Hoe maak je film in het basisonderwijs? De Filmhelden legt het je uit!

Leestijd ca. 5 minuten

Communicatie

Filmhub Oost

Tijdens de Kennisdag van Filmhub Oost, 2 april 2025, lanceerde Sonja Willems van Beeldenwereld, het online platform De Filmhelden - een website vol filmlessen, docentenhandleidingen en uitlegvideo’s waarmee je als leerkracht meteen aan de slag kan met film maken. In dit interview vertelt Sonja over het ontstaan van het platform, hoe je de lessen kunt gebruiken en waarom het nou zo leuk is om met je leerlingen te filmen.

Wat is de Filmhelden?

“De Filmhelden is een website voor leerkrachten die aan de slag willen gaan met film maken in hun klas. Op de website staan verschillende lessen die je heel makkelijk met de klas kunt doen. De lessen bouwen op; je leert welke kaders er zijn, welke filmapparatuur er is en hoe je daarmee werkt. Je gaat van een idee bedenken, dus brainstormen, het script en het storyboard uitwerken naar het opnemen. Er zijn twee editlessen voor het monteren, en er staan ook lessen op over interviewen en over het presenteren voor de camera.

De docentenhandleidingen zijn specifiek voor de docenten geschreven, maar de video’s en werkbladen zijn ook geschikt voor leerlingen om zelf mee aan de slag te gaan. De filmpjes zijn afgestemd op de doelgroep, heel vrolijk. En het is niet te lang of te ingewikkeld. Ik merk dat de kinderen goed opletten tijdens het kijken.”

Wat was de aanleiding om dit te maken?

“Dat kwam vanuit mijn project Wijkreporters, waarbij kinderen op zoek gaan naar verhalen uit hun wijk. Voordat de kinderen de wijk in gaan leren we ze eerst film maken. Die workshops hebben we eigenlijk vertaald naar de website, zodat het onderwijs er zelf mee aan de slag kan gaan.

Film is een thema wat steeds meer speelt op scholen en ik merkte dat er veel lesmateriaal beschikbaar was over film kijken en bespreken, maar niet over film maken. Ik kon me voorstellen dat dat wel iets is waar leerkrachten graag lesmateriaal voor willen hebben, om zelf op een laagdrempelige manier met het maken aan de slag te gaan.

Film is steeds meer aanwezig in ons dagelijks leven zeker nu met AI. Het is daarom voor kinderen goed om te weten hoe je een filmpje maakt en hoe dat proces werkt. Hoe gaat dat dan met het bepalen van de inhoud? En dat je daar zelf ook heel veel keuzes in maakt. Als kinderen weten hoe een film gemaakt wordt, kunnen ze later kritisch kijken naar wat ze bijvoorbeeld online zien. Dat ze beseffen dat een filmpje bestaat uit allemaal keuzes die de maker heeft gemaakt, net als zij ook keuzes maken bij het opnemen van een filmpje.”

Hoe kun je De Filmhelden gebruiken in de klas?

“Er staan nu 18 lessen op de website die in logische volgorde het film maken behandelen. Van het beginidee bedenken tot eindfilm. Dus je kunt ze een voor een volgen, dat is natuurlijk het meest compleet. Maar je kunt er ook dingen uitkiezen die je zelf wilt doen met je klas, zoals interviewen of een storyboard maken.

Per les is er een pagina met een uitlegvideo, docentenhandleiding, een werkblad en in sommige gevallen ook hand-outs. De docentenhandleiding neemt de leerkracht echt bij de hand met alle stappen en welke voorbereiding er nodig is. Daarnaast staan alle lessen ook op LessonUp.”

Als je zelf met kinderen aan de slag gaat, wat is dan je favoriete onderdeel van het maakproces?

“Ik vind zelf het filmproces het leukst. Ik ga vaak met kinderen de straat op om interviews op te nemen. Dan moeten ze andere mensen gaan aanspreken die ze nog niet echt kennen en vragen of ze hen mogen interviewen. Dat vinden ze altijd heel spannend maar als ze dan merken dat het werkt, dat is ontzettend leuk. De kinderen worden dan zelf heel enthousiast. Het is leuk om te zien dat ze realiseren dat ze het durven en dat mensen ook antwoord geven op hun vragen.

Het filmproces is veel breder dan alleen maar leren filmen. De 21e-eeuwse vaardigheden zitten er allemaal in, maar ook samenwerken en jezelf presenteren. Ik vind het ook belangrijk dat kinderen leren dat film maken een proces is. Bij Wijkreporters merkte ik dat kinderen pas tijdens het maken beseften hoeveel werk erin zit. Normaal zetten ze de telefoon aan en dan heb je een leuk filmpje. Nu moesten ze er echt over nadenken. Zelf beslissen welk onderwerp ze kozen en met elkaar overleggen. Dat is ook goed, dat je leert dat je moet doorzetten. Dat je soms een langere tijd nodig hebt als je iets wilt bereiken en dat je daar iets voor moet doen.

Wat ik met kinderen wil bereiken is dat ze aan het eind iets hebben gemaakt waar ze trots op zijn en dat ze denken: “wow, ik kan dat gewoon!” Dat ze een succeservaring hebben en van daaruit kunnen groeien. Dat is leuk.”

Welke tip heb je voor leerkrachten die zelf aan de slag willen gaan met film maken?

“Gewoon doen en het vooral niet te moeilijk maken. De kinderen weten vaak al heel veel over film, veel meer dan je denkt. En ze vinden het hartstikke leuk om filmpjes te maken en zijn daar al heel veel mee bezig. Dus ik denk eigenlijk gewoon gaan doen. Kijk eens wat je kan doen in je les, laat ze eens een filmpje maken. Bijvoorbeeld bij Engelse les, dan kun je je ze de opdracht geven om zichzelf voor te stellen in het Engels. Begin vooral niet te moeilijk. Je hoeft niet meteen een speelfilm te maken. Begin gewoon eens met elkaar interviewen.”

Welkom bij de Filmhelden

Ben jij leerkracht in het basisonderwijs en wil je met jouw klas aan de slag met film? Ben je op zoek naar leuke filmlessen? Of misschien wil je eerst jouw eigen filmvaardigheden een beetje opkrikken? Bij de Filmhelden leren we je alles over film maken. Van kaders tot camerabewegingen en van stopmotion tot greenscreen. Bij ons leren jouw leerlingen filmen als een pro.

Naar de Filmhelden

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op