vastlegt, en gebruik maakt van echte gebeurtenissen en echte mensen.

Voorbeeld: bekijk hier de trailer van de documentaire The game.


Dogma 95

Dogma 95 is een Deense filmbeweging die in 1995 werd gestart door de Deense regisseurs Lars von Trier en Thomas Vinterberg met het Dogme 95-manifest. vooral deze regisseurs verwierpen de dure filmtechnieken die in de meeste commerciële films worden gebruikt films, genreregels, speciale effecten en te veel montage. In plaats daarvan was het hun doel om de nadruk te leggen de acteurs en meer waarheidsgetrouwe verhalen. De dogme 95-regels, die de vows of chastity werden genoemd, zijn als volgt:

  1. Er moet worden gefilmd op locatie. Rekwisieten en decors mogen niet worden toegevoegd aan de locatie.

  1. Het geluid mag nooit los van de beelden worden geproduceerd.

  2. De camera moet een handheld zijn.

  3. De film moet in kleur zijn.

  4. Speciale belichting en filters zijn verboden.

  5. De film mag geen oppervlakkige actie (zoals moord oid) bevatten.

  6. Genrefilms zijn niet acceptabel.

  7. De regisseur wordt niet in de credits vermeld.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Idioterne (1997)


Dolly zoom/shot

Een dolly is een speciale kar waar je de camera op kan zetten: de dolly is op rails bevestigd en kan zo op een soepele manier mee bewegen met het te filmen. Een dolly wordt vaak gebruik om naar een actie toe of ervan af te bewegen. Bij een dolly zoom wordt z'n beweging gecombineerd met een zoom in de tegenovergestelde richting. De dolly beweegt naar het personage toe terwijl tegelijkertijd wordt uitgezoomd. Dit zorgt voor een duizeligmakend effect.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Jaws (1975) tot 00:24


Draaiboek

Het draaiboek, script en scenario worden vaak door elkaar gebruikt. Maar waar in een script/scenario wordt beschreven wat er in de film te zien en te horen is gaat het in een draaiboek in de meest strikte zin van het woord om een beschrijving van technische details en aanwijzingen voor een opname.


Dutch angle

Dutch angle is een shot met de camera zijwaarts gekanteld waardoor er een schuine horizon is. Dit creëert vaak een effect van verwarring, gevoel van controleverlies en onbalans. Zie de pagina standpunt voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Mission: impossible (1996)


Duits expressionisme

Na de eerste wereldoorlog kwam in film de Duitse expressionistische beweging op. Deze filmbeweging werd gekenmerkt door het gebruik van overdreven decors, sterk contrast met dramatische schaduwen, gekantelde standpunten en ambiguous space.

Voorbeeld: bekijk de film The cabinet of Dr. Caligari (1920)



E

Editen

Editen is het proces van het selecteren, knippen, rangschikken en samenvoegen van de filmbeelden tot 1 film. De meest eenvoudige vorm van editen is de straight cut, maar er zijn veel andere manieren om van het ene shot naar het andere te gaan. Voor meer informatie hierover lees de pagina overgangen. Door de juiste overgangen te editen creëren filmmakers het juiste ritme, tijdsbeleving in de film, de verhaallijn en de betekenis.

De persoon die het editen doet heet editor.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Battleship Potemkim (1925)


Elliptical editing

Bij Elliptical editing worden delen van een gebeurtenis weglaten, waardoor een onderbreking (ellips) in het verhaal ontstaat.

Voorbeeld: zie een scene uit de film Batman begins (2005)


Establishing shot

Het establishing shot is het eerste shot van een scène. Dit shot toont vaak de omgeving of situatie en laat zien waar de belangrijke personen en objecten staan in de scène. Dit zorgt ervoor dat de kijkers de situatie waarin de scene zich afspeelt begrijpen.

Voorbeeld: bekijk dit shot uit de film The Shawshank Redemption (1994)


Extern licht

Extern licht komt van een lichtbron die buiten de scène staat en de aanwezige lichtbron in de mise-en-scène versterkt. Externe lichtbronnen zorgen voor betere controle over de lichtomstandigheden.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film The big sleep (1946)


Extreem close-up

In deze opname vult een detail van het onderwerp het hele beeld. Als het onderwerp een gezicht is, toont de opname slechts delen ervan, zoals de ogen of lippen. Zie pagina afstand en kadrering voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk dit shot uit de film Little miss sunshine (2006)


Extreem long shot

Bij het extreme long shot is het onderwerp heel klein in beeld gebracht en wordt het omringd door de omgeving. De omgeving staat centraal. Dit shot wordt ook gebruikt als establishing shot. Zie pagina afstand en kadrering voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Lawrence of Arabia (1962)


Eyeline match

De eyeline match is een manier van editen waarbij je als kijker te zien krijgt waar een personage naar kijkt. Meestal wordt dit gebruikt wanneer een personage naar iets buiten het scherm kijkt en de volgende shot laat zien waarnaar wordt gekeken. Eyeline matches helpen om continuïteit te creëren. (zie voor informatie de pagina continuïteit)

Voorbeeld: zie shot uit de film Back to the future (1985)


F

Fade - in

Een fade-in is een soort beeldovergang. Het is een shot dat langzaam opkomt en helder wordt. Voor meer informatie zie de pagina overgangen.

