"Mag het voor de film Terschelling worden?", vroeg ik aan regisseur Steven Wouterlood.
In het boek speelt het verhaal zich op Texel af. Maar ik hou zo van Terschelling! Ik ken het goed want ik heb er mijn hele jeugd elke zomer doorgebracht. Het mooie eiland met het weidse strand en de duinen is zo bepalend voor de film dat je het een 'personage' zou kunnen noemen."
"Je beleeft het verhaal via twee jonge, heel verschillende personages: een introverte jongen en een extravert meisje die allebei een geheim met zich meedragen. Gedurende de film ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen de twee.
Wat me fascineerde bij het lezen van het boek van Anna Woltz is dat Sam tijdens zijn vakantie gaat zwerven om alleen te zijn, om te oefenen en voelen hoe dat is. 'Alleenheidstraining' noemt hij dat. Als jongste van het gezin is hij ervan overtuigt dat hij alleen en eenzaam achter zal blijven.
De angst voor de dood is een beladen onderwerp, maar ik kan me voorstellen dat kinderen zich erin herkennen. Die angst had ik zelf als kind en regisseur Steven ook. Tegelijkertijd word je meegenomen in het fijne vakantiegevoel met beelden van dat mooie eiland, het zonlicht en vrolijke muziek. Heel sprankelend is het. Sam en Tess zitten lekker in een eigen wereld, de ouders blijven een beetje op de achtergrond. Ik denk dat kinderen dat ook heerlijk vinden!"
"Je zoekt als maker naar een spanningsboog"
"En die werkt voor film soms anders dan voor een boek. In het boek weet je al snel dat Hugo de vader is van Tess. Voor de film hebben we ervoor gekozen om dit moment uit te stellen. Sam vraagt zich af of Tess hem nou leuk vindt. Je merkt dat er iets met Tess aan de hand is. Ze doet een beetje raar en verzwijgt dingen. Je ziet ook dat ze een fascinatie heeft voor Hugo. Oh, ze is verliefd op Hugo, concludeert Sam. Veel later dan in het boek kom je erachter dat Tess haar vader is."
"Het creëren van verwachtingen, oprekken van tijd door de verwachtingen niet in te lossen en verrassingseffecten maakt dat je dóór wil blijven kijken. Dat heeft allemaal te maken met het plot.
Wat ik ook mooi vind aan het boek is hoe Sam en Tess van elkaar verschillen en elkaar complementeren. Ik denk dat iedereen zich met beide karakters kan identificeren. Tess is echt een fantastisch karakter vind ik, heel sterk en uitgesproken. Maar Sam is ook weer zo mooi met al zijn hersenspinsels.”
"De eerste scène, het eerste shot, die is heel belangrijk"
"Je introduceert daarin vaak het hoofdpersonage. Als maker maak je daarbij keuzes om dit zo interessant mogelijk te vertellen: wat wil je vertellen, hoe geef je de kijker zoveel mogelijk mee en wat laat je weg? We hebben Sam en je wilt zijn probleem neerzetten. Hoe kun je dat op een lichte manier in beeld vertellen? Dat is een uitdaging want de dood is een beladen onderwerp. Je wilt ook laten zien dat Sam op vakantie is op een heerlijk eiland. Ik ben benieuwd wat leerlingen zien als ze de eerste scène bekijken. Hoe denken zij dat we dit gedaan hebben?"
In het filmpje in de nieuwe les bij Mijn bijzonder rare week met Tess stelt scenarist Laura deze vraag aan leerlingen: Hoe hebben we zowel Sam's probleem en het vakantiegevoel in de eerste scène gestopt?
Nieuwsgierig naar het antwoord? Open de les!
Bekijk de LessonUp (po midden- en bovenbouw, focus op taal en kunstzinnige oriëntatie). De leerlingen kijken fragmenten, luisteren naar de muziek en denken na over de personages en keuzes van de makers. Ook vergelijken ze een boekfragment met het begin van de film. De les is ontwikkeld door het Netwerk Filmeducatie i.s.m. het Nederlands Film Festival (NFF).
Ga naar LessonUpBenieuwd naar Mijn bijzonder rare week met Tess?
Bekijk de film gratis op Schooltv!