Teddy Cherim: "We wilden een film over kledingconsumptie maken die cool is om naar te kijken"

Leestijd ca. 3 minuten

Tamara

Met Goodwill Dumping ontdekken leerlingen de donkere kant van fast fashion zonder een spoor van moralisme. De documentaire is een spannende kijkervaring vol videoclip-achtige beelden. Regisseur Teddy Cherim licht zijn film toe in het 3-vragen-interview van de maand maart.

Goodwill Dumping toont de reis die onze afgedankte kleding maakt nadat we het in de textielcontainer gooien. Denk jij dat je kleding direct naar Afrika gaat? Dan kom je bedrogen uit, want het goede doel waar je je kleding aan doneert, verkoopt de kleding aan een sorteerbedrijf.

Vanuit het sorteerbedrijf gaat de kleding met een containerschip naar Kenia om vervolgens door te reizen naar Tanzania en Oeganda. Daar mogen ze dealen met onze waste.

Bijzonder zijn de snelle scènes die Teddy samen met modewerper Lisa Konno creëerde. Daarin dragen lokale bewoners indrukwekkende outfits. Het lijkt high fashion, maar schijn bedriegt. Want de outfits zijn gemaakt van gedumpte kleding.

Goodwill Dumping is een documentaire maar ook een modefilm.

"Klopt, er zitten twee lagen in. Je volgt de reis die je kleding maakt, wat we documentair hebben gefilmd. De mensen die de fashion creaties van Lisa dragen, ik noem het 'fashion monsters', zijn veel beweeglijker en 'videoclipperig' gefilmd.

Als filmmaker ben ik begonnen met het filmen van rapvideo’s met beweging en snelle montage. Ik heb dat in Goodwill Dumping gecombineerd met de wat zweverige camerabewegingen van modefilms. Het camerawerk is soms vertraagd, omdat je dan meer van de kleding ziet.

De creaties van Lisa, gemaakt van kleding uit containers, staan voor het fenomeen van overconsumptie van het Westen en de enorme hoeveelheden afgedankte kleding. De 'fashion monsters' bekoren, maar als ze op je afkomen, worden ze een beetje eng. Dus het beangstigende van overconsumptie wordt invoelbaar door het camerawerk."

Was het jullie opzet: jongeren aanspreken met spetterende beelden om aandacht te vragen voor overconsumptie?

"Je kunt dit verhaal brengen als een uitzending van Tegenlicht of als nieuwsitem. Dat is ook belangrijk. Maar wij wilden een coole uitvoering, zodat het onderwerp ook aansprekend is voor precies de mensen die aan het textielprobleem bijdragen. Jongeren in de middelbare-schoolleeftijd groeien op met fast fashion. Vier truien in verschillende kleuren bestellen via Asos is goedkoper dan een duurzaam kledingstuk.

We wilden een film maken die supervet is om te checken voor jongeren, waardoor het ook leuk wordt om over dit onderwerp na te denken. We laten vooral zien hoe bizar het is, zonder -hoop ik- de moraalridder uit te hangen. Want het probleem zit 'm in iets positiefs: onze liefde voor kleding en mode. De dark sides van onze goede bedoelingen opwerpen, is ook een beetje een downer.

Daarom was de uitvoering juist zo belangrijk. De conclusie trek je als kijker zelf wel omdat je de hoeveel kleding ziet en die monsters dragen eraan bij. Want die brengen het tot leven en ik hoop dat het probleem daardoor bij de kijkers gaat leven."

Hoe ben je tot deze filmvorm gekomen?

"Op de middelbare school, tijdens de geschiedenisles, bestudeerden we propagandafilms en we moesten er zelf een maken. Ik ontdekte: dit is het gewoon voor mij. Omdat docenten van de middelbare school me daarin aanmoedigden, ben ik films gaan maken. Dat begon met video's voor rappers, vervolgens maakte ik films voor opdrachtgevers in Afrika en het Midden-Oosten en ik werk op het moment aan een nieuwe serie voor de NPO.

Ik geloof dat er nog veel te behalen valt in het onderwijs als het gaat om leerlingen filmwijs te maken. Laat leerlingen de beste Nederlandse films onderzoeken zoals ze over literatuur leren, dan kun je ze veel bijbrengen!"

De gratis les bij de film Goodwill Dumping staat klaar voor direct gebruik

De LessonUp bij de film is gemaakt voor kunstvakken en CKV, maar biedt ook inspiratie voor docenten Aardrijkskunde, Economie en Maatschappij voor een les over goede doelen, duurzaamheid, het afvalprobleem en de circulaire economie. De les duurt 50 minuten en gaat over metaforen waarvan ook in reclame veel gebruik van wordt gemaakt.

Schoolfilm van de Maand

Goodwill Dumping staat in de spotlight want is de Schoolfilm van de Maand maart. De Schoolfilm van de Maand komt voort uit het project FILM IN DE KLAS waarin Nederlandse films worden geselecteerd en gratis beschikbaar gesteld voor het basis én voortgezet onderwijs. Een samenwerking van Schooltv, NPO Start, Nederlands Filmfestival en Netwerk Filmeducatie.

Benieuwd naar Goodwill Dumping?

Bekijk de film gratis via Schooltv


Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op