Voorbeeld: Bekijk de eerste 10 seconden van de film The Godfather (1972)


Fade-out

Fade-out is een soort beeldovergang. Een shot dat langzaam donker wordt. Voor meer informatie zie de pagina overgangen.

Voorbeeld: Bekijk de laatste 10 seconden van de film The Graduate (1967)


Fast motion

Fast motion is het versnelt afspelen van film. Fast motion wordt vaak gebruikt in comedy, maar kan ook natuurfilms. Een extreme vorm van fast motion is time-lapse. Fast motion is het tegenovergestelde van slow motion.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Baraka (1992)


Fast cutting

Fast cutting is het samenvoegen van verschillende korte shots. Snelle montage is een effectieve manier om in korte tijd veel informatie over te brengen. Het wordt vaak gebruikt om urgentie of energie toe te voegen, de spanning te intensiveren, naar een climax toe te werken of om het verlies van controle van een personage aan te geven. Het tegenovergestelde van snelle montage is langzame montage.

Voorbeeld: bekijk de scene van de film Social Network (2010)


Film noir

De films in het film noir genre vormden een sombere tegenhanger voor de optimistische wereld van musicals en films in de jaren 20 en 30 van de 19de eeuw. In lijn met de sombere detective romans die in deze tijd werden gepubliceerd, zijn de settings van deze films bijzonder somber en pessimistisch. Het verhaal speelt zich vaak af in een stedelijke omgeving met een anti-held die worstelt met zijn innerlijke conflicten.

Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=Yv-BPuqhW9U


Fisheye lens

Een fisheye lens is een lens die bijna 180 graden kan tonen. Opnamen gemaakt met een fisheye-lens zijn altijd vervormd, waardoor het beeld kunstmatig lijkt.

Voorbeeld: bekijk het shot uit de film 'The favorite' (2018)


Flashback

Flashbacks zijn sprongen in de tijd. Tijdens een flashback wordt de kijker mee teruggenomen naar het verleden. Vaak met het doel de situatie in het heden te verklaren of deze een lading mee te geven. Meestal wordt het begin van een flashback duidelijk aangegeven met een duidelijke overgang.

Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film Ratatouille (2007)


Flash-forward

Flash-forward zijn sprongen in de diegetische tijd. Tijdens een flash-forward wordt de kijker mee teruggenomen in de toekomst. Meestal wordt het begin van een flash-forward duidelijk gemarkeerd met verschillende stilistische middelen, zoals overgangen, fades en overvloeiingen. Het tegenovergestelde van een flashforward is een flashblack.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Arrival (2016)


Focus

De term focus verwijst naar de scherpte of helderheid van iets in een beeld. Als iets scherp is, ziet het er scherp en duidelijk uit. Als een iets onscherp is, lijkt het wazig en onduidelijk. Dit gebied wordt ook wel bokeh genoemd.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Casino Royale (2006)


Freeze frame

Freeze frame: een speciaal effect waarbij de actie even op pauze wordt gezet. Een freeze frame wordt in film vaak gebruikt in combinatie met een voice-over om commentaar te leveren op de gedachten en gevoelens van een personage

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film the wolf of wallstreet (2013)


G

Gaffer

De lichttechnicus op de set. De gaffer is verantwoordelijk voor de uitvoering van de lichtarrangementen.


Gaze shot

Een opname waarin een personage naar iets buiten beeld staart. Gaze shots worden vaak gebruikt in combinatie met een volgshot. Dit zorgt dat de kijker een kort moment in de positie van het personage wordt geplaatst. We zien bijvoorbeeld een personage plotseling naar de lucht kijken en na een cut toont het volgende shot een passerende vliegtuigen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film North by Northwest (1959)


Genre

Soort film die zich onderscheidt door middel van specifieke narratieve en stilistische kenmerken. Er zijn veel verschillende genres, maar de bekendste zijn komedie, drama, actie, thriller, horror en sciencefiction.


Geluidseffecten

Kunstmatige of gemanipuleerde geluiden die al dan niet in een geluids- studio worden gemaakt en in de post-productie worden toegevoegd en erop zijn gericht de impact van het beeld, zoals d.m.v. bijvoorbeeld explosies of vuistslagen, te versterken. Geluidseffecten kunnen uit een standaard geluids-bibliotheek worden gehaald, of door een vakman worden gemaakt. Dat heet foley: zoals krakende deuren, voetstappen.

Bekijk ter inspiratie deze video.


Green screen

Dit is een techniek die gebruikt wordt. Een onderwerp wordt gefilmd tegen een groene achtergrond. Vervolgens kan met computertechnologie de groene achtergrond worden vervangen voor een andere achtergrond.


