De jeugdfilm Alles mag is bekroond met prijzen over de hele wereld, waaronder een Emmy Award in New York. Dus de bezoekers van filmfestivals wereldwijd -van Tokio tot Toronto- bekeken de beelden van dit oer-Hollandse feest. Toch gingen de vragen vanuit het publiek niet over 'ons' carnaval. Steven: "Mensen wilden weten of de twee hoofdrolspelers in het echt ook verliefd op elkaar waren, de gesprekken kwamen op de eerste vlinders die je op die leeftijd voelt."
De vragen gingen ook over andere wezenlijke thema’s in de film, zoals de angst dat je ouders uit elkaar gaan, maar ook over kiezen wie je wil zijn en je losmaken van de verwachtingen van anderen. Kinderen en volwassenen zeiden dat de film hen raakte. "Sommigen vertelden dat ze het een waardevolle ervaring vonden om de film te zien, omdat ze zelf worstelden met vergelijkbare issues en dachten daarin de enige te zijn."
Het zijn vooral de thema’s dat Alles mag tot een universele film maakt. Maar het decor van de film, een groot feest als carnaval, is ook voor iedereen herkenbaar. Want welke cultuur kent geen groot feest? Steven: "Bij elk feest horen eigen gewoontes, tradities en misschien ook eigenaardigheden."
" Met carnaval worden de regels wat losser. Alles mag, of eigenlijk toch niet en kun je ook te ver gaan?"
Regisseur Steven Wouterlood
Waarom de titel Alles mag?
“Tygo's vader zegt: ‘met carnaval mag alles’ en de titel slaat daarop. Carnaval is het verkleedfeest waarbij je een paar dagen los van het alledaagse leven even iemand anders kan zijn. En ja, de regels worden wat losser gelaten. Alles mag. Of eigenlijk toch niet want je kunt ook te ver gaan. De film opent met de 11-jarige Tygo die in zijn nieuwe klas een spreekbeurt houdt over hoe ze carnaval vieren in zijn geboortedorp Sint-Oedenrode. Uiteindelijk vertelt hij hoe carnaval samenhangt met de reden waarom hij naar Amsterdam is verhuisd."
"Je zou kunnen zeggen dat de vader van Tygo te ver gaat, want Tygo ziet hem zoenen met de majorette-leidster tijdens het carnavalsfeest. Wat er vervolgens gebeurt, is voor Tygo misschien wel het ergste dat hem kan overkomen: de scheiding van zijn ouders en verhuizen van Sint Oedenrode naar Amsterdam."
Er speelt ook een issue tussen vader en zoon
"Klopt, de vader slaat de trom in de plaatselijke brassband en werd eerder gekroond tot prins carnaval. Tygo mag van hem niet op majorette, een soort showdans waarvan mensen zouden kunnen vinden dat het voor meisjes is. De vader wil zijn zoon beschermen, hij wil voorkomen dat Tygo wordt gepest als hij meeloopt met de carnavalsparade, zwaaiend met een majorette-stok. Als Tygo's moeder die uit Amsterdam komt, Tygo helpt om zijn droom te verwezenlijken, wordt hij kwaad. Eigenlijk wil hij het beste voor zijn zoon, het is uit liefde."
"Tygo probeert zijn eigen weg te vinden en is onbewust op zoek naar zijn identiteit. De titel Alles mag kun je ook op die manier opvatten: je mag zijn wie je wilt zijn, kies je eigen weg." Het script schreef Steven samen met Maarten van Voornveld en Chiel van der Wolf. "We wilden laten zien dat Tygo de kracht heeft om een nieuw leven op te bouwen in Amsterdam en dat hij het aankan. Door zijn persoonlijke verhaal te vertellen, wordt hij begrepen en opgenomen in zijn nieuwe klas."
" Op mijn elfde begon ik met streetdance, als enige jongen tussen de meisjes."
Regisseur Steven Wouterlood
Zit er 'iets van jezelf' in deze film?
“In al mijn films zit wel iets van mezelf. Ik kom zelf niet uit Brabant, maar had wel een oom en tante in Breda en als kind ging ik ieder jaar daarheen om de carnavalsoptocht te zien. En op mijn elfde ging ik op streetdance. Tegenwoordig zijn er veel meer jongens die dansen, mede door alle dansprogramma’s op tv. Maar toen ik ermee begon, als enige jongen tussen de meisjes, vond ik het toch spannend om daarvoor uit te komen. Ik had het idee dat mensen het misschien gek en meisjesachtig zouden vinden."
Bovenstaande foto: Steven en cameraman Joost Rietdijk geven aanwijzingen aan de acteurs.
Behalve op dans zat ik ook op voetbal. Ik vertelde niet aan mijn teamgenoten dat ik ook danste. Toen ik vijftien was, kwam toch echt het moment dat ik het moest gaan vertellen. Ik kon namelijk een wedstrijd niet meevoetballen omdat ik met de dansgroep zou optreden tijdens de opening van de Champions League-finale in de Arena; Real Madrid speelde tegen Juventus. Shit man, dacht ik, dan zien ze me op tv, dansend op het veld. Uiteindelijk vond iedereen het superstoer en leuk.”
Via een filmpje in de nieuwe filmles breng je een doe-opdracht uit aan leerlingen over. Hoe kwam je op het idee daarvoor?
Steven: “Voor de rol van Tygo zochten we naar een Brabants jongetje. Aan de jongens die aan de casting meededen, gaven we de opdracht: houd een spreekbeurt over je geboortedorp. De acteur, Lars Jennissen, had een hele verzameling spullen bij zich, zoals zijn carnavalspak en foto's in lijstjes. En wij dachten meteen: ja, dit is ‘m!
Lars komt uit Liempde, een dorpje naast Sint-Oedenrode. Als geen ander kon hij vertellen over hoe uitgebreid ze daar carnaval vieren. Lars is jeugdprins geweest en zijn vader prins carnaval. Het idee voor de doe-opdracht is vanuit het casting-proces ontstaan. Leerlingen beantwoorden de vraag: welk feest is voor jou belangrijk? Ze zoeken afbeeldingen van voorwerpen die bij hun favoriete feest horen, zoals kleding en gerechten. Ik hoop dat er interessante verhalen loskomen in de klas!"
Over de les (po, groep 5, 6)
Met deze nieuwe, gratis les ontdekken leerlingen hoe het hoofdpersonage is opgebouwd, kunnen ze de keuzes van de filmmaker toelichten en hun favoriete feest in beeld brengen.
Open de lesFotografie: Bert Nijman (portretfoto Steven Wouterlood bovenaan dit artikel) en Ivo de Bruijn.