De ideale filmdocent omdat..
Hij soms zoveel met film in zijn lessen doet, dat zijn leerlingen het zelfs af en toe ‘het nieuwe saai’ vinden. Tegelijkertijd weet hij ze wel weer heel erg enthousiast te maken als hij stap voor stap een training geeft met HitFilm. Bart: “Voor hen een ingewikkeld programma waar ze eerst geen zin in hebben, maar na 45 minuten uitleg via een filmpje van mij vinden ze het toch leuk en zijn ze trots dat ze het toch snappen.”
Bart vindt film- en beeldeducatie meer dan het maken van een paar hippe flashy filmpjes. Dat doet hij ook wel, maar Bart beantwoordt ook vragen van zijn leerlingen 9 van de 10 keer door een kort filmpje voor die leerling op te nemen. Dat doet hij omdat zijn leerlingen de antwoorden dan ook 9 van de 10 keer beter begrijpen dan als hij het antwoord in getypte vorm stuurt.
Hij werkt nu zo'n negen jaar op TalentStad en heeft zes jaar lang 'TalentTV' gedraaid. Bart: "Dat was een speciaal clubje leerlingen die lessen mochten skippen om met mij film te gaan maken. Over school, evenementen alles. We gingen samen bedenken wat we willen maken, hoe we dat doen en hoe we een zo goed mogelijk resultaat krijgen. Dat was geen les met lesmateriaal, eindtermen enzovoort, maar gewoon lekker film maken. Eén leerling van toen werkt nu in Londen voor grote films zoals 1917. ‘Van TalentTV naar Hollywood appte hij laatst!"
Kennis delen
Dat Bart ook andere docenten (en leerlingen) graag op weg helpt blijkt uit zijn initiatief 2d3d.gratis, waarin hij al zijn kennis deelt over (gratis) software om zelf met film en media aan de slag te gaan. Hij geeft een overzicht met de beste gratis software voor (school)projecten.
Op deze site heeft hij ook bijna 200 speciale zelfgemaakte mini-filmpjes geplaatst, zonder geluid maar met verklarende tekstvakken en pijltjes. Deze filmpjes laten telkens kort één onderwerp zien, zodat zijn leerlingen niet een lange film moeten doorzoeken naar dat ene wat ze willen weten. Daarnaast heeft hij een eigen YouTube-kanaal met instructievideo’s en lesmateriaal. Daar staan ruim 100 ‘praat’-films met zijn hoofd in beeld. Leerlingen vinden het fijn om zelf te kunnen kiezen tussen de lange film of een kort mini-filmpje. Op YouTube bestaat ook snel de afleiding van reclame en andere filmpjes. Benieuwd naar een van zijn lessen? Bekijk hier een voorbeeld.
… En de toekomst!
Bart: "Ik wil heel erg graag niet alleen maar ‘instrumenteel’ training geven over camera en software, maar bij mij staan de kunst en creativiteit bovenaan.
In het nieuwe seizoen heb ik elke vrijdagochtend vier uur de tijd voor 2D3D en ik wil heel graag een serie maken over ‘wat maakt een film(pje) goed’. Los van software of hardware. Gebrek aan tijd heeft helaas gezorgd dat die er nog niet is, maar reken maar dat deze hoog op de to do list staat!"