Grime

Schmink om bijvoorbeeld


H

Hard licht

Hard licht is helder licht dat zorgt voor grote contrasten, korte schaduwen en veel details. Mensen zien er vaak minder flatterend en minder aantrekkelijk uit, omdat dit felle en harde licht alles zichtbaar maakt.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Raging Bull (1980)


Handheld camera

In een handheld-opname draagt de cameraman de camera in de hand terwijl hij zich over de set beweegt. Dit zorgt voor vrij schokkerige, onregelmatige beelden – een effect dat soms bewust gewenst is. Het creëert een gevoel van realiteit of spontaniteit, maar kan ook duizelingwekkend zijn voor het publiek. Handheld-opnamen worden vaak gebruikt in realistische en documentaire films.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film A brothers Journey (2020)


Hoofdlicht

Het hoofdlicht is het helderste en eerste licht dat in elke opname wordt geplaatst, en is het belangrijkste onderdeel van de driepuntsbelichting. Het hoofdlicht leidt sterk de aandacht van de kijker. Wanneer het alleen wordt gebruikt, werpt het ook de sterkste schaduwen.

Bekijk afbeelding van driepuntsbelichting
Voorbeeld: bekijk de scene uit de film No country for old men (2007)


Hoog camerastandpunt

Bij een hoog camerastandpunt filmt de camera iets boven oogniveau. Dit maakt het onderwerp klein en kwetsbaar. In combinatie met een close-up zorgt dit standpunt voor een gevoel van paniek en claustrofobie.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Artificial Intelligence (2001)


Hidden cut

Hidden cut: is een overgang waarbij aan het einde van het eerste shot de camera in zoomt op een object dat het hele frame vult. Dit biedt de kans om een onopvallende overgang toe te passen. In het volgende shot zoomt de camera uit of beweegt weg van een object.

Voorbeeld: Bekijk de scene uit de serie Stranger Things (2016)


Horizonslijn

Een rechte lijn getrokken over de horizon die de hoogte aangeeft waarop de camera is gepositioneerd. Afhankelijk van het camera standpunt beweegt de horizonlijn omhoog of omlaag, waardoor het kan worden gebruikt om het type camerahoek te bepalen.

.. afbeelding toevoegen!


High-key lighting

High key lighting is algemene en heldere uitlichting van de scene, een van de belangrijkste en meest veel voorkomende manieren van verlichten die in filmmaken wordt gebruikt. Normaal gesproken wordt het in combinatie met zacht licht gebruikt om een aangename sfeer te creëren. High key lighting kan zorgen voor een positieve sfeer 's nachts of een koude en steriele atmosfeer wanneer het wordt gebruikt met harde lichtbronnen.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Lalaland (2016)


I

Insert shot

Insert shot is een shot in een scène die kort de actie vanuit een andere positie laat zien. Dit soort shots geven bijvoorbeeld een belangrijk detail in een scène de aandacht.

Voorbeeld: Bekijk deze scene uit de film The big Lebowski (1998)


Intercutting

Intercutting is de editingtechniek waarbij er wordt geknipt wordt tussen verschillende acties. Dit heet cross-cutting als de verschillende acties gelijktijdig plaatsvinden of parallelmontage als dat op verschillende tijden plaatsvindt.

Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film Mean Girls (2004)


Invullicht

Het invullicht is een onderdeel van de driepuntsverlichting. Invullicht wordt gebruikt om de sterkste schaduwen, die door het hoofdlicht worden veroorzaakt, te verzachten en om deze reden wordt het tegenover het hoofdlicht geplaatst.

Bekijk afbeelding van driepuntsbelichting
Voorbeeld: bekijk de scene uit Lalaland (2016)


Italiaans neorealisme

Een Italiaanse filmbeweging uit de jaren 1940 en vroege jaren 1950. Typisch voor deze filmbeweging zijn de verhalen die gaan over de arme en arbeidersklasse, meestal gefilmd op locatie en vaak met niet-professionele acteurs. Italiaanse neorealistische films gaan over de moeilijke economische en morele omstandigheden van het naoorlogse Italië en zijn kritisch op de veranderingen in de Italiaanse samenleving van die tijd.

Voorbeeld: bekijk de film The bicycle thief (1948)


J

Jump cut

Een jump cut is een type overgang tussen twee shots met hetzelfde onderwerp, vanuit dezelfde camerahoeken, waarbij je een sprongetje maakt in de tijd. Er is een kort stukje van de doorlopende actie weggelaten.

Voorbeeld: Bekijk de shots uit de film Schindlers list (1993)


K

Kader

Een kader is het filmbeeld dat door de camera wordt gefilmd. Het is een uitsnede wat je ziet, er valt een deel buiten beeld. Bij het kader/kadrering gaat het dus om het kader dat de regisseur/camerapersoon kiest.


