Film en Klimaat

Film en Klimaat

We staan op het punt om de grootste draai te maken in de geschiedenis van onze omgang met de natuur. Maar hoe maak je zo’n groot en complex thema als klimaatverandering begrijpelijk en bespreekbaar voor leerlingen? Met film natuurlijk.

In twee webinars laat Filmhub Oost zien hoe je met film het gesprek over klimaat en duurzaamheid kunt voeren, in zowel het primair als het voortgezet onderwijs.

Voor het basisonderwijs is te gast Ignas van Schaick, producent van Onder het maaiveld. Hij vertelt over de totstandkoming van de film en hoe je deze kunt inzetten in de klas. Mirjam Marks deelt haar ervaringen als documentairemaker en laat zien hoe leerlingen zelf aan de slag kunnen met het maken van climate clips. Filmdocent Daaf Verjans geeft daarnaast praktische filmtips voor in de klas.

In het webinar voor het voortgezet onderwijs vertelt Sam van Zoest, maker van de interactieve film De eeuw van mijn opa, hoe je leerlingen laat nadenken over de toekomst door het maken van een toekomstvlog. Filmdocent Romy Holweg laat zien hoe je klimaat bespreekbaar maakt aan de hand van film, en docent Jolein Kamerink van het Twents Carmel College deelt samen met haar leerlingen hun ervaringen met het Twents Scholieren Filmfestival, waar het thema Water centraal stond.

De webinars bieden inspiratie, lesideeën en voorbeelden om film in te zetten als krachtig middel om leerlingen te betrekken bij het thema klimaatverandering.

Webinar Film & Klimaat primair onderwijs

Onder het Maaiveld

IVN Natuur Educatie heeft een gratis lespakket samengesteld om jouw leerlingen kennis te laten maken met de fascinerende wereld onder de grond. Waarom is een gezonde bodem zo belangrijk en wie woont er allemaal in de bodem? Je gaat met gevarieerde opdrachten aan de slag en haalt het bodemleven letterlijk naar de klas door samen met de leerlingen in het klaslokaal een ‘bodemleven-kijkbak’ te realiseren.

Naar het lesmateriaal

Julieta & de schildpadden in de plastic soep

Deze documentaire is gratis te bekijken via de “Bekijk de film”-knop bovenaan deze pagina. Met een lengte van vijftien minuten uitermate geschikt om in de klas te bekijken als inleiding op het thema klimaatverandering. De Plastic Soup Foundation heeft in samenwerking met regisseur Mirjam Marks een LessonUp-les gemaakt waarbij de film ter voorbereiding op de les kan worden gekeken. Deze les gaat over het maken van een filmpje en ook over plasticgebruik, -vervuiling en oplossingen. De kinderen zien wat ze zelf aan plastic gebruiken en wat ze kunnen doen om het probleem van de plasticsoep te verminderen.

Naar het lesmateriaal

Webinar Film & Klimaat voortgezet onderwijs

De Eeuw van Mijn Opa

De film sluit aan bij de leergebieden Mens en Natuur en Burgerschap, Mens en Maatschappij en behandelt de toekomst van het klimaat. Door het interactieve aspect van de film is deze goed te gebruiken in de les om gesprekken te openen over de mogelijke gevolgen van klimaatverandering en welke maatregelen noodzakelijk zullen zijn om deze tegen te gaan. Bovendien zorgt het toekomstperspectief ervoor dat leerlingen kritisch kunnen zijn op onze huidige tijd en hoe wij nu omgaan met klimaatactivisme. De film heeft vier verschillende uitkomsten waarvan één 'groen scenario'.

Naar het lesmateriaal

Nuisance Bear

De documentaire sluit aan bij de leergebieden Mens en Natuur, Burgerschap, Mens en Maatschappij, en Kunst en Cultuur. De thema's dieren en klimaat staan hierin centraal. Onderaan de pagina is een LessonUp van IDFA te vinden waarmee je de documentaire kan bespreken. Deze les bespreekt het genre documentaire en gaat inhoudelijk in op de onderwerpen dieren en klimaatverandering.

Naar het lesmateriaal

Volg ons op