Knor van regisseur Mascha Halberstad is gebaseerd op het boek De Wraak van Knor van Tosca Menten. Het is een bijzondere film want stop-motion-films duren doorgaans enkele minuten. Lange stop-motion-animatiefilms zoals deze worden zeer zelden gemaakt omdat het ontzettend tijdrovend en kostbaar is. De acteurs in Knor zijn poppen van plastic en klei met stoffen kleertjes. Deze werden voor elk shot in een net iets andere houding gefotografeerd. Door de beelden snel achter elkaar af te spelen, lijken de poppen te bewegen.
In het spannende verhaal krijgt Babs voor haar negende verjaardag een varkentje cadeau van haar plots opgedoken opa. Babs moeder is er niet blij mee, toch mag Babs het varkentje houden. De voorwaarde is dat Knor zich wel aan de regels houdt, maar die zijn veel te moeilijk voor Knor en Babs gaat met hem op puppycursus. Ondertussen blijkt dat opa stiekem een ander plan heeft voor Knor. Verwacht een ontzettend grappige film die voor kinderen ook spannend is, want opa wil worst maken van het varkentje.
Hoe was het voor jou om de film Knor te zien?
"In de bioscoop is het licht en het geluid perfect en op zo’n groot scherm zie je alles van dichtbij. Het is zo mooi allemaal! Je ziet Babs opa die zich zingend onder de douche lekker staat in te zepen. Het lijkt allemaal heel echt, met stromend water en zeepbelletjes. Moet je je voorstellen wat voor vakmanschap het is om dat te maken! De film is met zoveel liefde gemaakt, het is gewoon fantastisch en ik ben diep ontroerd."
Tosca bezocht Holy Motion Studio in Arnhem, de omgebouwde garage waar de opnamen plaatsvonden, zo'n zes keer. "Ik liep er kwijlend rond. Het is een hele grote hal waar behalve de regisseur en de producer wel drie, vier mensen de hele dag in de weer zijn met naaimachines, klei, poppen, verfjes, schaartjes en stukjes hout. Ik heb gezien hoe miniatuur-vleeswaren voor de slagerij werden gekleid."
Een serene stilte heerst er want iedereen is hard aan het werk. "De setbouwers en de animators die de poppen van houding veranderen, werken heel beheerst. Want anders flikkert de hele boel om, haha!" Tal van aanwijzingen en nuances komen van regisseur Mascha. "Grapjes, dingetjes en gekkigheidjes," noemt Tosca het. Het maken van een animatiefilm is ontzettend veel werk. Een minuutje film maken, kost zo een week noeste arbeid.
Waarin verschilt de film van het boek?
"De opa van Babs is 25 jaar geleden naar Amerika vertrokken. Babs weet niet waarom en ze vindt haar opa lief als hij haar een varkentje voor haar verjaardag geeft. Ze snapt niet waarom haar moeder opa verschrikkelijk vindt. In het boek laat ik, tussen de regels door, doorschemeren dat opa een beetje een geniepige man is en dat er vroeger iets is gebeurd. Als schrijver gebruik je taal en veel zinnen om dit 'tweede verhaal op de achtergrond' over vroeger te ontvouwen."
In de film wordt dat op een andere manier overbracht. "Als opa staat te douchen, zingt hij over worst; bloedworst, witworst en saucijsjes. Een hele leuke vondst, want het vertelt de kijkers veel over zijn stiekeme plan." Het zingen geeft de kijkers informatie en het is de opbouw naar wat je later te weten komt, namelijk dat opa Babs' vertrouwen in hem enorm beschaamt. Een belangrijk thema in de film is dan ook vertrouwen."
"Kijk, het zit zo: opa is erop uit om een worstenwedstrijd van de Vereniging voor Vleeswaren van Verse Varkens te winnen en hij heeft een eigen vetgemest scharrelvarken nodig om worst van te maken," legt Tosca uit. "Opa deed 25 jaar geleden ook aan de wedstrijd mee en werd toen geschorst omdat hij zo gemeen was om rattenstaarten aan de worst van een andere slager toe te voegen."
Open de gratis les
Het nieuwe, gratis lesmateriaal bij Knor voor groep 5 en 5 staat voor je klaar in LessonUp!
Wat is een leuke doe-opdracht bij het boek en de film?
"Laat leerlingen een fragment van het boek lezen, of lees het voor. Daarna vraag je ze om het te tekenen. Je kunt kiezen voor de grappige proloog waarin je 25 jaar terug in de tijd gaat. Opa had de rattenstaarten in de worst van een andere slager gedaan en toen ontstond er een gevecht tussen de twee slagers. Hoe dat eruit ziet, moeten ze dus zelf fantaseren. Het resultaat is altijd anders dan de film! Deze opdracht vraagt om lezen, luisteren en kijken met aandacht. Je bespreekt het verschil tussen boek en film en leerlingen gebruiken hun verbeelding.
Ook mogelijk: teken een personage uit het boek, zoals Babs' tante Kristien. Hoe ziet zij eruit? In het boek rookt ze sigaartjes maar in de film doet ze dat niet. En in de film rijdt tante in een Canta, maar niet in het boek. De stemacteur was Loes Luca, dus je hoort tante Kristiens stem nu ook. Of de leerling kiest voor Babs. Babs draagt in de film een bril, maar in het boek niet."
De volgende extra vraag stelden we namens Borre, fan van de boeken van Tosca Menten.
Leerling Borre (8): Wat vind je het leukste van de film?
"In de film moet het varkentje op puppycursus. Natuurlijk doet Knor niet wat de hondjes doen, want het is een varkentje en geen hond. Knor heeft er helemaal geen zin in! Extra leuk is dat je in de film verschillende hondjes tijdens de training ziet. Die lijken heel veel op hun baasjes en hebben allemaal een eigen stemmetje. Dat is ontzettend grappig en ik had gewild dat ik dit zelf had bedacht voor het boek!"