Kikvorsstandpunt

Een kikvors standpunt is een standpunt waarbij een shot gemaakt wordt vanuit een extreem laag standpunt, of soms direct van onder het onderwerp. Dit standpunt maakt het getoonde object of onderwerp groot en belangrijk en de omgeving irrelevant. Meestal wordt dit standpunt gebruikt om de dominantie van het onderwerp te benadrukken. Zie de pagina standpunt voor meer informatie.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Annabelle creations (2017)


Kitchen sink realism

Kitchen sink realism is een term die wordt gebruikt voor een Britse kunst- en filmbeweging uit de jaren 60, die zich richt op de huiselijke omstandigheden van de Britse arbeidersklasse. De personages zijn vaak "boze jonge mensen" die in huurflats wonen in de arme industriële gebieden in het noorden van Engeland. De beweging toont rauwe, vaak harde weergaven van het dagelijks leven en weerspiegelt de frustraties van de arbeidersklasse.

Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film Up the Junction (1965)


Klassieke Hollywood film

Met de klassieke Hollywood cinema wordt Amerikaanse mainstream cinema, gemaakt door de grote filmproductiestudio's in Hollywood, bedoeld. Het hoofddoel van een klassieke Hollywoodfilm is om de kijker verhaal te vertellen, waarin een of meer personages een opeenvolging van problemen ervaren terwijl ze proberen hun doelen te bereiken. Meestal worden de problemen in zulke films opgelost op een manier die tot een "happy end" leid. Bij de klassieke Hollywoodstijl worden de filmtechnieken verborgen door deze zo onopvallend mogelijk te maken, dit leidde tot een door ontwikkeling van de continuïteitsmontage. Tot de jaren 60 was dit typerend voor Hollywood.

Voorbeeld: Bekijk de trailer van Fly my to the moon (2024)


Kostuum

Een kostuum zijn de kledingstukken en accessoires die een personage draagt in een film. Het kostuum maakt de persoonlijkheid en de status zichtbaar van het personage. Zie voor meer informatie de pagina mise-en-scene.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film The devil wears prada (2006).


Kuleshov effect

Het Kuleshov -effect is een montage effect gevonden door de Russische filmmaker Lev Kuleshov in 1918. Kuleshov maakte een close-up van een acteur die stil zat zonder gezichtsuitdrukking. Vervolgens monteerde hij verschillende shots er tussen, zoals een kom soep, een vrouw in een kist en een kind met een speelgoedbeer. Toen de film aan een publiek werd vertoond, bleek dat het publiek steeds een andere binnenwereld en andere emoties had gezien bij de acteur. Kuleshov liet hiermee het belang van montagetechnieken op het sturen van de beleving van het publiek. Voorbeeld: Bekijk het Kuleshov-experiment.


L

Laag standpunt

Bij een laag standpunt filmt de camera net iets onder oogniveau. Dit standpunt maakt het onderwerp dreigend. 

Bekijk voor meer informatie de pagina over standpunt.
Voorbeeld: bekijk het shot uit de film Pulp Fiction (1994)


La nouvelle vague

Een filmbeweging uit de late jaren 1950 en 1960 die grotendeels ontstond onder jonge Franse filmcritici. Deze Franse filmcritici gingen films maken als reactie op de traditionele Franse filmindustrie, die naar hun mening niet spontaan en avontuurlijk genoeg was. De grote pioniers uit deze groep waren Francois Truffaut, Jean-Luc Godard, Eric Rohmer, Claude Chabrol en Jacques Rivette.

Voorbeeld: bekijk de trailer van de film Breathless (1966)


Lap dissolve

Lap dissolve is een overgang tussen shots waarbij het eerste shot eindigt met een fade-out en het tweede shot begint met een fade-in. De shots overlappen iets met elkaar, waardoor er geen tussenscherm te zien is. Deze overgang wordt vaak gebruik om het tijdsverloop kloppend te houden.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Citizen Kane (1941)


Lens type

Films worden geschoten met drie verschillende basissoorten lenzen: de normale lens, de groothoeklens en de telelens. Elke soort lens heeft zijn eigen kenmerken en creëert verschillende beelden. De verschillen tussen deze drie soorten lenzen is het brandpuntsafstand. De brandpuntsafstand van een lens is de afstand tussen het midden van de lens en het punt waar de lens het licht verzamelt, ook wel het brandpunt genoemd.

Kort gezegd:

  • Korte brandpuntsafstand betekent een groothoeklens, die een breder gezichtsveld heeft en meer van de scène vastlegt.

  • Lange brandpuntsafstand betekent een telelens, die een smaller gezichtsveld heeft en objecten dichterbij lijkt te halen, waardoor het diepte-effect vermindert.

  • Normale brandpuntsafstand komt overeen met het gezichtsveld van het menselijk oog en heeft een natuurlijk perspectief.

Bekijk voor meer informatie over lenzen deze video.


