Martin Koolhoven over Het schnitzelparadijs: "Deze komedie is met enorm veel plezier gemaakt"

Leestijd ca. 2 minuten

Tamara

Het schnitzelparadijs is een heerlijke komedie voor in de klas. Filmmaker Martin Koolhoven vertelt waarom deze publieksfavoriet zo geliefd is.

In de maand mei is Het schnitzelparadijs de Film van de Maand. In deze hilarische komedie wil de vader van Nordip niets liever dan dat zijn zoon medicijnen gaat studeren. Maar Nordip weet nog niet wat hij wil en gaat in restaurant De Blauwe Gier aan de slag als afwashulp.

Nordip belandt in grappige situaties met twee kibbelende Marokkanen, een Turkse keukenhulp, een Joegoslavische slager en een hardrocker als chef en een sadistische hulpkok. In deze komedie met vaart zit een Romeo en Julia-liefdeslijn, want Nordip wordt verliefd op Agnes, het nichtje van de restauranteigenares.

Waarom was Het schnitzelparadijs zo'n groot succes?

"Het is vooral een heel grappige film die met veel plezier is gemaakt. De acteurs kregen alle vrijheid voor improvisatie. Als Mimoun Oaïssa zei dat er volgens hem een nog betere grap in een scène kon, spoorde ik hem aan. Laat morgen maar horen dan, wat je hebt!

Toen de film op wat finetuning na af was, vertoonden ‘m in een grote zaal vol Mocro’s. Dat was echt zo leuk om mee te maken. Het publiek ging gewoon helemaal uit hun dak van het lachen. Ik wist: dit wordt een hit!"

Wat zegt de film over de tijd waarin het is gemaakt?

"Behalve Shouf Shouf Habibi! waren er nog geen films gemaakt waarin Mocro's een grote rol hadden. De multicultikomedie was ineens een term. Het was overigens niet mijn doel om een film te maken over de multiculturele samenleving. Het schnitzelparadijs is wat we nu gewoon een film met een diverse cast noemen.

Wel hebben we informatie uit het echte leven in de film geschreven. Zo zie je terug dat jonge Marokkaanse Nederlanders bij de deur van uitgaansgelegenheden geweigerd werden met een excuus als 'je hebt niet de goede schoenen aan' en dat soort gezeur.

De film is in 2005 gemaakt en ik heb het idee dat mensen destijds meer tegenover elkaar stonden dan nu, er was meer spanning in de maatschappij. Het was de tijd van 9/11 en de moord op Theo van Gogh. Een komedie maken, leek me de beste remedie.

En dat was ook zo. De film viel helemaal goed, zowel autochtone Nederlanders als Marokkaanse Nederlanders zeiden: we kunnen hierom lachen en het is gewoon leuk en fris. Kenmerkend voor de film is de Marokkaanse straattaal en de vaart door de muziek en snelle montage."

Wat is jouw favoriete scène?

"Nordip weet na het behalen van zijn schooldiploma nog niet wat hij wil en heeft tijd nodig om daarachter te komen. Zijn vader, gespeeld door Sabri Saad El-Hamus, is streng en geeft Nordip geen ruimte. Als Nordip zegt dat hij geen medicijnen gaat studeren, voor een tijdje vertrekt en dat het goedkomt, zie je dat de vader breekt en in stilte huilt. Ik vind dat het beste moment uit de film. Het maakt dat je als kijker begrijpt dat het voor die vader ook heel erg is. Het is een thema dat voor jongeren relevant is: in hoeverre vind je dat je het recht hebt om je eigen keuzes te maken?"

Hoe vind je het dat Het schnitzelparadijs in de klas wordt bekeken?

"Als je een film maakt waar na zeventien jaar opnieuw jongeren naar gaan kijken, ja, dat is heel eervol. Als filmmaker hoop je dat je een film maakt die iets blijvends heeft, dat die op een of andere manier blijft resoneren.

Ik vind dat er meer les over film zou moeten worden gegeven. Filmeducatie als vak, dat is er in andere landen wel. En of je nou cultuuronderwijs geeft of les in talen of andere vakken, je kunt zo slim mensen dingen leren via film!"

Bekijk de gratis LessonUp

Het schnitzelparadijs is Schoolfilm van de Maand. Dat betekent dat de film gratis is te bekijken en dat er een nieuwe filmles klaarstaat. Deze LessonUp gaat in op technieken die filmmakers gebruiken om iets over te brengen.

Open de les

Koolhoven kijkt terug

Deze boekverfilming van regisseur Martin Koolhoven geeft een grappige kijk op de Nederlandse samenleving. Niets dat een tijdsbeeld zo goed weergeeft als een film en Het schnitzelparadijs vertelt veel over 2005. Tegelijkertijd is het tijdloos; een film met goeie grappen is altijd leuk om te zien.

Voorafgaand aan Het schnitzelparadijs had de regisseur verschillende films gemaakt die goed werden ontvangen, maar deze komedie werd zijn eerste 'nummer 1 box office'. Het was de best bekeken film van 2005 en ook internationaal een succes.

Martin Koolhoven zag de mogelijkheid om een hele leuke komedie te maken, losjes gebaseerd op de ervaringen van schrijver Khalid Boudou die het gelijknamige boek schreef. Koolhoven: "Ik deed dit zonder me af te vragen of kan en mag, heb daar niet eens over nagedacht. Nu is dat anders, want als je als filmmaker niet zelf uit die cultuur komt, wordt dit vaak ter discussie gesteld."

In 2005 waren er nog nauwelijks bekende schrijvers of regisseurs met een Marokkaanse, Egyptische of andere achtergrond. Koolhoven: "Dat dit zou veranderen, is iets dat we met elkaar voorspelden. Acteur Mimoun Oaïssa zei: het is heel simpel, je leest de krant, vervolgens bezorg je die krant en op een gegeven moment schrijf je ervoor. Daar waren we toen nog niet, maar inmiddels beginnen we daar te geraken."

Na Het schnitzelparadijs zijn er in Nederland meer succesvolle films gemaakt met Marokkaanse Nederlanders in de hoofdrol zoals De Belofte van Pisa.

Fotografie portret Martin Koolhoven: Ineke Key.

Bekijk het Schnitzelparadijs, Schoolfilm van de Maand mei

Gratis, via Schooltv!
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op