Lijn

Lijnen zijn een belangrijk onderdeel van de compositie van het beeld. Objecten of onderwerpen in het frame kunnen lijnen creëren, zoals muren van gebouwen, maar ook schaduwen of verschillende kleuren kunnen lijnen creëren. Meestal zorgen de lijnen dat er een kijkrichting ontstaat voor de kijker. Composities die op verticale of horizontale lijnen zijn gebaseerd, lijken in rust en kracht uit te stralen. Terwijl composities die op diagonale lijnen zijn gebaseerd creëren een suggestie van dynamiek, spanning, onzekerheid of angst.

GOED VOORBEELD?


Long shot

Bij een long shot is het gehele onderwerp zichtbaar in het kader. De omgeving is belangrijker dan het onderwerp. Dit shot wordt meestal gebruikt om bewegingen van personages te tonen of om een overzicht van de situatie te geven. Long shot worden daarom ook vaak establishing shots genoemd. Deze establishing shots worden gebruikt aan het begin van een scene of film om de situatie te introduceren aan de kijker. 

Voorbeeld: bekijk een shot uit de film 'Mad max: fury road' (2015)


Long take

Een long take is een shot van lange duur. De gemiddelde opnameduur van een mainstream film is ongeveer 9 seconden. Al hebben de meeste hedendaagse films meestal een snellere montagesnelheid. Als een take langer duurt dan 40 seconden kan het als een long take worden beschouwd. Long takes kunnen worden gebruikt voor een dramatisch of verhalend effect, als alternatief voor een reeks shots of zelfs een complete scène. Wanneer een hele scène in één long take wordt opgenomen, wordt deze ookwel een sequence shot genoemd. Omdat de duur van een shot en de gefilmde gebeurtenissen gelijk lijken te zijn, kan een long take realistischer en documentaireachtiger overkomen dan een gemonteerde scène die uit meerdere korte shots bestaat.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Spectre (2015)


Losse kadrering

Losse kadrering is een opname met voldoende zichtbare ruimte rond het hoofdonderwerp. Losse kadrering benadrukt de bewegingsvrijheid van het onderwerp. Deze kadrering kan worden gebruikt om een ​​gevoel van vrijheid of verlatenheid op te roepen.

Voorbeeld: bekijk het shot uit de film The martian (2015)


M

Master shot

Een master shot is een ononderbroken shot van een hele scène, meestal gemaakt met een groothoeklens en een long shot. Alle actie uit de scene is zichtbaar in het master shot.

Voorbeeld; bekijk het shot uit de film Jaws (1975)


Match cut

Een matchcut is een overgang tussen twee shots die beide shots verbinden door elementen te benadrukken die in de shots erg op elkaar lijken. De overeenkomsten tussen de opnamen kunnen betrekking hebben op de vorm, kleur of beweging.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film the french lieutenant's woman (1981)


Matte shot

Een speciaal effect waarbij meerdere elementen worden samengevoegd tot één enkel beeld door een beeld over een andere beeld heen te leggen. Meestal wordt dit gebruikt om een ​​voorgrond afbeelding te combineren met een achtergrondafbeelding. Tegenwoordig worden deze effecten meestal digitaal gecreëerd met CGI.

Voorbeeld bekijk de scene uit de film Planet of the apes (1968)



Medium shot

Bij een medium shot is de helft van het onderwerp zichtbaar, het onderwerp en de omgeving komen even veel in beeld. Dit shot wordt hierdoor het meest gebruikt in film. 

Voorbeeld: Bekijk de scene uit de film The royal tenenbaums (2001)


Meisner technique

De Meisner technique is een acteertechniek, waarbij de acteurs de emotionele context van het verhaal moeten begrijpen, zodat ze spontaan kunnen reageren. Acteurs moeten dus open staan ​​voor prikkels van de scene en de emotionele signalen van hun medespelers. Om dit te kunnen is emotionele voorbereiding, herhaling en improvisatie belangrijk.

VOORBEELD?


Method acting

Acteurs die acteren volgens deze techniek proberen de persoonlijkheidskenmerken die nodig zijn voor de rol in zichzelf te vinden. De acteurs maken gebruik van de persoonlijke ervaringen van de acteurs om hen in staat te stellen sterke emoties op te roepen.

VOORBEELD?


Mindscreen

Een shot dat de kijker laat zien waarover een personage denkt of droomt. Om deze reden wordt het ook vaak een droomscène genoemd.

VOORBEELD?



Mise-en-scene

Mise-en-scene is alles wat zichtbaar is binnen het kader. Belangrijke aspecten van de mise-en-scène zijn locatie, set, decoratie, rekwisieten, kostuums en de acteurs. Bij mise en scene gaat het grotendeels over het structureren van de ruimte.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film A space odyssey (2001)


Montage

Montage betekent in het Frans 'samenvoegen'. In het algemeen zijn er 2 verschillende definities:

  1. Een montagetheorie ontwikkeld door sovjet filmmakers in 1920. De theorie stelt dat elk opeenvolgend element in film samenhangt en hierdoor betekenis krijgt.

  2. In Europa is montage een ander woord voor editen.


N

Narratief

Narratief is het verhaal dat in film wordt verteld met personages, gebeurtenissen en plaatsen. Het verhaal kan volledig fictief zijn, gebaseerd op echte gebeurtenissen, of een combinatie van beide. De gebeurtenissen kunnen in chronologische volgorde worden getoond, maar dat hoeft niet. Een narratieve film kan heel realistisch zijn, juist erg onrealistisch, of iets daartussenin, afhankelijk van het verhaal en de setting.


Negatief

Een negatief is een ander woord voor een filmrol dat aan het licht is blootgesteld. Op de filmrol werd, voordat alles digitaal werd, de film opgeslagen, beeld voor beeld.

--> zie afbeelding filmrol


Negatieve ruimte

Negatieve ruimte zijn delen van het beeld die leeg zijn of waar objecten ontbreken. Door delen van het beeld leeg te laten, kunnen andere gebieden op het scherm worden benadrukt.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Lost in Translation (2003)


Neutraal standpunt

Bij een neutraal standpunt filmt de camera op oogniveau. Het plaatst het onderwerp op gelijkniveau met de kijker, omdat ze er niet naar opkijken of op neerkijken. Zie voor meer informatie de pagina standpunt.

Voorbeeld: zie shot uit de film The truman show (1998)


Niet-realistisch

Met de term niet-realistisch wordt bedoeld dat de objecten en setting van de film niet verwijst objecten of voorbeelden uit de werkelijkheid. Een niet-realistische setting is dus niet in de werkelijkheid te vinden. Vaak worden zulke niet-realistische settings gefilmd op kunstmatige locaties of speciaal gebouwde sets.

Voorbeeld: Bekijk de scene uit de Wizard of Oz (1939)


Niet-diegetisch

Niet-diegetisch is alles wat niet behoord tot de wereld van film, maar wel in de film te zien of horen is. Denk bijvoorbeeld aan achtergrond muziek, voice-over, of geluidseffecten.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Harry Potter and the philosopher's stone (2001)


Nouvelle Vague

Een filmbeweging uit de jaren 1950 en 1960 die ontstond door jonge Franse filmcritici die zelf films gingen maken als reactie tegen de traditionele Franse filmindustrie, die volgens hen niet spontaan en avontuurlijk genoeg was. Enkele van de bekendste pioniers van deze groep, waaronder François Truffaut, Jean-Luc Godard, Éric Rohmer, Claude Chabrol en Jacques Rivette.

Voorbeeld: Bekijk de scene van de film Breathless (1960)


O

Objectieve camera

Een objectieve cameravoering is een camera die probeert de aandacht van de kijker niet naar zichzelf te trekken en streeft naar het objectief tonen van de actie. Een objectieve camera blijft vaak stil en toont de personages vanaf een bepaalde afstand om de waarneming van de scène door de kijker niet te manipuleren. Om deze reden krijgt de kijker niet de indruk direct deel te nemen aan de actie.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Roma (2018)


Off screen

De ruimte die niet zichtbaar is in het beeld, maar die wel bestaat in de diegetische wereld van de film. Offscreen ruimte wordt belangrijk wanneer de aandacht van de kijker wordt getrokken naar iets dat niet zichtbaar is in het frame, zoals iemand die buiten beeld naar iemand anders kijkt, een lichtstraal of schaduw die het frame binnenkomt vanuit de offscreen ruimte, of een geluid dat van buiten beeld wordt gehoord. Offscreen ruimte wordt veel gebruikt voor spanning in horror- en thrillerfilms.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film North by Northwest (1959)


Offscreen sound

Een geluid dat wordt gemaakt buiten het frame, maar die wel hoort bij de diegetische wereld van de film.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Signs (2002)


Omgevingsgeluid

Omgevingsgeluid is diegetisch geluid dat uit de wereld van de film komt. Het zijn achtergrondgeluiden die normaal aanwezig zijn in een bepaalde scène of locatie, zoals vogels, kantoorgeluiden, verkeersgeluiden etc. Omgevingsgeluid heeft 3 functies in film: het zorgt voor continuïteit tussen shots, voorkomt een onnatuurlijke stilte in film en versterkt de sfeer van de scene.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Dunkirk (2021)


Onscreen

De ruimte die zichtbaar is in het frame, wordt de zichtbare ruimte genoemd.

Voorbeeld? of


Onscreen sound

Een geluid dat komt van een bron die zichtbaar is in het frame.

Voorbeeld?


Outtake

Outtake is filmmateriaal dat niet wordt gebruikt in de uiteindelijke versie van een film vanwege een technische fout.


Out of focus

Bij out of focus is het gehele beeld is onscherp. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om de ervaring van het personage bij bewustzijnsverlies of bij gebruik van medicijnen/drugs te laten zijn.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Vampire Diaries (2008)


Overlapping action

Overlapping action is een actie die wordt herhaald vanuit een ander standpunt. De actie zie je dus 2 (of meer) keer achter elkaar. Dit kan worden gebruikt om het dramatische effect van de actie te versterken.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Police Story (1985)


Over-the-shoulder-shot

Dit is een shot waarbij wordt gefilmd boven de schouder van een personage, waardoor de rug gedeeltelijk aan de zijkant van het frame te zien is. Over-the-shoulder shots suggereert subjectiviteit, aangezien het publiek zich kan identificeren met de persoon wiens rug zichtbaar is. Een over-the-shoulder shot helpt om de relatieve positie van elk personage vast te stellen. Het is dus nuttig voor het creëren van ruimtelijke continuïteit. Daarnaast vergroot een over-the-shoulder shot de diepte in een opname. Een ander belangrijk gebruik van de over-the-shoulder shot is om de interactie tussen personages te benadrukken, vooral in dialoogscènes.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Silver lining playbook (2012)


P

Panning

Panning is een beweging van de camera waarbij de camera langs zijn horizontale as van rechts naar links beweegt. Een opname waarin een panbeweging plaatsvindt, wordt een pan-shot genoemd. Een panbeweging worden gebruikt om een overzicht van een scène geven, de aandacht te verplaatsen van het ene onderwerp naar het andere of het volgen van een actie. Een pan die snel genoeg is om het beeld te vervagen, wordt een swish pan genoemd. Een pan waarbij de camera één volledige draai om zichzelf maakt, heet een 360 graden pan.

Voorbeeld: bekijk een scene uit de film The Darjeeling Limited (2007)


Parallel editing

Parallel editing is een techniek waarbij er heen en weer wordt gesneden tussen acties die plaatsvinden op ten minste twee verschillende locaties en op verschillende tijdstippen. Een vergelijkbare techniek is cross-cutting.

Voorbeeld: bekijk de scene uit Mission Impossible (1996)
--> Ander voorbeeld?


Plot

Het plot van een film verwijst naar de opbouw van gebeurtenissen in een film. Het gaat hier om de verhaallijn: de rode draad - een opeenvolging van narratieve handelingen en acties.

Voorbeeld?


Point of view

Er zijn verschillende vertelperspectieven mogelijk bij het vertellen van het verhaal in film:

  • Het perspectief van het karakter: een personage vertelt het verhaal vanuit zijn of haar perspectief.

  • Een alwetende verteller: de verteller is niet betrokken bij het verhaal en weet wat er gaat gebeuren.

  • Een niet-alwetende verteller: zoals hierboven, maar in dit geval is de kennis van de verteller beperkt.

Deze verschillende vertelperspectieven worden in film zichtbaar door cameratechnieken toe te passen, zoals de objectieve cameravoering, de subjectieve cameravoering, de alwetende camera en het point-of-view-shot (POV-shot).

Voor meer informatie bekijk deze pagina


Point-of-view-shot

Bij de point-of-view-shot staat de camera op de plaats waar de ogen van het personage zich zou bevinden, met als effect dat de kijkers zien wat het personage ziet. Dit soort shots worden gebruikt, zodat de kijker zich emotioneel met een personage kan identificeren.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film The wolf of wall street (2013)


Positieve ruimte

Het deel van het frame dat gevuld is met objecten en mensen wordt positieve ruimte genoemd. Dit kan worden benadrukt door delen van het frame leeg te laten. Deze lege delen van het frame worden negatieve ruimte genoemd.


Postproductie

Dit is al het werk dat moet worden gedaan nadat het filmen klaar is. Dit omvat voornamelijk montage, maar ook de soundtrack, special effects en de credits.


Preproductie

Het proces van het voorbereiden van de opnames wordt preproductie genoemd. Belangrijke elementen van preproductie zijn onder andere het samenstellen van een filmcrew, het casten van de acteurs, het creëren van een script, het spotten van locaties, het bouwen van sets, het creëren of verkrijgen van rekwisieten en kostuums, en het plannen van speciale effecten.


Producer

Een producent is de persoon die het maken van een film initieert. De producent is verantwoordelijk voor de financiële en administratieve aspecten van het maken van de film en houdt toezicht op het hele proces. Denk aan het inzamelen van fondsen, het inhuren van personeel, het regelen van de distributie van de film.


Productie

De productie is de fase van het film maakproces, waarbij er opnames worden gemaakt. Het productieproces wordt voorafgegaan door de preproductie en gevolgd door de postproductie.


R

Rack focus

Rack focus is een manier van scherpstellen tijdens een opname, waarbij een element onscherp wordt en een ander element scherp wordt. In veel gevallen suggereert rack focus een soort oorzaak-gevolgrelatie. Daarnaast stuurt rack focus de aandacht van de kijker.

Voorbeeld: bekijk de scene uit film The Master (2012)


Reaction shot

Een reaction shot is een korte opname die de reactie van een personage of groep laat zien. Reaction shots zijn vaak cutaways en worden vaak gecombineerd met point-of-view-opnames. Wanneer twee personages met elkaar praten, toont een reaction shot meestal de reactie van het personage dat luistert en niet spreekt, terwijl we het andere personage horen praten.

Voorbeeld: bekijk een scene uit de film Jurassic Parc (1993)


Rekwisieten

Rekwisieten zijn alle objecten die een functie hebben in de film. Attributen zijn objecten binnen de mise en scène die geen functie hebben voor het verhaal.

Voorbeeld?


Realisme

Realistische filmmakers zijn geïnteresseerd in wat actueel of echt is. Ze proberen dingen en omstandigheden weer te geven zoals ze werkelijk zijn en streven ernaar de realiteit te reproduceren of nauwkeurig na te maken. Realistische films laten het dagelijks leven zien. In de film wordt realisme vaak geassocieerd met sociaal realisme en kitchen sink realism.

Voorbeeld?


Realistische setting

Bij een realistische setting worden locaties weergegeven op een manier dat die zo dicht mogelijk bij de werkelijke situatie liggen. Vaak worden echte locaties gekozen als opnamelocaties voor realistische settings, maar het is ook gebruikelijk om speciaal gebouwde sets te gebruiken.


Reframing

Reframing is een technische term voor het bewegen van de camera odat het onderwerp gecentreerd in het beeld blijft. Dit is een belangrijke en onopvallende techniek die helpt de blik van de kijker op de belangrijkste figuren binnen het frame te houden.

voorbeeld?


Re-establishing shot

De re-establishing shot vestigt opnieuw de aandacht op de locatie, die eerder getoond aan de kijkers in het openingsshot. Tussen verschillende close-ups door laten regisseurs soms een re-establishing shot zien om de kijkers een frisse indruk te geven van het totaalbeeld van de scène. Daarnaast worden re-establishing shots vaak aan het einde van een scène gebruikt als een soort afsluiting.

Voorbeeld: bekijk deze scene uit de film Inception (2010)


Rotate

De camera beweegt met de klok mee of tegen de klok in om het onderwerp. Op deze manier draaien helpt om de chaotische sfeer van de setting over te brengen. Het heeft een desoriënterend effect op de kijker.

Voorbeeld: bekijk de scene uit a beautiful mind (2001)


S

Satire

Satire is een filmgenre waarin de dwaasheden en tekortkomingen van mensen aan de kaak worden gesteld, met de bedoeling om de samenleving te verbeteren. Om deze doelen te bereiken, passen satirische filmmakeris middelen toe zoals overdrijving, sarcasme en ironie.

Voorbeeld: bekijk de film Amerika first, Nederland second.


Scene

Een reeks van onderling verbonden shots in een narratieve film wekt de indruk van een doorlopende actie die zich meestal afspeelt in één tijd en plaats, vaak met dezelfde personages. Soms kan een enkele scène twee actielijnen bevatten die zich op verschillende plaatsen of zelfs op verschillende tijden afspelen en met elkaar verbonden zijn door middel van cross-cutting. Verschillende onderling verbonden scènes vormen sequenties die niet gebonden zijn aan de ruimtelijke en temporele eenheid van een enkele scène. Een hele scène die in één enkele opname wordt weergegeven, wordt een sequentieshot genoemd. Het einde van een scène wordt vaak aangegeven door een verandering in tijd, actie en locatie.


T

Tegenlicht

Het tegenlicht is een onderdeel van de driepuntsbelichting. Het wordt achter het onderwerp geplaatst, tegenover de camera, maar hoog erboven, zodat het licht niet direct in de camera schijnt. De belangrijkste functie is om het onderwerp te scheiden van de achtergrond door de randen ervan te benadrukken.

Bekijk afbeelding van driepuntsbelichting
Voorbeeld: bekijk de scene uit Some like it hot (1959)


Tempo

Het tempo is de snelheid waarmee gebeurtenissen in een film worden gepresenteerd. De kijkerservaring van dit tempo word beinvloed door verschillende aspecten, zoals montage en de intensiteit van camerabewegingen.


U

V

Verlichting

Verlichting is het inzetten van licht om esthetische of praktische effecten te bereiken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen lichtbronnen die zich in de scène bevinden zoals een straatlantaarn en lichtbronnen buiten beeld. Verlichting is ook van belang voor het creëren van stemmingen. Daarnaast wordt licht en schaduw gebruikt om een mooi beeld te creëren, helpt het beweging in beeld te laten zien en de aandacht van het publiek te richten.

Meer weten bekijk deze video.


Vertelling

Commentaar dat wordt gegeven over door stemmen. Deze stemmen kunnen diegetisch zijn wanneer ze lijken te komen uit de wereld van de film of niet-diegetisch. Vertelling kan door de hele film heen worden gebruikt of slechts af en toe, maar komt vaak voor aan het begin of aan het einde als een vorm van afsluiting.

Voorbeeld: bekijk de scene uit de film Amelie (2001)


W

Z

Film van A-Z

Set

een filmocatie..


Verteller

Een diegetisch of niet-diegetisch character dat de vertelling vertelt.


Volg ons op